لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

تحولات صنعت دوربین‌سازی؛ دوربین نیمه‌حرفه‌ای بخریم یا نه؟


نمونه‌ای از دوربین با سیستم میکرو چهارسوم
نمونه‌ای از دوربین با سیستم میکرو چهارسوم

صنعت ساخت دوربین در حال پوست انداختن است و در این میان برخی فناوری‌های دوربین‌های دیجیتال به پایان عمر خود رسیده‌اند.

اندازه سنسور دوربین‌های موبایل در حال افزایش است و هوش مصنوعی هم بسیاری از کارها را انجام می‌دهد. این عوامل به‌مرور سبب مرگ برخی فناوری‌ها در صنعت دوربین می‌شود.

دوربین‌های کامپکت و سنسورهای کوچک

این روزها سنسورهای کوچک مشابه دوربین‌های کامپکت در موبایل‌ها استفاده می‌شود. پس دلیل و انگیزه خرید یک دوربین کوچک غیرحرفه‌ای چه می‌تواند باشد؟ تا چند سال پیش، لنز بزرگ‌تر و قابلیت بزرگنمایی تا حدودی پاسخ به این سؤال بود، اما حالا هوش مصنوعی بازی را تغییر داده و این باعث شده تا بیشتر دوربین‌های کامپکت با سنسورهای کوچک از بین بروند.

دوربین‌های باقی‌مانده در حال افزایش اندازه سنسور خود به میکرو چهارسوم تا فول‌فریم هستند. البته داستان برای اکشن‌کم‌ها مانند دوربین‌های گو پرو متفاوت است، با این حال احتمالاً اندازه سنسور این دوربین‌ها هم تا یک اینچ و حتی بزرگ‌تر افزایش پیدا کند.

در این میان دوربین پهپادها در حال افزایش اندازه سنسور هستند و به‌زودی اندازه سنسور بیشتر دوربین‌های پهپاد بزرگ‌تر از یک اینچ خواهد شد.

میکرو چهارسوم

میکرو چهارسوم سنسور مورد علاقه برای فیلمبرداری است. اما حالا برخی کارشناسان از مرگ این سنسور در دوربین‌های حرفه‌ای خبر می‌دهند و می‌گویند احتمالاً این سنسورها به سمت دوربین‌های کامپکت و پهپاد و شاید برخی اکشن‌کم‌ها برود.

پاناسونیک به‌تازگی بهترین دوربین میکرو چهارسوم جهان را معرفی کرده است. جی‌اچ‌ شش نام این دوربین است و سنسور میکرو چهارسوم این دوربین ۲۵ مگاپیکسلی است.

سنسور میکرو چهارسوم نسبت به سنسور فول فریم کراپ دو دارد. اندازه کوچک‌تر سنسور هم خوب است و هم بد. کوچک بودن به معنی گرفتن نور کمتر و نداشتن عمق میدان سینمایی است و از طرفی از تمام وسعت لنزهای فول فریم نمی‌توان استفاده کرد. اما کوچک بودن پردازش کمتری می‌طلبد، پس سنسور کمتر داغ می‌کند و می‌توان با آن کدک‌های سنگین‌تری اجرا کرد. برای مثال دوربین فول فریم اکثرا روی کدک چهار-دو-دو با اندازه چهار کی و نرخ فریم ۱۲۰ داغ می‌کنند، اما سنسورهای میکرو چهارسوم با تولید گرمای کمتر دچار این مشکل نمی‌شوند.

یک مدل تفکیک‌شده از دوربین بدون آینه با سیستم میکرو چهارسوم
یک مدل تفکیک‌شده از دوربین بدون آینه با سیستم میکرو چهارسوم

کوچک بودن سنسور کمک می‌کند لرزشگیر با قدرت بیشتری کار کند و تکان‌ها را بگیرد. با این سنسور اندازه دوربین و لنز کوچک‌تر وسبک‌تر می‌شود و دوربین قیمت ارزان‌تری خواهد داشت.

اما افزایش قدرت پردازنده‌ها و کاهش قیمت قطعات و موفقیت دوربین‌های بدون آینه فول فریم با اندازه و وزن کمتر مانند سری آلفا سونی تقریبا سبب شده‌اند فناوری سنسور میکرو چهارسوم در دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای رو به مرگ باشد.

در جدیدترین دوربین میکرو چهارسوم پاناسونیک این شرکت برای فیلمبرداری توانسته است بدون محدودیت به قدرت فیلمبرداری ۱۰ بیتی چهار کی با دقت بسیار بالا و جزئیات زیاد دست پیدا کند. ثبت لرزش تا ۷.۵ استاپ افزایش پیدا کرده که به معنی گرفتن بیشتر لرزش‌های در حال حرکت است.

اما نقطه ضعف این دوربین فوکوس خودکار آن است و به‌شدت پراشتباه عمل می‌کند.

بسیاری معتقدند این فناوری هم در دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی و فیلمبرداری دیگر به انتهای مسیر خود رسیده و ادامه حیات خود را باید در دوربین‌های کوچک، پهپاد و یا اکشن‌کم‌ها دنبال کند.

فول فریم بدون آینه

تقریبا می‌توان گفت آینده دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای در این قالب خواهد بود. اندازه این سنسور چنان بزرگ است که عملا قرار دادن آن در موبایل غیرممکن است. ظرفیت بالای این سنسور چنان وسیع است که با هوش مصنوعی نمی‌توان فعلا به آن رسید.

نور بیشتری در این سیستم دریافت می‌شود، عمق میدان سینمایی بدون ایراد ایجاد می‌شود و با لنزهای مختلف می‌توان دنیایی از خلاقیت را ایجاد کرد که موبایل‌ها توان آن را ندارند.

اما مشکل آن‌جاست که سیستم گران و پردازش تصویر هم کار مشکلی است.

تا پیش از این، دوربین‌های با آینه پرطرفدار بودند اما با رشد دوربین‌های بدون آینه فول فریم با قیمت کمتر گویا زمان مرگ دوربین‌های آینه‌دار هم فرا رسیده است.

چهار شرکت اصلی سازنده دوربین در جهان هم روی این سیستم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. پاناسونیک، سونی، کانن و نیکون هم‌اکنون طیف گسترده‌ای از دوربین‌های بدون آینه فول فریم را تولید کرده‌اند.

آینده بازار دوربین در حال کوچک شدن است و کاربران آماتور به سمت موبایل خواهند رفت و بیشتر حرفه‌ای‌ها با دوربین‌های بدون آینه فول فریم به راه خود ادامه خواهند داد. البته عده‌ای هم همچنان با دوربین‌هایی با سنسور بزرگ‌تر (مدیوم فرمت) یا کمی کوچک‌تر((APSC به کار خود ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG