لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

دبیرکل سازمان ملل: افغانستان در لبه پرتگاه قرار گرفته است


زنان در انتظار اهدای نان رایگان در مقابل یک نانوایی در کابل
زنان در انتظار اهدای نان رایگان در مقابل یک نانوایی در کابل

دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه ششم بهمن در گزارش به شورای امنیت گفت افغانستان «در لبه پرتگاه قرار گرفته است، در این کشور میلیون‌ها نفر از گرسنگی مفرط رنج می‌برند، خدمات عمومی مثل آموزش و بهداشت در شرف فروپاشی است و فقدان منابع مالی کافی امکان کمک به افراد نیازمند را محدود کرده است».

آنتونیو گوترش افزود: «ما باید مقررات و شروطی که نه اقتصاد افغانستان بلکه فعالیت‌های بشردوستانه و کمک به مردم را محدود می‌کنند، لغو کنیم. در شرایط اضطراری که با آن مواجه هستیم باید در این مقررات بازنگری جدی کرد».

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از تمامی کشورها خواست جواز لازم برای ارسال پول مورد نیاز کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را صادر کنند.

او گفت: «باید به نهادهای مالی و شرکت‌های تجاری همکارمان تضمین دهیم که بدون نگرانی از نقض تحریم‌ها می‌توانند در فعالیت‌های بشردوستانه و امدادرسانی به افغانستان همکاری کنند».

در پی تصرف قدرت توسط گروه طالبان در ماه مرداد حدود ۹٫۵ میلیارد دلار ذخایر ارزی این کشور در خارج مسدود شده و کمک‌های مالی کشورهای خارجی که طی بیست سال گذشته به حکومت سابق افغانستان اعطا می‌شد، قطع شده است.

آقای گوترش در بخش دیگری از سخنانش گفت: «با تزریق پول نقد باید اقتصاد افغانستان را به حرکت انداخت. باید از فروپاشی کامل اقتصاد این کشور جلوگیری کرد. این به معنای یافتن راه‌هایی برای انتقال ذخایر ارزی و برقراری مناسبات با بانک مرکزی افغانستان است».

در ماه دسامبر اهداکنندگان کمک مالی به صندوق بازسازی افغانستان که زیر نظر بانک جهانی فعالیت می‌کنند با اعطای ۲۸۰ میلیون دلار از این منابع مسدودشده به برنامه جهانی غذا و یونیسف برای کمک به تغذیه و بهداشت کودکان در افغانستان موافقت کردند.

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که ۱٫۲ میلیارد دلار دیگر از این پول مسدودشده باید هر چه سریع‌تر و برای کمک به مردم در ماه‌های سخت زمستان آزاد شود. او افزود: «فرصت چندانی باقی نمانده و زمان حیاتی است».

سازمان ملل حدود دو هفته پیش برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان در سال جاری میلادی ۴٫۴ میلیارد دلار تقاضای کمک کرد.

این نهاد روز چهارشنبه اعلام کرد که برای آموزش و بهداشت، زیرساخت‌ها و تأمین نیازهای زنان و دختران افغانستان به ۳٫۶ میلیارد دلار دیگر نیاز دارد.

سازمان ملل به کشورهای اهداکننده کمک به افغانستان تعهد داده است که این مبالغ مورد سوءاستفاده قرار نگرفته یا به دست دیگران از جمله طالبان نخواهد رسید.

با این همه دبرا لیونز، فرستاده ویژه این نهاد در امور افغانستان، روز چهارشنبه گفت که کشورهای اهداکننده کمک هنوز برای پرداخت پول اکراه دارند.

او افزود: «کاملاً مشخص است که این کشورها با نظارت و حساسیت افکار عمومی خود روبه‌رو هستند از وضعیت سیاسی کنونی در افغانستان ناخرسند. آن‌ها منتظر بهبود این وضعیت یا مشاهده نشانه‌های امیدوارکننده هستند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG