لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

خبرهای کوتاه

دفاع پمپئو از عملیات کشتن قاسم سلیمانی: برای حفظ امنیت آمریکا بود

خودروی حامل قاسم سلیمانی بعد از عملیات آمریکا در محدوده فرودگاه بغداد
خودروی حامل قاسم سلیمانی بعد از عملیات آمریکا در محدوده فرودگاه بغداد

مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، با دفاع مجدد از عملیات منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی گفته است این اقدام برای حفاظت از جان و امنیت آمریکایی‌ها صورت گرفت و او به دونالد ترامپ توصیه کرده بود که چنین اقدامی را انجام دهد.

او در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز با اشاره به اینکه بخشی از ویدئویی که اخیرا منتشر شده و در آن او و دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمریکا، «تهدید به مرگ» شده‌اند را دیده است، گفته است دولت بایدن نباید با کشوری که چنین اقداماتی را می‌کند، مذاکره کند.

آقای پمپئو همچنین گفته است حکومت ایران در صورت دسترسی به پول و امکانات، «می‌تواند شبکه تروریستی خود را در سراسر جهان تقویت کند» و امنیت آمریکا و متحدان این کشور را به خطر بیاندازد.

علاوه بر انتشار ویدئوهایی درباره انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی از مقام‌های سابق دولت آمریکا، در روزهای گذشته ابراهیم رئيسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، تهدید کرده بود اگر سازوکار محاکمه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق، و دیگر افراد به گفته وی «جنایتکار» فراهم نشود «دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد».

پس از این اظهارات، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه ۱۹ دی‌ هشدار داد که هرگونه حمله جمهوری اسلامی ایران به اتباع آمریکایی با «عواقب شدیدی» روبه‌رو می‌شود و آمریکا در «عزم خود در برابر تهدیدها و تحریکات، متحد» است.

مایک پومپئو در گفت‌وگو با فاکس نیوز همچنین ایده توافق با ایران را به «زندگی کردن در عالم خیال» تشبیه کرده و گفته است توافق هسته‌ای با ایران «از خطرهای اصلی دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری نمی‌کند» و باید آمریکا دنبال توافقی باشد که غنی سازی اورانیوم در سطحی که اسرائیل و آمریکا را به خطر می‌اندازد، کاملا ممنوع شود.

ایران و کشورهای عضو برجام در شهر وین در حال پیگیری مذاکرات احیای برجام هستند. در این مذاکرات که با حضور غیرمستقیم آمریکا برگزار می‌شود، طرفین در حال یافتن مکانیسمی برای بازگشت آمریکا به برجام و لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران هستند، مشروط به اینکه ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود در برجام بازگردد.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

آیدا، خواهر نیکا شاکرمی، به «جرم نداشتن حجاب اجباری» در بازداشت است

آیدا شاکرمی (راست)
آیدا شاکرمی (راست)

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی که نامش در اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» در جهان پرآوازه شد، روز پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین، خبر داد که آیدا، دیگر دخترش، یک روز است در بازداشت به سر می‌برد.

خانم شاکرمی در حساب شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «دیروز دخترم آیدا توسط پلیس امنیت اخلاقی تهران به جرم نداشتن حجاب اجباری بازداشت شده و تا به حال در بازداشت به‌ سر می‌برد.»

او هنوز جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده است.

نیکا شاکرمی شامگاه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات در بلوار کشاورز تهران ناپدید و پس از هشت روز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

اجرای طرح موسوم به «نور» برای مقابله با آن چه مقامات جمهوری اسلامی «مقابله با بی‌حجابی» می‌خوانند، از روز شنبه ۲۵ فروردین شروع شده است.

عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، پیشتر گفته بود، این طرح در همه معابر و اماکن عمومی کلید خورده است. او دلیل اجرای این طرح را «رعایت قانون» و «مطالبه مردم متدین» اعلام کرد.

با این حال، از زمانی که اجرای این طرح تازه آغاز شده، تعداد قابل توجهی از زنان جوان در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن نیروهای حکومتی با آنها برای تحمیل حجاب اجباری نوشته‌اند.

همزمان هر روز بر تعداد ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از این برخورد اهانت‌آمیز و خشونت‌بار حکومت با زنان جوان منتشر می‌شود افزوده شده است.

نگرانی شدید سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع آنفولانزای پرندگان بین انسان‌ها

سمپاشی یک مرغداری در ایالت کالیفرنیا آمریکا
سمپاشی یک مرغداری در ایالت کالیفرنیا آمریکا

سازمان بهداشت جهانی نسبت به سرایت فزاینده آنفولانزای پرندگان به گونه‌های جدید، از جمله انسان، که نرخ مرگ‌ومیر «فوق‌العاده بالایی» دارد، شدیداً ابراز نگرانی کرد.

جرمی فارار، دانشمند ارشد این سازمان، روز پنجشنبه ۳۰ فروردین به خبرنگاران در ژنو گفت: «به نظر من این یک نگرانی بزرگ است».

شیوع فعلی آنفولانزای پرندگان در سال ۲۰۲۰ آغاز شد که تاکنون منجر به مرگ ده‌ها میلیون طیور شده است. این بیماری همچنین به پرندگان وحشی و پستانداران خشکی و دریایی سرایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دام‌های اهلی نیز در ماه گذشته به این فهرست پیوستند که برای متخصصان اتفاقی شگفت‌انگیز بود، زیرا تصور نمی‌کردند آن‌ها مستعد ابتلا به این نوع آنفولانزا باشند.

آقای فارار گفت که سویه «اچ۵ان۱» آن به «یک بیماری همه‌گیر مشترک بین انسان و دام» تبدیل شده است.

او افزود: «البته نگرانی اصلی این است که با سرایت این بیماری به اردک‌ها و مرغ‌ها و سپس به طور فزاینده پستانداران، این ویروس در حال تکامل بوده و قادر است انسان‌ها را آلوده کرده و سپس از انسان به انسان منتقل شود».

این گزارش می‌گوید هنوز هیچ شواهدی دال بر انتشار ویروس آنفولانزای پرندگان بین انسان‌ها وجود ندارد.

آقای فارار گفت اما در صدها موردی که انسان‌ها از طریق تماس با حیوانات آلوده شده‌اند، «میزان مرگ‌ومیر فوق‌العاده بالاست».

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا اول آوریل امسال، از ۸۸۹ مورد ابتلای انسانی به آنفولانزای پرندگان در ۲۳ کشور جهان، ۴۶۳ مورد به مرگ منجر شده است که بیانگر تلفاتی ۵۲ درصدی در میان مبتلایان است.

دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی با بیان این‌که تلاش‌ها برای توسعه واکسن‌ها و داروهای درمانی برای «اچ۵ان۱» در حال انجام است، خواستار آن شد که مقامات بهداشت منطقه‌ای و ملی در سراسر جهان اطمینان پیدا کنند که ظرفیت تشخیص این ویروس را دارند.

تصویر عزاداریِ زن فلسطینی به عنوان بهترین عکس خبری سال معرفی شد

إيناس ابو معمر جسد خواهرزاده‌اش را در آغوش گرفته است
إيناس ابو معمر جسد خواهرزاده‌اش را در آغوش گرفته است

بنیاد «وُرلد پرس فوتو» عکسی از عکاس عرب خبرگزاری رویترز را به عنوان بهترین عکس خبری سال ۲۰۲۴ انتخاب کرد.

عکس محمد سالم، عکاس خبری خبرگزاری رویترز، یک زن فلسطینی ۳۶ ساله به نام ایناس ابو معمر را نشان می‌دهد که جسد کفن‌پوش یک بچه را در آغوش گرفته است.

به نوشته رویترز در روز پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین، سالیِ پنج ساله به همراه مادر و خواهرش در بمباران شهر خان یونس در ماه اکتبر سال گذشته جان سپرد.

گروه افراطی حماس روز هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ به خاک اسرائیل حمله‌ای مرگبار کرد، حمله‌ای که مقدمه‌ای شد بر پاسخ اسرائیل که هم‌چنان ادامه دارد و تاکنون جان بیش از ۳۳ هزار نفر در غزه را گرفته است.

اسرائیل بارها گفته است که این جنگ تا پایان قطعی گروه حماس که توسط این کشور و آمریکا و اروپا تروریستی حساب می‌شود ادامه خواهد داشت.

عکس منتخب ورلد پرس فوتو ده روز پس از آغاز جنگ در غزه در بیمارستان ناصر در خان یونس گرفته شده است.

آثار بیش از ۳۸۰۰ عکاس از ۱۳۰ کشور جهان در سال جاری برای تصاحب عناوین ورلد پرس فوتو در بخش‌های مختلف با یکدیگر رقابت داشتند.

سال گذشته،‌ در پی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، سازمان عکاسی خبری «وُرلد پرس فوتو» نام دو عکاس ایرانی را هم در میان برندگان عکاسی خبری سال ۲۰۲۳ اعلام کرد.

جمعی از «نواندیشان دینی»: دوران «یا روسری یا توسری» برای همیشه سپری شده است

زنی بدون حجاب اجباری در تهران
زنی بدون حجاب اجباری در تهران

جمعی از افراد موسوم به «نواندیشان دینی» در داخل و خارج از ایران در بیانیه‌ای، بازگشت گشت ارشاد برای برخورد با حجاب اختیاری زنان و دختران در کشور را محکوم کرده و گفته‌اند: دوران «یا روسری یا توسری» برای همیشه سپری شده و بازگشت‌ناپذیراست.

در این بیانیه با اشاره به «ابربحران‌های بی‌سابقه‌ی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی» که جمهوری اسلامی با آن دست به گریبان است و «در زمانه‌ای که سایه‌ی جنگ از هر وقت دیگری به ایران نزدیک‌تر است»، آمده که این برخوردهای خیابانی «تصویری عریان از درنده‌خویی حکومت نسبت به نیمی از جامعه‌ی بالنده‌ ایران» را نشان می‌دهد.

به گفته فعالان یاد شده، این واقعیت «به خوبی نشان می‌دهد که این نظام همانا زنان ایرانی را بیش‌تر و پیش‌تر از دشمنان شمشیرآخته‌ مسلح خارجی‌اش مخالف خود می‌داند» و «از این شیوه‌ رسوای زمامداری، که شوربختانه ریشه‌های عمیق‌ دوانده، چیزی جز خسارت و ندامت نخواهد رویید».

پس از اطلاعیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که برخورد با افراد موسوم به «بدحجاب» و «بی‌حجاب» از روزهای آخر ماه فروردین آغاز خواهد خواهد شد، خیابان‌های تهران و شهرهای مختلف کشور شاهد خشونت بی‌سابقه نیروهای انتظامی و لباس شخصی علیه زنان و دختران بوده است و بسیاری از آن‌ها پس از ضرب‌وشتم به ون‌های پلیس منتقل و به بازداشتگاه‌ها برده شده‌اند.

نواندیشان دینی: نافرمانی مدنی زنان در برابر حجاب اجباری در بسیاری از شهرهای کشور گسترده‌تر از آن است که آن را بتوان با گسیل عده‌ای سیاهپوش، پر سر و صدا و خشن در معدود نقاط و میادین شهرها مهار کرد

شدت عمل این نیروها به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را برانگیخته است که آن را در تضاد با لزوم «همبستگی داخلی» در میانه درگیری با اسرائیل دانسته‌اند.

جمعی از نواندیشان دینی در بیانیه خود با تأکید بر این‌که برخوردهای خیابانی اخیر «بی‌شک با اشاره و تصویب عالی‌ترین سطوح نظام صورت پذیرفته»، گفته‌اند که دوران «یا روسری یا توسری» برای همیشه سپری شده و بازگشت‌ناپذیراست.

به گفته آن‌ها، «نافرمانی مدنی زنان در برابر حجاب اجباری در بسیاری از شهرهای کشور گسترده‌تر از آن است که آن را بتوان با گسیل عده‌ای سیاهپوش، پر سر و صدا و خشن در معدود نقاط و میادین شهرها مهار کرد».

در این بیانیه به حاکمان جمهوری اسلامی هشدار داده شده که «از جنگیدن تن‌به‌تن با زنان ایرانی پرهیز کنند و تنوع طرز فکرها و گونه‌گونی سبک‌ زیست‌ها را به رسمیت بشناسند که این‌ کاری است به صلاح کشور، ملت، دین و اخلاق».

محمدجواد اکبرین، حسن یوسفی اشکوری، عبدالعلی بازرگان، سروش دبّاغ، رضا علیجانی، داریوش محمدپور و یاسر میردامادی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

در دور قبلی برخوردهای پلیسی با زنان و دختران دارای حجاب اختیاری در سال ۱۴۰۱، مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد جان باخت که این موضوع به اعتراضات سراسری در کشور دامن زد.

این اعتراضات باعث کشته شدن بیش از ۵۰۰ تن و بازداشت هزاران نفر شد که شماری از آن‌ها بر اساس احکام قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعدام شدند.

نیویورک تایمز «احضار» سفیر سوئیس توسط سپاه در جریان حمله به اسرائیل را تأیید کرد

نادین لوزانو، سفیر سوئیس در ایران (راست) در دیدار با ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۱
نادین لوزانو، سفیر سوئیس در ایران (راست) در دیدار با ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۱

در پی ادعای یک مقام وزارت کشور ایران درباره «احضار» سفیر سوئیس توسط سپاه پاسداران در جریان حمله به اسرائیل، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین، این خبر را تأیید کرد.

مجتبی ابطحی، مشاور وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در نشستی تحت عنوان «تحلیل و بررسی عملیات وعده صادق» گفته بود: «ساعت سه بامداد روز یک‌شنبه ۲۶ فروردین وقتی که عملیات وعده صادق تقریبا به پایان رسیده بود سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا برای اولین بار به جای وزارت خارجه، به سپاه احضار شد.»

یک روز بعد، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی تأیید کرد که سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا همزمان با عملیات حمله به خاک اسرائیل احضار شده،‌اما نه به وزارت خارجه ایران،‌ بلکه «به یک پایگاه سپاه».

این روزنامه منابع خود برای تأیید این خبر را یک مقام آمریکایی و یک مقام ایرانی قید کرده، اما به نام این اشخاص اشاره نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله هوایی منتسب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، شامگاه شنبه و بامداد یک‌شنبه، ۲۶ فروردین، در عملیاتی با عنوان «وعده صادق» اسرائیل را هدف پهپادها و موشک‌های خود قرار داد.

این حمله پاسخی بود به حمله به کنسولگری ایران در دمشق در ۱۳ فروردین که در آن هفت افسر ارشد سپاه پاسداران شامل محمدرضا زاهدی، فرمانده مسئول حوزه سوریه و لبنان در نیروی قدس، کشته شدند.

حمله به اسرائیل اولین رؤیایی مستقیم دو کشور در چندین دهه گذشته بود.

نادین لوزانو، سفیر سوئیس در ایران که همزمان حفاظت از منافع آمریکا در کشور را نیز بر عهده دارد یک بار هم پس از حمله در دمشق به وزارت خارجه احضار شده بود.

با این حال احضار یک سفیر به یک پایگاه نظامی خلاف تمام پروتکل‌های دیپلماتیک و بسیار نامعمول است. هنوز نه سوئیس و نه ایالات متحده به این اقدام خلاف معمول واکنش نشان نداده‌اند.

بنا بر سنت دیپلماسی، سفیر یک کشور در کشوری دیگر حتی در مسائل مربوط به امور نظامی یا اقتصادی توسط وزارت خارجه همان کشور احضار می‌شود. بر این اساس، دور زدن وزارت خارجه توسط سپاه می‌تواند لطمه‌ای هم به اعتبار این وزارتخانه باشد.

نفوذ سپاه پاسداران در حکومت ایران به‌ویژه در سال‌های گذشته روندی فزاینده داشته و با خروج از حوزه نظامی به دیگر عرصه‌ها، مخصوصاً عرصه اقتصادی، نیز تسری یافته است.

توافق واشینگتن و بغداد برای سرمایه‌گذاری در گاز عراق به‌منظور «کاهش وابستگی به ایران»

گاز طبیعی میادین نفتی عراق به‌دلیل فقدان فناوری و سرمایه‌گذاری به طور سنتی سوزانده می‌شود
گاز طبیعی میادین نفتی عراق به‌دلیل فقدان فناوری و سرمایه‌گذاری به طور سنتی سوزانده می‌شود

شرکت‌های عراقی و آمریکایی روز چهارشنبه ۲۹ فروردین مجموعه‌ای از توافقنامه‌ها را برای برداشت گاز طبیعی و استفاده از آن برای تولید برق داخلی و در عین حال کاهش وابستگی بغداد به واردات انرژی از ایران امضا کردند.

محور این قراردادها که در واشینگتن و در حضور محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و مقام‌های آمریکایی امضا شد، تشویق سرمایه‌گذاری برای برداشت هشت‌ونیم میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز از میدان نفتی بن عمر است. میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در این پروژه مشخص نشده است.

بر اساس این توافقنامه‌ها همچنین قرار است ۴۰۰ کیلومتر خط لوله برای انتقال گاز، یک پایانه صادراتی از راه دریا، یک کارخانه فرآوری گاز و سایر تأسیسات احداث شود.

در بیانیه‌ای که به طور مشترک از سوی آمریکا و عراق در جریان سفر آقای سودانی به واشینگتن منتشر شد، آمده است: «عراق ظرفیت مهار منابع عظیم گاز طبیعی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جدید انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر و دستیابی به خودکفایی انرژی تا سال ۲۰۳۰ را دارد».

جفری پیات، دستیار وزیر منابع انرژی در وزارت خارجه آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفت که این پروژه‌ها طی دو سال آینده توسعه خواهند یافت.

گاز طبیعی میادین نفتی عراق به‌دلیل فقدان فناوری و سرمایه‌گذاری به طور سنتی سوزانده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تقویت استقلال انرژی عراق، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان، و کاهش اتکا آن به ایران از اهداف اصلی سیاست خارجی آمریکا است.

با این حال میادین نفت و گاز عراق سال‌ها از کمبود سرمایه‌گذاری رنج می‌برند و واشینگتن از سال ۲۰۱۸ ناچار شده است برای عراق معافیت‌هایی از تحریم‌های ایران صادر کند که به بغداد اجازه می‌دهد از ایران برق بخرد.

مدیر ناسا: چین از برنامه فضایی غیرنظامی برای مخفی کردن اهداف نظامی استفاده می‌کند

بیل نلسون، رئیس آژانس فضایی آمریکا، می‌گوید ایالات متحده باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید
بیل نلسون، رئیس آژانس فضایی آمریکا، می‌گوید ایالات متحده باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید

رئیس آژانس فضایی آمریکا، ناسا، می‌گوید: چین در حال تقویت قابلیت‌های فضایی خود است و از برنامه غیرنظامی‌اش برای پنهان کردن اهداف نظامی خود استفاده می‌کند و هشدار داد که واشینگتن باید در این زمینه هوشیار باشد.

بیل نلسون روز چهارشنبه ۲۹ فروردین به کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان برای سال مالی ۲۰۲۵ گفت: «چین به‌ویژه در ۱۰ سال گذشته گام‌های فوق‌العاده‌ای برداشته، اما اقدامات آن‌ها بسیار بسیار محرمانه است».

او افزود: «ما معتقدیم که بسیاری از برنامه‌های فضایی به اصطلاح غیرنظامی آن‌ها یک برنامه نظامی است. و من فکر می‌کنم، ما در واقع در یک مسابقه هستیم».

در حال حاضر، سه کشور آمریکا، چین و روسیه قدرت‌های اصلی فضایی به شمار می‌روند که هریک نیروی فضایی خاص خود را دارند که قابلیت‌های جنگی برای نیروهای نظامی آن‌ها در زمین، دریا و هوا فراهم می‌کند.

در پی حمله روسیه به اوکراین در پنجم اسفند ۱۴۰۰، موقعیت این کشور در فضا به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی و همچنین ناکامی در فرستادن سفینه به ماه تضعیف شده است و رقابت اصلی در فضا هم‌اکنون بین آمریکا و چین جریان دارد.

مدیر ناسا در ادامه اظهارات خود گفت که امیدوار است پکن «به خود بیاید و درک کند که فضای غیرنظامی برای استفاده‌های صلح‌آمیز است، اما ما چنین چیزی را از چین ندیده‌ایم».

به گفته آقای نلسون، «آمریکا باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید، زیرا هر دو کشور مأموریت‌های ماه را دنبال می‌کنند».

او ابراز نگرانی کرد که اگر چین ابتدا در ماه فرود آید، می‌تواند بگوید: «خوب، این‌جا قلمرو ماست، شما بیرون بمانید».

ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۶ در قالب ماموریت «آرتمیس ۳» است. چین می‌گوید امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ انسان را در سطح ماه فرود بیاورد.

هدف نهایی برنامه آرتمیس آمریکا که ده‌ها کشور در آن مشارکت دارند، استقرار یک پایگاه در ماه برای استخراج منابع طبیعی احتمالی در این قمر و همچنین انجام ماموریت‌های فضایی به مریخ است.

مدیر ناسا می‌گوید مطمئن است که آمریکا «کرانه جهانی» خود را در اکتشافات فضایی از دست نخواهد داد.

او افزود: «اما شما باید واقع‌بین باشید. چین واقعاً پول زیادی خرج آن کرده است و آن‌ها فضای زیادی در بودجه خود برای رشد دارند».

پکن در اوایل سال ۲۰۲۲ سند «چشم‌انداز» برنامه فضایی خود را منتشر کرد که در آن دنبال کردن برنامه‌هایی برای نسل بعدی فضاپیماهای سرنشین‌دار، فرود انسان بر روی ماه، استقرار یک ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی در ماه، کاوشگر سیارک‌ها و کاوش در اعماق فضا مورد تأکید قرار گرفته است.

آمریکا دوباره تحریم‌های نفتی ونزوئلا را برقرار کرد

صادرات نفت شرکت نفت دولتی ونزوئلا در ماه مارس به حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در چهار سال اخیر است
صادرات نفت شرکت نفت دولتی ونزوئلا در ماه مارس به حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در چهار سال اخیر است

آمریکا بار دیگر تحریم‌های نفتی فلج‌کننده‌ای را علیه ونزوئلا اعمال کرد و به تلاش‌های رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو برای تحکیم حکومت خود هشدار داد.

اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ونزوئلا در روز چهارشنبه ۲۹ فروردین، تنها شش ماه پس از کاهش محدودیت‌ها توسط ایالات متحده صورت می‌گیرد، به این امید که در این کشور عضو اوپک گشایش دموکراتیک رخ دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگاران گفت: هر شرکت آمریکایی که در ونزوئلا سرمایه‌گذاری کرده ۴۵ روز فرصت دارد عملیات خود را در این کشور متوقف کند تا از بروز ابهام در بازارهای جهانی انرژی جلوگیری کند.

ایالات متحده آمریکا در اکتبر ۲۰۲۳ پس از موافقت دولت مادورو برای همکاری با مخالفان به منظور برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی ریاست‌جمهوری در سال جاری، با صدور «لیسانس ۴۴»، بخش‌های دولتی نفت، گاز و معدن این کشور را پس از پنج سال از تحریم معاف کرد.

گزارش آسوشیتدپرس می‌افزاید: در حالی که مادورو به برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات در ماه ژوئیه و دعوت از ناظران بین‌المللی برای نظارت بر آن ادامه داده، حلقه نزدیک به او اقدام به تضعیف این توافق کرده است. اقدامات این حلقه شامل جلوگیری از نامزدی ماریا کورینا ماچادو، رقیب اصلی او، یا یک جایگزین بوده است.

از سوی دیگر، بسیاری از منتقدان دولت در شش ماه گذشته زندانی شده‌اند، از جمله چند تن از دستیاران ماچادو.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت: «ما بار دیگر از مادورو می‌خواهیم که به همه نامزدها و احزاب اجازه دهد در انتخابات شرکت کنند و همه زندانیان سیاسی را بدون محدودیت یا تأخیر آزاد کند».

او افزود: «ما به حمایت از آرمان‌های مردم ونزوئلا برای کشوری دمکراتیک‌تر، با ثبات و مرفه ادامه خواهیم داد».

صادرات نفت شرکت نفت دولتی ونزوئلا در ماه مارس به حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در چهار سال اخیر است، زیرا به گفته خبرگزاری رویترز، مشتریان برای خرید نفت این کشور قبل از پایان مهلت مجوز آمریکا عجله داشتند.

این گزارش می‌افزاید: با این حال، داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد که زمان بارگیری محموله‌های نفتی در بنادر ونزوئلا کاهش چندانی نداشته است.

شهادت افشاگر ایرانی‌الاصل در کنگره آمریکا علیه «نبود فرهنگ ایمنی» در کمپانی بوئینگ

سام صالح‌پور بیش از یک دهه در کمپانی هواپیماسازی بوئینگ مهندس کنترل کیفیت بوده است
سام صالح‌پور بیش از یک دهه در کمپانی هواپیماسازی بوئینگ مهندس کنترل کیفیت بوده است

سام صالح‌پور، مهندس ایرانی‌الاصل کنترل کیفیت در کمپانی هواپیماسازی بوئینگ، در کنگره آمریکا در انتقاد از «فقدان فرهنگ ایمنی» و احتمال وقوع حوادثی دیگر با هواپیماهای بوئینگ شهادت داد.

آقای صالح‌پورروز چهارشنبه، ۲۹ فروردین، در یک کمیته فرعی کنگره آمریکا هشدار داد که اگر کمپانی آمریکایی بوئینگ هر چه سریع‌تر به مسائل مربوط به کیفیت تولیداتش رسیدگی نکند، جان صدها مسافر در خطر خواهد بود.

حوادث متعدد که به‌ویژه در ماه‌های گذشته برای هواپیماهای در حال پرواز کمپانی بوئینگ افتاده و همگی به دلیل انتشار ویدئوهایی توسط میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا دیده شده به‌شدت به اعتبار این کمپانی لطمه زده است.

در پی این حوادث که همگی از وجود «بحران ایمنی» در بوئینگ حکایت دارند، این شرکت آمریکایی اوایل فروردین‌ماه جاری اعلام کرد که دیو کالهون، مدیرعامل بوئینگ، در چارچوب تغییرات گسترده در هیئت مدیره این شرکت در پایان سال جاری میلادی کناره‌گیری خواهد کرد.

این رخدادها باعث شده که جلسات کمیته کنگره درباره بحران ایمنی در بوئینگ با حضور سام صالح‌پور و چند تن دیگر از مهندسان و مدیران سابق این شرکت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

آقای صالح‌پور که بیش از یک دهه در بوئینگ شاغل بوده روز چهارشنبه ضمن هشدار درباره خطراتی که جان مسافران را تهدید می‌کند بوئینگ را به «آزار و ارعاب» کارمندان خود نیز متهم کرد.

به گفته او، کارمندانی که در این شرکت زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند «نادیده گرفته شده، به حاشیه رانده شده، تهدید شده‌اند،‌ یا بدتر». او همچنین گفت که نگران «خشونت فیزیکی» علیه خود پس از افشاگری درباره بوئینگ است.

اداره هوانوردی غیرنظامی آمریکا و سایر نهادهای ناظر در این کشور بازرسی و نظارت بر بوئینگ را افزایش داده و تا زمان شناسایی تمامی نقایض فنی و ایمنی تولید چند مدل هواپیمای این کمپانی را متوقف کرده‌اند.

به گزارش رویترز، برخی از سهام‌داران بوئینگ معتقدند که تغییرات اخیر در سطوح مدیریت بوئینگ برای برطرف کردن نقایص فنی و ایمنی این شرکت که سابقه آن به چندین سال قبل باز می‌گردد کافی نیست.

سام صالح‌پور یک روز پیش از جلسه کنگره همچنین خواستار خواباندن تمام جت‌های پهن‌پیکر دریم‌لاینر تولید بوئینگ شده بود. بوئینگ در مقابل اعلام کرده است که جت‌های ۷۸۷ و ۷۷۷ تولید این شرکت مشکل ایمنی ندارند.

صدیقه وسمقی بدون حجاب اجباری به بیمارستان اعزام شد

صدیقه وسمقی
صدیقه وسمقی

حساب کاربری صدیقه وسمقی در اینستاگرام، از اعزام این اسلام‌شناس و تحلیل‌گر منتقد جمهوری اسلامی بدون روسری به بیمارستان فارابی خبر داد.

بر اساس این گزارش، خانم وسمقی ۲۷ فروردین بدون روسری، همراه با سه مأمور (یک زن و دو مرد) برای معاینه چشم‌هایش به بیمارستان فارابی اعزام شد.

او پیش از این «به خاطر سر نکردن روسری و شال از اعزام به بهداری اوین و یا بیمارستان در بیرون از زندان منع» و از ملاقات با خانواده‌اش نیز محروم شده بود.

صدیقه وسمقی ۲۶ اسفندماه پارسال توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در خانه‌اش در تهران بازداشت شد و یکی از اتهامات او «حضور بدون حجاب شرعی در ملأعام است».

خانم وسمقی اعلام کرده که «حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی را حجاب شرعی» نمی‌داند و «حجاب اجباری یک بازی سیاسی بیهوده است که زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد».

حساب کاربری این پژوهشگر دینی نوشته که پزشکان بیمارستان فارابی حدود سه ساعت معاینات و آزمایش‌هایی روی شبکیه، قرنیه چشم او انجام دادند و نتایج نهایی بررسی‌های آنها به بهداری زندان اوین ارائه شد تا به پزشکی قانونی نیز ارسال شود.

قرار است این مراجع در مورد عدم تحمل کیفر خانم وسمقی اظهار نظر کنند.

پیش از این نیز مقام‌های زندان اوین، پس از مدتی مقاومت، سرانجام نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی را که از پوشیدن حجاب اجباری خودداری می‌کرد، بدون روسری به بیمارستان منتقل کردند.

ثبت بیشترین میزان بارندگی در تاریخ امارات

امارات متحده عربی روز چهارشنبه درگیر پیامدهای شدیدترین بارندگی خود در ۷۵ سال اخیر بود. در نتیجه این بارندگی‌ها، پروازهای فرودگاه بین‌المللی دوبی، شلوغ‌ترین فرودگاه جهان، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مختل شد.

خبرگزاری دولتی امارات باران شدید روز سه‌شنبه را «یک رویداد آب‌وهوای تاریخی» نامید که از «از زمان شروع جمع‌آوری داده‌های آب وهوایی در این کشور در سال ۱۹۴۹» تاکنون بی‌سابقه بوده است.

موج اخیر بارش باران کشورهای عربستان، بحرین، عمان، و قطر را نیز در برگرفت، اما شدت بارش باران در سراسر امارات شدیدتر بود.

بارش باران در امارات از شامگاه دوشنبه آغاز شد و در طول روز سه شنبه به شدت ادامه یافت.

مرکز ملی هواشناسی امارات هم می‌گوید منطقه العین در این کشور طی کمتر از ۲۴ ساعت نزدیک ۲۵۵ میلیمتر بارندگی داشت.

طبق این گزارش دوبی، در امارات متحده عربی تا پایان روز سه‌شنبه، شاهد بیش از ۱۴۲ میلی‌متر بارندگی طی ۲۴ ساعت بود.

شماری از پروازها به فرودگاه‌های امارات و به ویژه دوبی لغو شده است. در همین زمینه گزارشها حاکی بود که به دنبال این وضعیت جوی نامساعد شماری از پروازها در سه‌شنبه شب به مقصد دوبی مجبور شدند که مسیر خود را تغییر دهند و در فرودگاه‌های دیگر فرود آیند.

تصاویر ویدئویی از سیل در فرودگاه دوبی و بخش‌هایی از این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

پیش از آغاز این سامانه بارشی، امارات متحده عربی کلیه مدارس را تعطیل اعلام کرد.

مقامات عمان هم اعلام کردند سیل در این کشور دست‌کم ۱۹ کشته برجای گذشت.

مرگبارترین حمله روسیه به اوکراین طی هفته‌‌های اخیر ۱۷ کشته بر جای گذاشت

ویرانی در چرنیهیف به دنبال حمله موشکی روسیه
ویرانی در چرنیهیف به دنبال حمله موشکی روسیه

اصابت سه فروند موشک روسی به مرکز شهر چرنیهیف در شمال اوکراین، دست‌کم ۱۷ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت، رخدادی که از آن به عنوان مرگبارترین حملات روسیه به اوکراین طی هفته‌های اخیر نام برده شده است.

ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه در پی این حمله از متحدان کی‌یف خواست پیش از آن که چرنیهیف به جدیدترین هدف حملات هوایی گسترده روسیه تبدیل شود، تسلیحات دفاع هوایی در اختیار اوکراین قرار دهند.

آقای زلنسکی در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «اگر اوکراین تجهیزات دفاع هوایی به اندازه کافی دریافت کرده بود و اگر جهان عزم کافی برای مقابله با وحشت روسیه داشت، این اتفاق رخ نمی‌داد.»

ویدیوهای منتشرشده نشان می‌‌دهد که ستون‌های دود از مرکز چرنیهیف به آسمان برمی‌خیزد، شهری که در حدود ۱۵۰ کیلومتری کی‌یف و ۸۰ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد.

به گفته مقامات اوکراین، موشک‌های روسی صبح چهارشنبه به منطقه شلوغی در مرکز شهر چرنیهیف برخوردند و یک هتل را ویران کردند. این حمله همچنین به ویرانی چندین ساختمان مسکونی، یک بیمارستان و یک مرکز آموزشی انجامید.

اوکراین در بحبوحه تهاجم نظامی روسیه به این کشور با کمبود مهمات از جمله سامانه‌های دفاع هوایی و موشک مواجه است.

این میان بسته کمکی دولت جو بایدن نیز ماه‌هاست که به سد جمهوری‌خواهان در کنگره این کشور برخورد کرده و همین امر فرصتی را برای روسیه مهیا ساخته تا به سازماندهی دوباره نیروهای خود بپردازد و شهرهای اوکراین و زیرساخت‌های کلیدی این کشور را هدف حملات گسترده قرار دهد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

اونروا می‌گوید که کارکنانش در بازداشتگاه‌های اسرائیل مورد خشونت قرار گرفته‌اند

نیروهای اسرائیلی در غزه
نیروهای اسرائیلی در غزه

آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد، اونروا، می‌گوید که شماری از کارکنان آن و دیگرانی که به بازداشت نیروهای اسرائیلی در غزه درآمده‌اند، مورد خشونت و بدرفتاری، از جمله ضرب و شتم شدید و اجبار به برهنه شدن قرار گرفته‌اند.

اونروا در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، عنوان کرده، آن دسته از کارکنانش که برخی از آنها نیز در حین انجام وظایف رسمی خود بازداشت شده‌اند، «امکان برقراری ارتباط با هیچ کسی را نداشته‌اند و همانند دیگر بازداشت‌شدگان، آنها نیز مورد انواع بدرفتاری قرار گرفته‌اند».

این گزارش به نقل از بازداشت‌شدگان نوشته که آنها مورد ضرب و شتم، القای حس غرق شدن و تهدید به شکنجه با برق قرار گرفته و به زور برهنه شده‌اند.

در این گزارش آمده است: «اونروا اعتراض رسمی خود نسبت به رفتاری را که با کارکنان آژانس در بازداشتگاه‌های اسرائیل شده، به مقامات اسرائیل اعلام کرده، اما تاکنون پاسخی نگرفته است.»

ارتش اسرائیل مدعی است که طبق قوانین کشور اسرائیل و همچنین قوانین بین‌المللی عمل می‌کند و افرادی که دستگیر می‌شوند به غذا، آب، دارو و لباس مناسب دسترسی دارند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه در پاسخ به سئوالی درباره این گزارش گفت که واشینگتن به شدت نسبت به آن نگران است و اسرائیل را برای تحقیقات کامل در مورد چنین اتهاماتی و پاسخگویی درباره آنها تحت فشار قرار خواهد داد.

اونروا آزادی ۱۵۰۶ زندانی از بازداشتگاه‌های اسرائیل، شامل ۴۳ کودک و ۸۴ زن را تا روز ۴ آوریل مستند کرده است.

این نهاد می‌گوید که بازداشت‌شدگان آزادشده مورد «توهین و تحقیر قرار گرفتند». از جمله رفتارهایی که اونروا می‌گوید با این بازداشت‌شدگان شده مواردی چون اجبار آنها به رفتارهایی مانند حیوانات، محرومیت از آب، غذا، خواب و توالت، محرومیت از حق نماز و استفاده طولانی مدت از دستبندهای محکم قفل‌شده است.

اسرائیل پیش از این سازمان ملل را به جانبداری از گروه افراطی حماس متهم کرده است و می‌گوید که شماری از کارکنان اونروا در حمله روز هفتم حماس به جنوب اسرائیل دست داشته‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاریر ویترز؛ س.ن/ک.ر

شورای امنیت روز جمعه درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای‌گیری می‌کند

دیپلمات‌ها می‌گویند که شورای امنیت روز جمعه درباره درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد رای‌گیری می‌کند، اقدامی که انتظار می‌رود واشینگتن به عنوان متحد اصلی اسرائیل مانع تصویبش شود٬ چرا که تصویب آن به معنای به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

شورای امنیت که متشکل از ۱۵ عضو است ساعت ۳ بعدازظهر روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که به مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد می‌دهد «کشور فلسطین به عضویت سازمان ملل پذیرفته شود» به رای خواهد گذاشت.

این پیش‌نویس قطعنامه برای تصویب به دست کم ۹ رای مثبت اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد در حالی که هیچ یک از پنج کشور ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین که در شورا از حق وتو برخوردارند نباید با آن مخالفت کنند.

به گفته دیپلمات‌ها، این پیش‌نویس قطعنامه از حمایت ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار است که همین امر ایالات متحده را وادار می‌کند از حق وتوی خود استفاده کند.

الجزایر که به عنوان یکی از اعضای دوره‌ای شورای امنیت پیش‌نویس این قطعنامه را آماده کرده است خواسته بود که رای‌گیری درباره آن روز پنج‌شنبه همزمان با نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه که وزرای کشورها نیز در آن حضور می‌یابند، انجام شود.

ایالات متحده تاکید کرده که تاسیس کشور مستقل فلسطین باید از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین انجام بگیرد و نه در سازمان ملل.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، نیز روز چهارشنبه گفت: «اعتقاد نداریم که تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت لزوما می‌تواند ما را به جایی برساند که بتوانیم راه‌حل دو کشوری را اجرا کنیم.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از رأی‌گیری برای کمک به اوکراین و اسرائیل در مجلس نمایندگان

جو بایدن از تصمیم مایک جانسون برای رأی‌گیری درباره کمک‌های مالی به متحدان آمریکا حمایت کرده است
جو بایدن از تصمیم مایک جانسون برای رأی‌گیری درباره کمک‌های مالی به متحدان آمریکا حمایت کرده است

جو بایدن در واکنش به اعلام رهبری حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا درباره به رأی گذاشتن طرح‌های کمک مالی ده‌ها میلیارد دلاری به اسرائیل و اوکراین گفت که بعد از تصویب، بلافاصله آنها را امضا خواهد کرد.

رأی‌گیری قرار است روز شنبه انجام شود و رئیس‌جمهور آمریکا از مجلس نمایندگان خواست آن را به‌سرعت تصویب کند.

او در بیانیه‌ای که کاح سفید روز چهارشنبه ۲۹ فروردین منتشر کرد، گفت اگر این قانون تصویب شود، «بلافاصله آن را امضا خواهم کرد تا پیامی برای جهان بفرستم: ما در کنار دوستان خود می‌ایستیم و اجازه نخواهیم داد ایران یا روسیه موفق شوند.»

اما تصمیم به رأی گذاشتن این لایحه بعد از ماه‌ها خودداری، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، را در برابر اعضای راستگرای حزب جمهوریخواه و حامیان دونالد ترامپ قرار داده است که با کمک مالی به اوکراین مخالف‌اند.

او علی‌رغم درخواست‌های مکرر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، و فشارهای دولت جو بایدن، مانع آن شده بود که این لایحه در مجلس نمایندگان نیز به رای گذاشته شود.

آقای جانسون در صورت به رأی گذاشتن این طرح‌ها در خطر از دست دادن جایگاه خود قرار می‌گیرد و ممکن است نمایندگان تندرو جمهوری‌خواه او را برکنار کنند.

او بعد از مدتی بررسی درباره این کمک‌ها به قانونگذاران حزبش اطلاع داد سه بسته کمکی برای اوکراین، اسرائیل و متحدان آمریکا در آسیا، بخصوص تایوان، و پیشنهادهای حوزه سیاست خارجی در طرح چهارم را برای رأی‌گیری به صحن مجلس ارائه خواهد کرد.

جانسون پیش از این با رای‌گیری مستقل درباره کمک به اوکراین مخالفت کرده و از جو بایدن خواسته بود که جلوی ورود غیرقانونی مهاجران در مرزهای جنوبی را بگیرد.

تغییر موضع ناگهانی او پس از حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل صورت گرفته است که او بلافاصله وعده حمایت ایالات متحده از اسرائیل را داد.

او در پیغامی به اعضای جمهوری‌خواه مجلس نوشته است که این طرح‌ها «منافع آمریکا و متحدانش در اسرائیل، منطقه هند-اقیانوس آرام و اوکراین را تأمین مالی خواهد کرد.»

مایک جانسون برای تصویب این طرح‌های چهارگانه به حمایت نمایندگان حزب دموکرات نیاز دارد.

دموکرات‌های کمیته بودجه مجلس نمایندگان می‌گویند سه طرح درباره اسرائیل، اوکراین و تایوان مشابه بسته کمکی ۹۵ میلیون دلاری است که مجلس سنا در ماه فوریه تصویب کرده بود.

از سوی دیگر دو نماینده جمهوری‌خواه از مایک جانسون خواسته‌اند از سمت خود استعفا دهد چون برای تصویب این بسته‌های کمک مالی روی دموکرات‌ها حساب باز کرده است.

سایر نمایندگان جمهوری‌خواه نیز منتقد شیوه رهبری او هستند.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG