لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

فرمانده آینده نیروی هوایی اسرائیل: همین فردا قادر به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران هستیم


یک جنگنده اف-۱۵ اسرائیلی در حال عملیات نظامی
یک جنگنده اف-۱۵ اسرائیلی در حال عملیات نظامی

فرمانده آینده نیروی هوایی اسرائیل می‌گوید کشورش قادر است «همین فردا» تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند.

ژنرال تومر بار افزوده که او دلیل خودداری آمریکا برای تحویل زودتر هواپیماهای سوخت‌رسان که برای بمباران ایران مهم هستند، را درک نمی‌کند.

ژنرال بار گفته است که او به تلاش برای قانع کردن آمریکا ادامه خواهد داد تا دست‌کم دو فروند از این هواپیماها زودتر تحویل اسرائیل شود.

رسانه‌های اسرائیل هفته گذشته گزارش دادند که آمریکا درخواست این متحد خود را برای تحویل زودتر از موعد هواپیماهای سوخت‌رسان «رد کرده است».

تومر بار که قرار است از ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ پست فرماندهی نیروی هوایی اسرائیل را تحویل بگیرد، در حالی نسبت به توانایی کشورش در بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران اطمینان داده است که بسیاری از مقامات سابق اسرائیل معتقدند این کشور فاقد توان کافی نظامی برای ورود به جنگ با ایران یا از بین بردن کامل برنامه هسته‌ای تهران است.

مقامات اسرائیلی که روزنامه نیویورک تایمز در روزهای گذشته با آن‌ها مصاحبه کرده بود، گفته‌اند این کشور تنها ممکن است بتواند ضرباتی در مقیاس کوچک به تاسیسات هسته‌ای تهران وارد کند اما انجام حملات نهایی علیه تاسیساتی که در نقاط مختلف ایران پراکنده است، فراتر از توان و منابع ارتش اسرائیل است.

رلیک شافیر، ژنرال ذخیره نیروی هوایی اسرائیل، به نیویورک تایمز گفته بود حملات به ایران از نوعی که وزیر دفاع اسرائیل خواسته، «بسیار دشوار و حتی غیرممکن است».

به گفته این نظامی ارشد پیشین، اسرائیل هواپیماهای بزرگ به اندازه کافی برای حمل بمب‌های سنگرشکن که بتوانند بارها و بارها تاسیسات زیرزمینی مانند فردو و نطنز را هدف قرار دهند، در اختیار ندارد.

ژنرال شافیر افزوده بود که تنها نیروی هوایی آمریکا توان انجام حملات متعدد و طولانی به ایران را دارد و می‌تواند خسارات قابل توجهی به تاسیسات به‌شدت محافظت شده و پنهان شده در دل زمین وارد کند.

«برملا شدن عمق اختلافات» با وجود دیدارهای سالیوان

در این میان، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، که به اسرائیل سفر کرده است، روز چهارشنبه اول دی در دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر، و برخی دیگر از مقامات ارشد این کشور، «زمینه‌های مشترک برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کرد».

سفر آقای سالیوان به اسرائیل و دیدارهای او با مقامات این کشور در میانه تنفس موقت در مذاکرات جاری وین میان ایران و قدرت‌های جهانی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای سالیوان در دیدار با نفتالی بنت گفت که دو کشور متحد در خصوص راهکار امنیتی مشترک در زمینه‌های مختلف، به یک «تقاطع بحرانی» رسیده‌اند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جیک سالیوان از جمله در دیدار با ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، درباره نگرانی از ناحیه ایران، شامل برنامه هسته‌ای و تحرکات ایران و بازوهای نیابتی‌اش در منطقه، رایزنی کرده‌اند.

این بیانیه افزوده که آقای سالیوان مقامات اسرائیلی را در جریان آخرین رویدادهای مذاکرات وین قرار داده و طرفین در باره آینده تعاملات خود در ارتباط با ایران، گفت‌وگو کردند.

با این حال، به نوشته رویترز، مقامات اسرائیلی در اظهارات خود پس از دیدارهایشان با جیک سالیوان، ایران را «بمب ساعتی» توصیف کردند.

نفتالی بنت در توئیتی هر چند مذاکرات خود با جیک سالیوان را «سازنده» توصیف کرد، اما ادامه مذاکرات قدرت‌ها با ایران را «تهدیدی جدی» خواند.

نخست‌وزیر اسرائیل به آقای سالیوان گفت، آن‌چه که در وین در جریان است، پیامدهای عمیقی برای ثبات خاورمیانه و امنیت اسرائیل در سال‌های پیش‌رو دارد.

روزنامه هاآرتص روز چهارشنبه نوشت که سفر جیک سالیوان به اسرائیل «عمق اختلافات» دو کشور در خصوص ایران را «برملا کرده است».

به نوشته هاآرتص، نفتالی بنت و دولت او ظاهرا «اطمینان» دارند که جو بایدن برای رسیدن به توافق با ایران، حتی توافقی معتدل، «به‌شدت مشتاق» است در حالی که اسرائیل مسائل را به گونه‌ای کاملا متفاوت می‌بیند.

هاآرتص نوشته است مقامات ارشد اسرائیل در دیدار با جیک سالیوان گفته‌اند اکنون که ایران از نظر اقتصادی و مالی به‌شدت تضعیف شده، اتفاقا بهترین زمان برای تشدید تحریم‌ها علیه تهران است نه بالعکس.

در همین حال، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل شامگاه ۳۰ آذر خبر داد جو بایدن هفته‌ها است که به درخواست نفتالی بنت برای انجام یک مکالمه تلفنی در مورد ایران پاسخ نداده است.

هر چند دفتر نخست‌وزیری اسرائیل این گزارش را رد کرده است اما روزنامه‌های معاریو و اسرائیل‌هیوم نوشته‌اند یکی از دلایلی که کاخ سفید به درخواست نفتالی بنت جواب رد داده، این است که آمریکا غیر از آشکار شدن اختلافات بر سر ایران، از سیاست دولت بنت برای ساخت‌وساز در کرانه باختری و شرق اورشلیم/بیت‌المقدس خشنود نیست.‎

بر اساس گزارش سایت وای.نت، بلومبرگ و رویترز/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG