لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۴

پیکسل ۶؛ اولین گوشی هوشمند با پردازشگر اختصاصی گوگل


پیکسل شش و پیکسل شش پرو
پیکسل شش و پیکسل شش پرو

شرکت گوگل که در تلاش برای رقابت با دیگر تولیدکنندگان عمده گوشی‌های هوشمند، از جمله سامسونگ و اپل، جدیدترین سری از تلفن‌های هوشمند پیکسل را با پردازندهٔ اختصاصی گوگل معرفی کرد.

پیکسل شش و شش پرو مجهز به پردازندهٔ اختصاصی گوگل هستند، قدرت دوربین در آن افزایش پیدا کرده و اولین گوشی‌های هوشمندی هستند که اندروید ۱۲ به‌صورت رسمی روی آن قرار گرفته است.

در مقایسه با سری‌های قبلی پیسکل، طراحی پیکسل شش متحول شده و در آن از ترکیب شیشه و فلز استفاده شده است. برجستگی دوربین در پشت بدنه این گوشی هم حالت خاص به آن داده است.

تنسور؛ پردازشگر اختصاصی گوگل

موفقیت تراشهٔ اختصاصی اپل (M1)، حالا گوگل را به سمت طراحی پردازندهٔ اختصاصی این شرکت برده تا تلفن همراهش نسبت به دیگر گوشی‌های اندرویدی تفاوت معناداری داشته باشد.

پردازندهٔ اختصاصی گوگل برای موبایل تنسور (Tensor) نام دارد و حالا جایگزین تراشه اسنپ‌دراگون شده که در سری‌های قبلی پیکسل دیده می‌شد. در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی برای گوشی‌های پرچمدار خود از تراشهٔ اسنپ‌دراگون ۸۸۸ استفاده می‌کنند.

پردازندهٔ گوگل بخشی به نام TPU دارد که در آن پردازش هوش مصنوعی انجام می‌شود. این پردازنده از دو هستهٔ پرقدرت، دو هستهٔ با قدرت متوسط و چهار هستهٔ کم‌مصرف تشکیل شده است. در این پردازنده بخشی خاص تنها به تجزیه و تحلیل تصاویر می‌پردازد و به همین دلیل قدرت عکاسی با این گوشی افزایش پیدا کرده است.

این پردازندهٔ جدید بر اساس لیتوگرافی پنج‌نانومتری ساخته شده و برخلاف پردازندهٔ اسنپ‌دراگون ۸۸۸ که در آن از یک هستهٔ قدرتمند استفاده شده، در این پردازنده دو هستهٔ پرقدرت با فرکانس حدود سه‌گیگاهرتزی استفاده شده است.

گوگل مدعی است که با ترکیب تنسور با نسخه جدید تراشه امنیتی این شرکت (تیتان)، پیکسل شش از بیشترین لایه‌های امنیتی در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند برخوردار است و این محصول تا پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی گوگل را دریافت خواهد کرد.

اندروید ۱۲ قرار است تحولی در سیستم‌عامل موبایلی جهان ایجاد کند. جلوه‌های بصری جدید یکی از مهم‌ترین تغییرات در اندروید ۱۲ است. گوگل سعی کرده جلوه‌های بصری در این سیستم‌عامل جذاب‌تر از سیستم عامل آیفون باشد.

برخی تحلیلگران عملکرد این سیستم‌عامل را بسیار بهتر از نسخه‌های قبلی اندروید ارزیابی کرده‌اند، و معتقدند این سیستم‌عامل به‌لحاظ کیفیت عملکرد هم یک سر و گردن بالاتر از اندرویدهای قبلی ایستاده است.

رابط کاربری تازه از نظر شکل و رنگ نسبت به نسخه‌های قبلی تا حد زیادی بهبود یافته و نوع خواندن متن و رنگ‌بندی یکی از تغییرات اساسی در اندروید ۱۲ است.

قابلیت جدید رنگ‌بندی یکی از موارد تازه در اندروید ۱۲ است. در این حالت، اندروید ۱۲ رنگ‌های اصلی و مکمل را شناسایی و تفکیک می‌کند و بر این اساس رنگ‌بندی بسیاری از آیکون‌ها و ویجت‌ها را تغییر می‌دهد.

قابلیت‌های سخت‌افزاری

هر دو گوشی پیکسل شش و پیکسل شش پرو دارای دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی هستند و مدل پرو دارای دوربین تلهٔ ۴۸ مگاپیکسلی با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال چهاربرابری است.

گوگل ادعا می‌کند که اندازهٔ بزرگ‌تر و فناوری جدید استفاده‌شده کمک می‌کند نور به‌میزان ۱۵۰ درصد بهتر دریافت شود. برای همین، قابلیت عکاسی این گوشی در شب نسبت به مدل قبلی افزایش پیدا کرده است.

در پیکسل شش همچنین از فناوری Real Tone استفاده شده که ادعا شده به طبیعی‌ترین شکل، طیف‌های مختلف رنگ پوست افراد رنگین‌پوست را بازتاب می‌دهد، و عکس‌های با کیفیت‌تری تولید می‌کند.

این تلفن همراه در نسخهٔ شش پرو از نمایشگر ۶.۷ اینجی استفاده می کند که نرخ نوسان در آن بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز است. صفحه‌نمایش نسخه پایه پیکسل شش هم ۶.۴ اینچی و از نرخ نوسانی تا ۹۰ هرتز برخوردار است.

باتری در نسخهٔ پیکسل شش دارای ظرفیت چهار هزار و ۶۰۰ میلی‌آمپرساعت و در نسخهٔ پیکسل شش پرو دارای ظرفیت پنج هزار میلی‌آمپرساعت است.

گوگل در پیکسل ۶ از رَم هشت گیگابایتی و در پیکسل پرو از رم ۱۲ گیگابایتی استفاده کرده، و حافظ اصلی این گوش‌های بین ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایت متغیر است.

قیمت پایهٔ پیکسل شش از ۵۹۹ دلار و قیمت نسخهٔ پرو از ۸۹۹ دلار آغاز می‌شود، که در برابر رقبای خود در اپل و سامسونگ قیمتی رقابتی محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG