لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

فرانسه در مورد «باج‌گیری» در مذاکرات برجام به روسیه هشدار داد


دولت فرانسه به روسیه هشدار داد که در مذاکرات احیای برجام به «باج‌گیری» متوسل نشود.

هشدار فرانسه واکنشی به سخنان روز ۱۴ اسفند وزیر خارجه روسیه است که از آمریکا خواست تضمین دهد تحریم‌های غرب علیه مسکو به‌دلیل جنگ در اوکراین، شامل مناسبات اقتصادی روسیه و ایران نشود.

دولت ایران نیز اعلام کرده که به طرف‌های دیگر مذاکرات برجام اجازه نخواهد داد از دستیابی این کشور به منافع خود جلوگیری کنند.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران، گفت این کشور «به هیچ‌یک از کشورهای خارجی اجازه نخواهد داد منافع جمهوری اسلامی ایران زیر سئوال ببرند». وزارت خارجه ایران نیز در اطلاعیه‌ای گفت منتظر دریافت توضیح روسیه از «مجاری دیپلماتیک» است.

یک مقام ارشد ایرانی روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت اقدام روسیه غیرسازنده است.

یک سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه غروب یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «تمامی کشورها باید با هر یک از این مسائل به‌طور جداگانه برخورد کنند. در غیر این صورت باج‌گیری خواهد بود و نه دیپلماسی».

این مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه از روسیه خواست که هدف اصلی مذاکرات برجام را فراموش نکند که بازگشت ایران به اجرای تمامی تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی است.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «روسیه واقعا قصد دارد این موضوع را پیگیری کند و ایرانی‌ها هر چند به شکل علنی نمی‌گویند ولی از برخورد روسیه ناراضی هستند».

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، نیز روز یکشنبه ضمن مخالفت با ایجاد هرگونه مانع جدیدی در مذاکرات برجام گفت تحریم‌های غرب و آمریکا علیه روسیه با توافق هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی ندارد.

در روزهای اخیر همه کشورهای حاضر در مذاکرات احیای برجام در مورد پیشرفت گفت‌وگوها ابراز خوش‌بینی کرده و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه گفته بود: «احتمال دستیابی به توافق نهایی در چند روز آینده وجود دارد».

دیپلمات‌های غربی می‌گویند تمامی امضاء‌کنندگان برجام خواستار جلوگیری از یک بحران هسته‌ای هستند. اگر هدف روسیه از دریافت تضمین از آمریکا فقط مربوط به توافق هسته‌ای با ایران باشد این درخواست قابل بحث است ولی هر شرط دیگری فراتر از آن مشکل‌آفرین خواهد شد.

با این همه، دیپلمات‌های غربی یادآوری می‌کنند که هنوز بین ایران و آمریکا چند اختلاف کلیدی وجود دارد و یکی از آن‌ها ابعاد لغو تحریم‌های واشینگتن علیه ایران است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز دوشنبه به‌طور غیرمستقیم از آمریکا خواست تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

او گفت: «اولویت هیات مذاکره کننده ایرانی حل اختلافات باقی مانده است که خط قرمز تلقی می‌شود. دستیابی سریع به یک توافق قوی مستلزم برداشتن گام‌های جدیدی از سوی همه طرفین است».

میخائیل اولیانف، رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه در گفت‌وگوهای برجام، روز دوشنبه در پاسخ به سئوال خبرنگاران برای تشریح موضع جدید مسکو گفت: «در حال حاضر قرار نیست این موضوع را با رسانه‌ها در میان بگذاریم».

به گفته سه دیپلمات، هیات‌های مذاکره‌کننده کشورهای اروپایی برای مشاوره به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند و معتقدند که پیشرفت در گام‌های بعدی بر عهده ایران و آمریکاست.

برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل نگرانی مسکو از تاثیر تحریم‌های غرب بر مناسبات آن کشور با ایران توافق اخیر دولت ابراهیم رئیسی با مسکو با هدف گسترش همکاری‌های استراتژیک دو کشور است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر و تصمیم‌گیرنده اصلی در جمهوری اسلامی ایران، به‌دلیل عدم اعتماد به آمریکا خواستار تقویت مناسبات ایران با روسیه و چین است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG