لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۱

از هدست واقعیت افزوده اپل تا دوربین‌چاپگر فوجی


اپل هنوز تصویری از هدست اقعیت افزوده خود منتشر نکرده است
اپل هنوز تصویری از هدست اقعیت افزوده خود منتشر نکرده است

مجله فناوری: هدست‌ها روزبه‌روز نقش گسترده‌تری در زندگی آدم‌ها پیدا می‌کنند و بعید نیست دنیای آینده متعلق به هدست‌ها باشد. به همین خاطر شرکت اپل نیز در حال کار روی هدست واقعیت افزوده جدید خود است. در سوی دیگر، شرکت گوگل هم بعد از معرفی پیکسل ۶ قصد دارد نسخه ارزان‌‌ترِ آن را راهی بازار کند.

هدست اپل

اولین هدست واقعیت افزوده اپل در سال ۲۰۲۲ وارد بازار خواهد شد. این شرکت قصد دارد این عینک‌ها را به مرور زمان جایگزین تلفن همراه کند. این اتفاق امروز دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما با توسعه دنیاهای مجازی مانند متاورس عینک‌های واقعیت افزوده نقش کلیدی پیدا خواهند کرد.

این عینک قرار است به پردازنده‌ای به قدرت مک‌بوک پرو مجهز باشد. با این پردازنده قوی، این عینک می‌تواند به بررسی و تحلیل داده‌های سنسورهای گوناگون بپردازد و آن داده‌ها را در اپلیکیشن‌های گوناگون استفاده‌ کند.

قدرت صفحه نمایش این عینک واقعیت افزوده چهار کی است.

در مقابل اپل، شرکت متا که شرکت مادر فیسبوک است، در حال تلاش برای توسعه عینک‌های واقعیت افزوده است. با این عینک‌های جدید، دنیای متاورس شکل خواهد گرفت.

متاورس شما را شبیه‌سازی می‌کند و به دنیای دیگری می‌برد. مثلاً در یک دورهمی مجازی همه دوستان می‌توانند با یک نمای سه‌بعدی عالی حاضر شوند. در این دورهمی شما می‌توانید خودتان باشید یا تبدیل به اشکال با آواتارهای فانتزی شوید.

این قابلیت‌ها با یادگیری ماشین و واقعیت افزوده با دوربین‌های مخصوص دست‌یافتنی خواهد شد. در طرحی بلندپروازنه، حتی حس لامسه ما هم در این فضا درگیر خواهد شد.

البته آنچه در مرحله اول مدنظر است، زندگی سه‌بعدی به‌وسیله عینک واقعیت افزوده است.

پیکسل ۶ ارزان‌قیمت

شرکت گوگل قصد دارد نسخه ارزان‌شده پیکسل شش را با نام پیکسل 6A وارد بازار کند. این تلفن همراه از پردازنده مشابه پیکسل ۶ استفاده خواهد کرد.

این پردازنده تنسور است؛ پردازنده اختصاصی گوگل برای تلفن‌های همراه خود. با این حال نسخه ارزان‌شده پیکسل ۶ از دوربینی مانند پیکسل ۵ استفاده خواهد کرد.

دوربین اصلی این محصول ۱۲ مگاپیکسلی است. این موبایل از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی سوپرواید استفاده می‌کند. دوربین سلفی این محصول هم هشت مگاپیکسلی است.

پردازنده تنسور قابلیت تحلیل داده‌ها را بر اساس هوش مصنوعی گوگل دارد. پردازندهٔ گوگل بخشی به نام TPU دارد که در آن پردازش هوش مصنوعی انجام می‌شود. این پردازنده از دو هستهٔ پرقدرت، دو هستهٔ با قدرت متوسط و چهار هستهٔ کم‌مصرف تشکیل شده است. در این پردازنده بخشی خاص تنها به تجزیه و تحلیل تصاویر می‌پردازد و به همین دلیل قدرت عکاسی با این گوشی افزایش پیدا کرده است.

این پردازندهٔ جدید بر اساس لیتوگرافی پنج‌نانومتری ساخته شده و برخلاف پردازندهٔ اسنپ‌دراگون ۸۸۸ که در آن از یک هستهٔ قدرتمند استفاده شده، در این پردازنده دو هستهٔ پرقدرت با فرکانس حدود سه‌گیگاهرتزی استفاده شده است.

پیکسل ۶ ارزان‌سازی‌شده در سال ۲۰۲۲ وارد بازار می‌شود و دارای دو رم شش یا هشت گیگابایتی است. احتمالاً جک هدفون نیز در این محصول حذف شده است.

اولین پهپاد دو موتور کوچک

پهپاد درونات ایکس یک مانند پهپاد‌های فیلم‌های علمی تخیلی است و تنها دو روتور دارد. این پهپاد می‌تواند آینده ربات‌های پرنده خانگی باشد.

این پهپاد در کف دست جا می‌گیرد و تنها چهارصد گرم وزن دارد. پهپاد درونات ایکس یک با دوربین چهار کی خود قابلیت پخش مستقیم تصاویر را دارد. این محصول با استفاده از لیدار و تاباندن لیزر به اطراف خود، می‌تواند به دید مناسبی از اطرافش دست پیدا کند.

این پهپاد قادر است در محیط‌های کاملا بدون نور حرکت کند و کاربران با گوشی‌های اندرویدی می‌توانند آن را کنترل کنند.

پروانه این پهپاد کاملاً در یک محفظه قرار گرفته است و به همین دلیل می‌تواند تا حد امکان بدون خطر به افراد مختلف نزدیک شود.

هم دوربین، هم چاپگر

شرکت فوجی یک دوربین جدید دیجیتالی ساخته است که قابلیت چاپ تصاویر دیجیتال گرفته‌شده خود را دارد. این دوربین که Instax Mini Evo نام دارد، می‌تواند عکس‌های گرفته‌شده از موبایل کاربر را هم چاپ کند.

با انتقال بدون سیم تصاویر از موبایل به این دوربین می‌توان عکس‌ها را چاپ کرد. این دوربین قابلیت ویرایش اولیه تصاویر را دارد و دارای فیلترهایی است که می‌توان عکس را در آن از نظر نوری اصلاح و پس از آن با خود دوربین چاپ کرد.

قیمت این دوربین دویست دلار است.

XS
SM
MD
LG