لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

خامنه‌ای تقصیر وضعیت وخیم اقتصادی را متوجه «مسئولان دولتی دهه ۹۰» دانست


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه دهم بهمن طی یک سخنرانی گفت که آمارهای اقتصادی کشور در دهه ۹۰ «خرسندکننده نیست» و تقصیر این مسئله را متوجه «مسئولان دولتی» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او که بامداد یک‌شنبه در جمعی از مسئولین اقتصادی و صنعتی سخن می‌گفت، اظهار داشت: «آمار مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی، آمار مربوط به تشکیل سرمایه در کشور، آمار مربوط به تورم، آمار مربوط به رشد نقدینگی، خرسندکننده نیست.»

علی خامنه‌ای در ادامه با انتقاد از نگاهی که به گفته او اقتصاد را منتظر رفع تحریم‌ها گذاشته بود، گفت: «اگر در این سال‌ها مسئولان دولتی همراهی بیشتری می‌کردند، رعایت بیشتری می‌کردند ما افتخارات بیشتری بدست می‌آوردیم، وضعمان از اینی که امروز هست قطعاً بهتر بود.»

او به طور ویژه نیز گفت: «اگر در این ۱۰ سال مسئولان با تولیدکنندگان همراهی بیشتری می کردند، آسیب‌ها کمتر، و موفقیت‌ها بیشتر می‌شد.»

این نوع انتقادات رهبر جمهوری اسلامی که به طور عمده متوجه دولت حسن‌ روحانی است، سابقه‌دار است.

او مرداد امسال در آخرین دیدارش با اعضای کابینه حسن روحانی گفت: «هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب، ناموفق ماندید».

علی خامنه‌ای پیش از این بارها گفته است مسئولان دولت باید بیش از تلاش برای رفع تحریم‌ها به فکر خنثی کردن‌ تحریم‌ها باشند و از «اقتصاد مقاومتی» به عنوان راه‌حل نام برده است.

«اقتصاد مقاومتی» اصطلاحی است که رهبر جمهوری اسلامی نخستین بار سال ۱۳۸۹ آن را در سخنان خود به کار برد و از سال ۱۳۹۱، در اوج تحریم‌های اقتصادی سازمان ملل و ایالات متحده علیه ایران، آن را سرلوحه رفتار اقتصادی جمهوری اسلامی قلمداد کرد اما همواره از ناموفق ماندن این الگو شکایت داشته است.

او در سخنرانی امروز خود همچنین با اشاره به انتقادات علیه خودروسازان داخلی گفت: «ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود، این خیلی بد است» و در این زمینه از کیفیت نازل خودروهای داخلی مثال آورد.

در روزهای گذشته وقوع چند تصادف زنجیره‌ای و باز نشدن ایربگ خودروها سبب طرح انتقادات گسترده علیه خودروسازان داخلی شد و کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ایران، گفت خودروسازان داخلی «ارابه مرگ» تولید می‌کنند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به افزایش قیمت خودرو در ایران گفت «نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است».

او در حالی از «جلوگیری از رقابت‌های خارجی» به عنوان یک عامل موثر در وضعیت بد خودروها نام برده است که اقتصاد ایران متاثر از سیاست‌های کلان حکومت تحت رهبری او و تحت تاثیر تحریم‌های گسترده، در انزوای جهانی قرار گرفته و قدرت رقابت در سطح جهانی یا جذب سرمایه‌های خارجی را ندارد.

XS
SM
MD
LG