لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

کشف ۷۰۰ هزار قرص «مخدر جهادی» در محموله صادراتی از لبنان به عربستان


تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است

پلیس لبنان از کشف ۷۰۰ هزار قرص کپتاگون که به «ماده مخدر جهادی» مشهور است، در یک محموله صادراتی از لبنان به عربستان خبر داده است.

در طول دو ماه گذشته، این چهارمین بار است که پلیس لبنان از کشف محموله‌های عظیم قرص کپتاگون در محموله‌های صادراتی خبر می‌دهد.

بسام مولوی وزیر کشور لبنان، با تایید خبر کشف این محموله، در توییتر نوشته است که نیروهای امنیتی لبنان روز جمعه، ۲۹ بهمن، «ر.م» عامل قاچاق مواد مخدر را در منطقه بقاع بازداشت کردند.

او توضیح بیشتری درباره این فرد و نام کامل وی و اینکه با چه گروهی کار می‌کند، نداده است، اما قبلا رسانه‌های داخلی لبنان، از جمله پایگاه اینترنتی المشارق از قول منابع آگاه گزارش داده بود که حزب‌الله، گروه شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در لبنان عامل قاچاق مواد مخدر به اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

«کاپتاگون» یک ماده مخدر محرک و ترکیبی از آمفتامین و تئوفیلین است که در خاورمیانه به‌ویژه مناطق جنگ‌زده مانند سوریه بسیار پرطرفدار است و از آن به عنوان «ماده مخدر جهادی» نیز نام برده می‌شود و اغلب در لبنان، اردن و سوریه تولید و صادر می‌شود.

ایالات متحده که گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی و همچنین سازمان‌های تبهکار بین‌المللی قرار داده، بارها اعلام کرده است که این گروه ضمن پیگیری هدف‌های دیگر، در قاچاق مواد مخدر و پول‌شویی نیز فعالیت دارد.

عربستان سعودی اردیبهشت امسال در پی کشف بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار قرص در محموله‌های انار واردشده از لبنان، واردات میوه و سبزی از این کشور را ممنوع کرد.

۲۹ دسامبر پارسال پلیس لبنان از کشف ۹ میلیون قرص کپتاگون که در محموله‌های نارنگی صادراتی جاسازی شده بود، خبر داد. مقصد این محموله «کشورهای عرب خلیج فارس» عنوان شده بود.

پلیس لبنان همچنین روزهای ۲۶ ژانویه و ۳ فوریه نیز از کشف محموله‌های عظیم این ماده مخدر در میان محموله‌های چای و ماشینهای کاشی‌سازی خبر داد و اعلام کرد تنها در ماه ژانویه ۲۵ میلیون قرص کپتاگون کشف و ضبط کرده است.

در این میان دولت اردن ۲۸ بهمن‌ماه امسال اعلام کرد محموله‌های قرص کپتاگون از مبدا سوریه و از طریق «تجهیزات پیشرفته و استفاده از پهپاد» به این کشور قاچاق می‌شود.

ارتش اردن با اعلام این خبر گفت که طی سال گذشته از قاچاق ۱۶ میلیون قرص کپتاگون از سوریه به این کشور جلوگیری شده و ۳۰ قاچاقچی نیز کشته شده است.

بر اساس اعلامیه ارتش اردن «اخیرا شبه‌نظامیان نیز وارد عملیات‌های قاچاق مواد مخدر شده‌اند». این اعلامیه توضیح نداده است که شبه‌نظامیان و کسانی که از پهپاد برای عملیات قاچاق استفاده می‌کنند، متعلق به چه گروهی هستند.

دی‌ماه سال گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود که افراد حلقه داخلی حکومت سوریه به‌اضافه حزب‌الله لبنان با ایجاد شبکه تولید و قاچاق مواد مخدر کاپتاگون «درآمدهای میلیارد دلاری» به‌دست آورده‌اند.

نیویورک تایمز در این گزارش هم‌چنین با استناد به منابع خود نوشته بود که شبه‌نظامیان بانفوذ، سوریه و لبنان را به منابع جدیدی برای صدور قرص‌های مواد مخدر در جهان تبدیل کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های شرق‌ الاوسط، خبرگزاری فرانسه، صوت البیروت، الجزیره. د.خ
XS
SM
MD
LG