لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۲

رکورد تازهٔ سرعتِ اینترنت فضایی


ماهواره‌های استارلینک در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار دارند
ماهواره‌های استارلینک در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار دارند

مجلهٔ فناوری: اینترنت فضایی استارلینک (ستاره‌پیوند) که امید بسیاری برای دسترسی اینترنت در جاهایی از جهان است که از خدمات اینترنتی مطلوب بهره نمی‌برند یا دچار فیلترینگ شدید هستند، به رکورد تازه‌ای در سرعت و تأخیر رسیده است.

افزایش سرعت اینترنت فضایی

در آخرین رکوردگیری، سرعت اینترنت فضایی استارلینک به ۱۷۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است. افرادی که در اروپا از این سیستم استفاده می‌کنند، به این سرعت رسیده‌اند و میانگین سرعت در آمریکا هم ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. میزان تأخیر گزارش‌شده هم ۳۳میلی‌ثانیه است.

اسپیس ایکس امیدوار است با افزایش تعداد ماهواره‌های در مدار، این تأخیر به کمتر از۲۰ میلی‌ثانیه برسد.

هم‌اکنون ماهواره‌های استارلینک همه‌جای کره زمین را پوشش می‌دهند، اما برای رسیدن به سرعت بیشتر و تأخیر کمتر، باید تعداد ماهواره‌ها افزایش پیدا کند. در هدف نهایی قرار است ۱۲ هزار ماهواره در مدار قرار گیرد.

ماهواره‌های استارلینک در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار دارند و به‌صورت شبکه به هم متصل هستند.

ضعف هوش مصنوعی

کار روی هوش مصنوعی با شتاب در حال پیگیری است، ولی هوش مصنوعی همچنان قادر به تصورِ درست نیست. برای مثال انسان می‌تواند یک اسب را در محیط‌‌ها و رنگ‌ها و حالت‌های متفاوت تصور کند، اما هوش مصنوعی هنوز قادر به این کار نیست.

در نمونه‌ای دیگر، انسان ساعت خمیده در نقاشی دالی را می‌تواند تشخیص دهد، اما هوش مصنوعی نمی‌تواند بفهمد این همان ساعت است که در خیالِ نقاش خمیده شده است.

انسان می‌تواند تصویر چیزی را ببیند و بر اساس رنگ، اندازه، نوع قرارگیری، حالت و موارد دیگر که از جسم دیده، شروع به خیال‌پردازی کند، ولی هوش مصنوعی نمی‌تواند.

دانشمندان در تلاش هستند تا این ضعف هوش مصنوعی را هم برطرف کنند. برای این کار آن‌ها سعی دارند بانک آموزشی جامعی را برای هوش مصنوعی آماده کنند. در این طرح علاوه بر این بانک اطلاعاتی، هوش مصنوعی ابتدا شروع به تفکیک بخش‌های اصلی هدف خود می‌کند تا آن را بهتر بشناسد و آن را در موقعیت‌های مختلف درک کند.

نتفلیکس وارد بازار بازی‌های رایانه‌ای می‌شود

نتفلیکس حالا قصد دارد پس از بازار فیلم و سریال، بازار بازی را هم در اختیار بگیرد. البته این پلت‌فرم ابتدا در زمینه بازی‌های موبایلی وارد می‌شود چرا که در بازار بازی‌های رایانه‌ای رقیبان قدرتمندی مثل مایکروسافت قرار دارند.

بخش دیگری که نتفلیکس قصد حضور در آن‌را دارد، بازی‌های ویدئویی است؛ جایی که نیازی به داشتن کنسول بازی نیست. به همین منظور نتفلیکس قصد دارد پلت‌فرمی خاص را برای استریم بازی ایجاد و معرفی کند.

تلفن‌های همراه جدید

شرکت نوکیا محصول جدید خود را با نام XR20 با پشتیبانی از شبکهٔ فایو جی معرفی کرد. این گوشی به دلیل مقاوت بالا یک وسیلهٔ جان‌سخت به شمار می‌آید. این گوشی دارای سه سال پشتیبانی نرم‌افزاری است و حدود ۵۵۰ دلار قیمت دارد. نوکیای جدید در عمق ۱.۵ متری زیر آب بیش از یک ساعت سالم می‌ماند و در دمای ۵۵ درجه بالای صفر تا منفی ۲۲ درجه می‌توان با آن کار کرد.

مدیران نوکیا مدعی‌اند اگر این گوشی از ارتفاع حدود دو متری سقوط کند سالم می‌ماند.

شرکت ساسمونگ هم گلکسی M21 را معرفی کرده است. دوربین اصلی این گوشی میان‌رده ۴۸ مگاپیکسلی است. این محصول دارای پردازنده اگزینوس ۹۶۱۱ است و در آن از صفحه‌نمایش ۶.۴ اینچی استفاده شده است. قیمت این محصول از ۱۷۰ دلار آغاز می‌شود.

وان پلاس هم گوشی میان‌رده جدید خود را معرفی کرد. وان پلاس «نورد دو مدل فایو جی» دارای صفحه نمایش ۶.۴ اینچی با نرخ ۹۰ هرتزی است. از نکات جالب این گوشی میان‌رده می توان به دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی آن اشاره کرد.

این گوشی در پشت خود چهار دوربین دارد و دوربین اصلی آن ۵۰ مگاپیکسلی است. پردازندهٔ این گوشی ساخت شرکت مدیاتک و نسخهٔ‌ سفارشی دایمنسیتی ۱۲۰۰است، ضمن آن‌که رم دستگاه از شش، هشت و ۱۲ گیگابایت، بنا به سفارش مشتریان، متفاوت است.

مدل پایهٔ گوشی جدید وان پلاس ۴۰۰ دلار قیمت دارد.

XS
SM
MD
LG