لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

وزیر کار ایران از تشکیل ۱۲۰ پرونده فساد قضائی در این وزارتخانه خبر داد


حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران می‌گوید دو هزار مدیر در این مجموعه وجود دارد که یک هزار مدیر «دست‌پاک و کارآمد» همچنان به کار خود ادامه خواهند داد و یک هزار مدیر دیگر باید برکنار شوند.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز شنبه ۲۳ بهمن در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا از برخورد «جدی» با فساد در وزارت کار خبر داد و گفت که از هزار مدیری که باید برکنار شوند، ۳۵۰ نفر برکنار شده و مابقی در حال انجام است.

وی همچنین از تشکیل ۱۲۰ پرونده فساد قضائی در وزارت کار خبر داده است.

اظهارات وی درباره برخورد دولت با فساد در حالی است که بر اساس گزارش جدید سازمان شفافیت بین‌الملل که روز سه‌شنبه پنجم بهمن منتشر شد، ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۵۰ قرار دارد.

تنها چند کشور انگشت‌شمار غیرآفریقایی مانند کره شمالی، ونزوئلا، ترکمنستان، عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و یمن وضعیت بدتری از ایران دارند.

از طرفی هنوز مقامات قضائی، دولتی و حکومتی ایران نسبت به فایل صوتی ۵۰ دقیقه‌ای فساد گسترده در سپاه پاسداران و شهرداری که رادیو فردا به صورت اختصاصی منتشر کرده است، واکنشی نشان نداده‌اند.

آقای عبدالملکی درباره ۳۵۰ انتصاب جدید در وزارت کار گفت این افراد بر اساس پنج معیار «انقلابی، کارآمدی، فساد ستیزی، دست‌پاکی و مردمی بودن مدنظر رئیس‌جمهوری» انتصاب شدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه مدعی شده است به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهوری قول داده‌ایم که در مبارزه با فساد هیچ ملاحظه‌ای با کسی نخواهیم داشت.

وی همچنین گفت که در دولت گذشته «انتصاب‌های سیاسی، سفارشی و جریان سازی رسانه‌ای» اتفاق افتاده و از همان روزهای اول انتصابم، فهرست‌هایی از سوی «نهادهای امنیتی» رسید که در آن اسامی افرادی که در چارچوب زد و بندهای سیاسی و سفارشی، پست‌های مدیریتی را اشغال کرده بودند، مطرح شد.

وی اشاره‌ای به نام نهادهای امنیتی نکرد، اما طی سال‌های گذشته زیرمجموعه‌های امنیتی سپاه پاسداران معمولا در بازداشت مدیران و تشکیل پرونده‌های فساد یا «پرونده‌سازی‌ها» دست داشته‌اند.

این در حالی است که در فایل صوتی یاد شده، به نام خود حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه در پرونده فساد اشاره شده است.

آقای عبدالملکی در ادامه مدعی شده است وزارت کار در دولت سیزدهم به هیچ عنوان حتی یک مورد انتصاب فامیلی نداشته است.

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته فهرستی ۲۵ نفره از انتصابات فامیلی در وزارت کار منتشر شده بود که روزنامه دولتی «ایران» آن را «تکنیک رسانه‌ای تکرار دروغ» خوانده بود.

همچنین خود آقای عبدالملکی جزو ۲۵ نفر فارغ‎‌التحصیل دانشگاه امام صادق است که پست‌های کلیدی کشور را در دولت سیزدهم دارند و از آنها بعنوان انتصابات «اتوبوسی» یاد می‌شود.

آقای عبدالملکی در بخش دیگری از اظهارات خود بر نظارت بر قراردادهای شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار اشاره کرد و با اشاره به «ورود به موضوع قراردادهای ۶۰۰ شرکت زیرمجموعه» گفت که این شرکت‌ها « ۱۳ تا ۱۵ درصد اقتصاد کشور» را تشکیل می‌دهند و حدود هشت درصد از بازار سرمایه کشور در این مجموعه‌ها است.

وی گفت این شرکت‌ها در بخش‌های مختلف مانند گردشگری، نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد، سیمان و سایر موارد مدیریت می‌شوند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG