لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

وزیر خارجه اسرائیل: می‌توانیم بدون اطلاع آمریکا به ایران حمله کنیم


یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، بار دیگر درباره احتمال اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران سخن گفته است و تاکید کرده است که اسرائيل می‌تواند بدون اطلاع دولت بایدن این کار را انجام بدهدو برای دفاع از امنیت خود «نیاز به اجازه کسی ندارد».

او در گفت‌وگو با کانال ۱۲ اسرائیل درباره توانایی نظامی اسرائيل برای این حمله گفت اسرائیل در این زمینه توانایی‌هایی دارد که جهان و حتی برخی کارشناسان این حوزه «تصور نمی‌کنند».

پیش از این برخی مقام‌های سابق اسرائيلی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته بودند که اسرائيل ممکن است بتواند ضرباتی در مقیاس کوچک به تاسیسات هسته‌ای تهران وارد کند اما انجام حملات نهایی علیه تاسیساتی که در نقاط مختلف ایران پراکنده است، فراتر از توان و منابع ارتش اسرائیل است.

آقای لاپید اما با رد این احتمالات گفته است اسرائيل نشان داده که ایران درباره برنامه هسته‌ای خود دروغ می‌گوید و قادر به دفاع از خود در برابر تهدیدهای ایران است.

وزیر خارجه اسرائیل همچنین تاکید کرده است که اسرائیل با «توافق خوب» درباره برنامه هسته‌ای ایران مخالف نیست، بلکه با «توافق اشتباه» مخالف است.

مقام‌های دولت اسرائيل که با بازگشت دولت بایدن به برجام مخالف هستند، پیش از این بارها گفته‌اند توافق خوب، توافقی است که توانمندی هسته‌ای ایران را سلب کند.

در هفته‌های اخیر و همزمان با برگزاری مذاکرات احیای برجام در وین، تنش‌های لفظی بین مقام‌های اسرائیل و ایران اوج گرفته و وزیر دفاع اسرائيل به ارتش این کشور دستور داده است تا گزینه نظامی در برابر ایران را به گزینه عملی مبدل کنند.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، ارتش این کشور نیز چندین سناریو احتمالی را برای حمله به اهداف در ایران به رهبری سیاسی این کشور ارائه کرده است.

روزنامه هاآرتص روز سه‌شنبه هفتم دی با ذکر این خبر نوشت که ارتش اسرائیل در عین حال تأکید کرده است که تعیین نتیجه چنین حملاتی یا ارزیابی اینکه چگونه بر برنامه هسته‌ای تهران تأثیر می‌گذارد، دشوار است.

به نوشته این گزارش، ارتش اسرائیل می‌گوید در ماه‌های گذشته به عنوان بخشی از آمادگی‌های خود برای حمله احتمالی به ایران، به سلاح‌های پیشرفته‌تری دست یافته، نیروی هوایی این کشور تمرینات آموزشی انجام داده و به پایگاه داده‌های نظامی خود جزئیات اهداف جدیدی را نیز اضافه کرده است.

به نوشته هاآرتص، برای این منظور ۹ میلیارد شِکِل (۲٫۹ میلیارد دلار) بودجه اضافی به ارتش اسرائیل داده شده است.

در مقابل نیروهای نظامی ایران نیز با برگزاری یک رزمایش نظامی از شبیه‌سازی حمله به مرکز اتمی فعال دیمونای اسرائیل خبر داده‌اند.

مقام‌های حکومت ایران همچنین با احساس خطرِ پیشاپیش در این زمینه، در روزهای اخیر نسبت به احتمال حمله نظامی و همچنین تکرار خرابکاری‌های منتسب به اسرائیل در تاسیسات اتمی خود یا سایر زیربناهایش، همزمان با مذاکرات وین، هشدار داده‌اند.

روزنامه تهران تایمز، چاپ تهران، نیز در شماره روز ۲۴ آذر امسال، با انتشار نقشه اسرائیل و علامت‌گذاری صدها نقطه در آن، به عنوان اهداف احتمالی، نسبت به انجام «یک خطای دیگر» از سوی اسرائیل، اخطار داد.

XS
SM
MD
LG