لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

طرح «افزایش قیمت بنزین» در کیش و قشم؛ نماینده مجلس: آبان ۹۸ تکرار نمی‌شود


خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که افزایش قیمت بنزین «در کیش و قشم به صورت پایلوت اجرا می‌شود».

فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس، به این خبرگزاری گفته است چون درآمدها در این مناطق متفاوت است «شاید مطلوب باشد» که طرح افزایش قیمت بنزین به صورت آزمایشی «در این مکان‌ها اجرا شود». او بدون اشاره به میزان افزایش قیمت بنزین، گفته است که «ندانم‌کاری و سوءمدیریت آبان ۹۸ تکرار نخواهد شد» و مدلی که در آبان ۹۸ رخ داد «به غلط انجام شد».

اعتراضات آبان ۱۳۹۸ خونبارترین رخداد سیاسی اجتماعی طی چهار دهه اخیر ایران بود که در پی افزایش ناگهانی قیمت بنزین رخ داد. این اعتراضات به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت و در راس آن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را نشانه گرفت اما با سرکوب شدید و شلیک مستقیم گلوله به معترضان مواجه شد.

سازمان عفو بین‌الملل تاکنون اسامی ۳۲۴ نفر از کشته‌شدگان این حوادث را منتشر کرده است. خبرگزاری رویترز همان سال به نقل از منابعی در وزارت کشور ایران گزارش داده است که در جریان این اعتراضات تا ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

در همین حال وب‌سایت تجارت‌نیوز در گزارشی نوشته است که دولت قصد دارد در جزیره کیش و قشم طرح وان را اجرا کند. بر مبنای این طرح «سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد هر خانواده تعلق بگیرد و افراد خودشان تصمیم بگیرند سهمیه‌شان را بفروشند یا نگه دارند».

خبرگزاری ایلنا هم در گزارشی با اشاره به اعلام مقدمات اجرای این طرح در جزیره‌های کیش و قشم، نوشته است: «قیمت بنزینی که [توسط افراد] در بازار انرژی ارائه می‌شود، خارج از سهمیه خواهد بود» و «ممکن است قیمت بر اساس میزان عرضه و تقاضا و به صورت سیستمی تعیین شود».

صادرات بنزین ایران در سال گذشته خورشیدی به خاطر افت مصرف داخلی ناشی از شیوع کرونا و قرنطینه، حدود ۶ برابر رشد کرده و به نزدیک ۳ میلیارد دلار رسید ولی در طول سال‌جاری دوباره مصرف بنزین افزایش یافته و ایران طی ماه‌های گذشته صادرات بنزین را به شدت کاهش داده است.

دولت ابراهیم رئيسی در در بودجه سال ۱۴۰۱ برای صادرات محصولات نفتی ۱۸۶ هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته ولی برای فروش داخلی محصولات نفتی ۷۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد در حالی که تنها یک پنجم محصولات نفتی ایران صادر می‌شود، اما درآمد آن برای دولت بیش از دو و نیم برابر فروش داخلی محصولات نفتی است.

مهرماه امسال گزارش‌هایی درباره ارائه طرحی برای افزایش شدید قیمت بنزین در ایران منتشر شد ولی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت «خبری از گرانی قیمت بنزین نیست و هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است».

XS
SM
MD
LG