لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

اف‌بی‌آی نسخه اختصاصی بدافزار جاسوسی «پگاسوس» را خریده است


روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده است که اداره تحقیقات فدرال آمریکا، «اف‌بی‌آی»، سال ۲۰۱۹ بدافزار جاسوسی «پگاسوس» اسرائیل را خریداری کرد اما از آن استفاده نکرد.

بدافزار «پگاسوس»، تولیدی گروه ان‌اس‌او، که با مجوز رسمی وزارت دفاع اسرائیل به مشتریان دولتی و حکومت‌های مختلف فروخته شده است، برای هک تلفن‌های همراه کاربرد دارد و در تعقیب و تجسس از روزنامه‌نگاران، اساتید دانشگاه‌ها، رقیبان بازرگانی، فعالان مدنی و سیاسی، مخالفان حکومت‌ها و کارمندان سفارتخانه‌ها به کار گرفته شده است.

این گزارش می‌گوید پگاسوس طوری طراحی شده که برای جاسوسی از گوشی‌هایی که در آمریکا ثبت شده باشد، کارایی نداشته باشد، اما گروه ان‌اس‌او نسخه‌ای از این بدافزار با نام «فانتوم» را برای نهادهای دولتی آمریکا، از جمله «اف‌بی‌آی» طراحی کرد که قابلیت جاسوسی از گوشی‌ها و تماس‌های داخل آمریکا را نیز داشته باشد.

بر اساس این گزارش، «اف‌بی‌آی» یک نسخه از بدافزار را برای «آزمایش» خریداری کرد اما مذاکراتش با وزارت دادگستری آمریکا درباره استفاده از آن به نتیجه‌ای نرسید و نهایتا اداره تحقیقات فدرال آمریکا تصمیم گرفت از این بدافزار استفاده نشود.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد هنوز تجهیزات مرتبط با فانتوم در دفتر تاسیسات «اف‌بی‌آی» در نیوجرسی باقی مانده است.

روزنامۀ نیویورک‌تایمز همچنین سال ۲۰۱۶ به مجموعه‌ای از ایمیل‌های گروهی شرکت ان‌اس‌او شامل محتوای قراردادها و پیشنهادهای فروش پگاسوس دست پیدا کرد. بر اساس قراردادهای لورفته، فقط هزینۀ نصب این بدافزار نیم‌میلیون دلار است. در وهلۀ بعد اما هزینه‌های جانبی قرارداد فروش را تعداد طعمه‌هایی تعیین می‌کند که قرار است رصد شوند.

به‌نوشتۀ نیویورک‌تایمز، شرکت ان‌اس‌او برای رصد ۱۰ کاربر آیفون مبلغ ۶۵۰ هزار دلار دریافت می‌کند و همین مبلغ را هم برای جاسوسی از ۱۰ کاربر اندروید تعیین کرده، اما برای رصد پنج کاربر بلک‌بری ۵۰۰ هزار دلار از مشتری دریافت می‌کند.

شرکت اسرائیلی می‌گوید این بدافزار برای مبارزه با قاچاق و تروریسم تولید شده، اما تحقیق گسترده ده‌ها روزنامه عمده جهانی نشان می‌دهد که دستکم ۵۰ هزار فعال مدنی و سیاسی و روزنامه‌نگاران در ده‌ها کشور با بدافزار «پگاسوس» مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند.

خرید بدافزار اسرائیلی توسط «اف‌بی‌آی» در حالی اعلام شده است که دولت آمریکا ۱۲ آبان امسال در اقدامی بی‌سابقه و ناگهانی دو شرکت عمده اسرائیلی سازنده بدافزارهای جاسوسی را در فهرست تحریم خود قرار داد. بعد از این تصمیم، گروه ان‌اس‌او اعلام کرده است که با مشکلات مالی مواجه شده است.

با اینحال، جنجال استفاده از پگاسوس کماکان ادامه دارد. نمونه اخیر آن هک شدن گوشی‌های دیپلمات‌های فنلاندی و فاش شدن خبر خرید این بدافزار توسط دولت هند است.

وزارت خارجه فنلاند روز شنبه ۹ بهمن‌ماه تایید کرد که گوشی همراه شماری از دیپلمات‌های این کشور در خارج از فنلاند آلوده به بدافزار پگاسوس بوده، اما به خاطر اینکه در گوشی‌های این دیپلمات‌ها اطلاعات محرمانه‌ای وجود نداشته، خطر امنیتی برای کشور به وجود نیامده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز همچنین گزارش داده است که دولت هند نیز این بدافزار را خریداری کرده است.

این گزارش با واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها و احزاب مخالف دولت نارندرا مودی مواجه شده است. بر اساس گزارش‌ها، هزار تن از ۵۰ هزار نفری که توسط این بدافزار مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند، ساکن هند هستند.

راهول گاندی نماینده پارلمان هند، روز شنبه با انتشار توئیتی گفته است «دولت مودی با خریداری بدافزار در تلاش برای جاسوسی از نهادهای دموکراسی، سیاستمداران مخالف، نیروهای نظامی، قضایی و شهروندان کشور بوده است. این خیانت است».

با استفاده از گزارش‌های نیویورک‌تایمز، آسوشیتدپرس، الجزیره، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG