لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

کانون نویسندگان ایران: وضعیت بکتاش آبتین وخیم‌تر شده، حکومت در این وضع نقش مستقیم دارد


بکتاش آبتین در بیمارستان
بکتاش آبتین در بیمارستان

کانون نویسندگان ایران در تازه‌ترین بیانیه خود با اشاره به این که بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز ایرانی، از روز ۱۱ دی‌ماه در کمای مصنوعی به سر می‌برد، اعلام کرد که بهبودی در وضعیت او حاصل نشده و عفونت ریه باعث شده است که وضعیت سلامتی آقای آبتین وخیم‌تر هم بشود.

در اطلاعیه این کانون که عصر پنج‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه، صادر شده، با اشاره به تلاش‌ پزشکان برای جلوگیری از پیامدهای عفونت ریه این نویسنده، ابراز امیدواری شده است که در روزهای آینده سطح اکسیژن خون آقای آبتین افزایش یافته و راه‌های تکمیلی برای درمان او پیگیری شود.

کانون نویسندگان ایران با تاکید بر این که حکومت ایران در ده روز ابتدایی بیماری بکتاش آبتین زمان برای درمان او را عامدانه تلف کرد، نوشته است: «روندی که آبتین از ابتدای پرونده‌سازی حکومت تا کمای مصنوعی طی کرده است، گواه روشن نقش مستقیم حکومت در شرایط کنونی او است.»

بیانیه کانون نویسندگان درباره وضعیت بکتاش آبتین
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:46 0:00
لینک مستقیم

بکتاش آبتین با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای به شش سال زندان محکوم و از پنجم مهر ۱۳۹۹ و در اوج بحران شیوع کووید ۱۹ برای اجرای حکم خود به زندان اوین منتقل شد.

این نویسنده در طول یک سال گذشته دو بار به کرونا مبتلا شده و خانواده او سرانجام موفق شدند، ۲۲ آذر امسال با دریافت مرخصی او را از زندان به بیمارستان منتقل کنند.

وضعیت سلامتی آقای آبتین روز ۱۱ دی به وخامت گذاشت و در پی انجام «آزمایش گازهای خونی و اسیدوز تنفسی» پزشکان تصمیم گرفتند او را به کمای مصنوعی ببرند.

در روزهای گذشته درخواست‌های اعتراضی زیادی درباره وضعیت آقای آبتین منتشر شده است. در همین راستا، انجمن قلم آمریکا برای آزادی او عریضه‌ای را خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، تنظیم کرده و آذر نفیسی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «لولیتاخوانی در تهران»، نیز در پیامی اعلام کرد که در راستای درخواست «آزادی بی قید و شرط آبتین، همکاران او در کانون نویسندگان ایران و دیگر نویسندگان که به‌ناحق در ایران زندانی هستند»، از این عریضه حمایت می‌کند.

۱۹ نفر از زندانیان سیاسی اوین نیز با انتشار بیانیه‌ای «قوه‌ قضاییه‌ و سازمان زندان‌ها» را مسئول وضعیت سلامت بکتاش آبتین دانستند و با اشاره به رویکردهای جاری در زندان‌ها مانند ««وابسته کردن جسم رنجور زندانیان به انواع داروهای آرام‌بخش، عدم اعزام به موقع به بیمارستان و تأخیر در اعطای مرخصی درمانی»، نوشته‌اند که چنین رفتارهایی «یک بیماری ساده و قابل درمان و پیشگیری را در فضای زندان به مسئله‌ی مرگ و زندگی» تبدیل کرده است.

علاوه‌ بر بکتاش آبتین، سه عضو دیگر کانون نویسندگان شامل رضا خندان مهابادی، کیوان باژن و آرش گنجی در زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.

بر اساس بیانیه اخیر کانون، هر چهار نویسنده در زندان اوین ماه گذشته به بیماری کرونا مبتلا شدند که از این میان، وضعیت دو تن شامل آقایان آبتین و خندان نگران‌کننده گزارش شده است.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعتصاب غذا یا عدم دسترسی به داروهای ضروری و درمان موثر، عدم انتقال به‌موقع به مرکز درمانی یا دلایل مشکوک دیگر جان باخته‌اند.

مرگ عادل کیانپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز، که گفته می‌شود در پی اعتصاب غذا جان باخت آخرین نمونه از تکرار چنین ماجراهایی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران است.

XS
SM
MD
LG