لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

مقام سازمان محیط زیست ایران: سدسازی ترکیه امکان تنش‌های آبی را بسیار زیاد می‌کند


تصویر از آرشیو
تصویر از آرشیو

یک مدیر ارشد سازمان محیط زیست ایران گفته است سدسازی ترکیه احتمال تنش‌های آبی در کشورهای پایین دست مانند عراق و ایران را «بسیار زیاد» کرده است.

به گزارش ایلنا، علی مریدی، مدیرکل دفتر حفاظت آب و خاک این سازمان همچنین هشدار داده است که «سدسازی بر کاهش آب ورودی به تالاب‌ها و تبدیل شدن آن‌ها به منشأهای گردوغبار قطعا تاثیر دارد» و ادامه این روند می‌تواند خسارت‌های زیست محیط به همراه داشته باشد و اکوسیستم منطقه را بهم زند.

دولت ترکیه از مرداد بدون توجه به اعتراض‌های ایران و عراق، امسال آبگیری سد بزرگ ایلیسو را آغاز کرد. ساخت این سد که در مسیر رودخانه‌ی دجله بنا شده، همواره با اعتراض مقام‌ها و فعالان محیط زیست در ایران و عراق روبه‌رو بوده است.

رسانه‌ها و برخی از کارشناسان در ایران اعلام می‌کنند که سد «ایلیسو» با ظرفیتی سه برابر بزرگ‌ترین سد ایران، یعنی کرخه، از ورود ۵۶ درصد از آبی که از خاک ترکیه به دجله سرازیر می‌شود، جلوگیری می‌کند و این سد باعث خشک شدن برخی از مناطق عراق و افزایش ورود ریزگرد به ایران خواهد شد.

تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق و در بخش‌هایی پایانی پایین‌دست رودهای دجله و فرات قرار دارد که از خاک ترکیه سرچشمه می‌گیرند. خشک شدن این تالاب چه در ایران و چه در عراق تعداد وقوع توفان‌های ریزگردی را افزایش داده و باعث شده استان خوزستان با گرد و غبارهایی حدود ۲۱ برابر استاندارد مواجه شود.

XS
SM
MD
LG