لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

بایدن دستور آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود شده افغانستان را امضا کرد


جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه ۲۲ بهمن دستور آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود شده افغانستان در این کشور را صادر کرد.

کاخ سفید با انتشار سه گزارش جداگانه اعلام کرد نیمی از این درآمدها صرف کمک به مردم افغانستان و نیمی دیگر احتمالا به قربانیان تروریسم در خود آمریکا اختصاص خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه گزارش داده بود یک دادگاه آمریکا ماه گذشته از دولت جو بایدن خواسته است که تا روز جمعه ۲۲ بهمن برنامه دولت درباره دارایی‌های مسدود شده افغانستان در ایالات متحده را اعلام کند. در این میان برخی قانونگذاران آمریکایی به همراه سازمان ملل نیز از دولت آمریکا خواسته‌اند که این دارایی‌ها فورا برای کمک به مردم بحران‌زده افغانستان صرف شود.

یک منبع که نامی از وی برده نشده به این خبرگزاری گفته بود دولت در حال طرح برنامه‌ای برای تضمین ارائه ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده به نفع مردم و آینده افغانستان است. او اما توضیح نداد که دولت چه راهکاری برای اطمینان از رسیدن این وجوه به دست مردم افغانستان دارد.

در گزارش‌های کاخ سفید نیز اشاره صریحی به این موضوع نشده، اما به موضوع «فساد گسترده» در بخش‌های مختلف افغانستان اشاره شده است. این گزارش‌ها می‌گویند که تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت بالغ افغانستان حساب بانکی دارند؛ موضوعی که پیچیدگی نحوه تحویل مستقیم کمک‌های بین‌المللی به مردم افغانستان را نشان می‌دهد.

نیم دیگری از ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود شده افغانستان در آمریکا نیز صرف خسارت به قربانیان تروریسم، شامل بازماندگان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر خواهد شد.

پرونده رسیدگی به شکایت بازماندگان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر که منجر به کشته شدن سه هزار نفر شد، در جریان است؛ موضوعی که گزارش کاخ سفید نیز به آن اشاره کرده است.

آمریکا بعد از تسخیر افغانستان به دست طالبان، دارایی‌های افغانستان در این کشور را مسدود کرد، اما طی ماه‌های گذشته زیر فشار بوده که این وجوه را برای کمک به بحران معیشتی مردم افغانستان اختصاص دهد. از طرفی طالبان خود را صاحب این منابع مالی معرفی می‌کنند.

افغانستان دو میلیارد دلار دارایی نیز در کشورهای بریتانیا، آلمان، سوئیس و امارات دارد که بخش اعظم آنها مسدود شده است.

یک منبع به رویترز گفته است طی سال‌های گذشته بخش اعظمی از کمک‌های بین‌المللی به افغانستان توسط آمریکا انجام شده است و این کشور در تماس با نهادهای و گروه‌های کمک‌رسانی در سطح جهانی، از جمله سازمان ملل برای ادامه کمک به مردم افغانستان است.

آمریکا همچنین در تماس نزدیک با سازمان ملل برای ایجاد یک مکانیزم جهت اطمینان از وجود منابع مالی لازم برای کمک به مردم افغانستان است.

طبق گزارش‌ها ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان در خارج مسدود شده، در حالی که بر اساس ارزیابی سازمان ملل، انتظار می‌رود تا چند ماه آینده، ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان به زیر خط فقر کشیده شوند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز طی ماه‌های گذشته بارها نسبت به فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده و خواستار کمک‌های بین‌المللی به مردم این کشور شده است.

تاکنون هیچ کشوری حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناخته و آمریکا نیز داد و ستدهای مالی با طالبان را تحریم کرده و تنها اجازه کمک‌های مالی به مردم افغانستان را می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و سازمان ملل؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG