لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

نازنین زاغری و انوشه آشوری راهی بریتانیا شدند؛ ایران: طلب را از انگلیس دریافت کردیم


نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری با پرواز از تهران از طریق عمان عازم لندن شدند
نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری با پرواز از تهران از طریق عمان عازم لندن شدند

مقامات بریتانیایی روز چهارشنبه گفتند که نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری، دو زندانی بریتانیاییِ دوتابعیتی، آزاد شده و فرودگاه تهران را ترک کرده‌اند.

پس از اعلام این خبر، عصر چهارشنبه رسانه‌های دولتی عمان گزارش دادند، که این دو فرد دوتابعیتی «برای آماده شدن برای بازگشت به بریتانیا» با پرواز نیروی هوایی سلطنتی عمان وارد مسقط پایتخت عمان شدند.

آخرین گزارش‌ها نیز حاکی است که نازنین زاغری و انوشه آشوری عمان را به مقصد بریتانیا ترک کرده‌اند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، بعد از ظهر چهارشنبه ۲۵ اسفند از قطعی شدن بازگشت نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری، دو زندانی دوتابعیتی در ایران به بریتانیا خبر داده و گفته بود که آن‌ها تا شامگاه چهارشنبه بار دیگر به خانواده خود ملحق خواهند شد.

خبرنگار رادیو فردا در فرودگاه هیترو لندن، در انتظار ورود دو زندانی آزادشده
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:10 0:00

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که در سفری به امارات متحده عربی و عربستان سعودی به‌سر می‌برد، در توییتی از پایان «بازداشت ناعادلانه» این دو شهروند ابراز خرسندی کرد.

در همین حال لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه گفت که بریتانیا یک بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی (۵۳۰ میلیون دلاری) با ایران را تسویه کرده است.

دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار بوده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز عصر روز چهارشنبه در این مورد گفت که «ما بیش از ۳۹۰ میلیون پوند از قبل از پیروزی انقلاب در خصوص برخی خریدهای دفاعی از انگلیس مطالبه داشتیم. در چهار ماه گذشته تماس‌های خیلی فشرده‌ای بین من و وزیر خارجه انگلیس انجام شد. هدف ما این بود که این مطالبات را زنده کنیم و این مبلغ به بانک مرکزی ما وارد شود. چند روز پیش طلب ایران از انگلیس را دریافت کردیم.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه در مورد آزادی همزمان نازنین زاغری و انوشه آشوری از زندان‌های ایران مدعی شد: «شاید از نظر زمانی روزهای آزادی و واریز پول نزدیک به هم بود، ولی ارتباطی بین این دو مسئله وجود ندارد و آزادی این دو فرد با نگاه انسانی در ایران محقق شد و اخبار منتشر شده مبنی بر گرفتن پول و آزادی این افراد نادرست و غیردقیق است.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که حسین امیرعبداللهیان خود در مهرماه در دیدار با همتای بریتانیایی‌اش و در پاسخ به تقاضای آزادی نازنین زاغری بار دیگر بر لزوم بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور به ایران تاکید کرده بود.

نازنین زاغری،‌ کارمند بنیاد تامسون رویترز، در فروردین ۹۵ در پایان سفرش به ایران که برای دیدار با خانواده خود رفته بود، در فرودگاه تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد.

سال گذشته، با وجود پایان یافتن دوران محکومیت این شهروند دوتابعیتی، حکومت ایران با گشودن پرونده‌ای جدید علیه او، بار دیگر خانم زاغری را به یک‌ سال زندان محکوم کرد.

این اتهام‌زنی‌ها در صورتی انجام شد که مقامات جمهوری اسلامی پرداخت بدهی بریتانیا به ایران را به عنوان شرط آزادی نازنین زاغری مطرح کردند.

 ۴۰۰ میلیون پوند، برای رهایی نازنین زاغری
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00

آنتونیو زاپولا، مدیر اجرایی بنیاد توماس رویترز و از حامیان کازار موسوم به «نازنین را آزاد کنید»، روز چهارشنبه با ابراز خوشحالی از آزادی نازنین زاغری، او را «قربانی بی‌گناه مناقشه‌های بین‌المللی» خواند.

در بیانیه آقای زاپولا آمده است: «هیچ‌کس نمی‌تواند رنجی را که نازنین در شش سال شکنجه‌بار گذشته متحمل شده‌است، تصور کند.»

انوشه آشوری، شهروند ایرانی- بریتانیایی نیز در سال ۲۰۱۹ توسط دستگاه قضایی ایران به جرم «جاسوسی برای موساد» به ده سال و به جرم «اندوختن ثروت نامشروع» به دو سال زندان محکوم شده بود.

در میان زندانیان دوتابعیتی در ایران، دو نفر دیگر نیز تابعیت بریتانیایی دارند، اما خبری از آزادی آنها منتشر نشده است: مراد طاهباز که تابعیت آمریکایی نیز دارد و مهران رئوف، فعال کارگری.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه گفت که «مراد طاهباز فعلاً از زندان به مرخصی اعزام شده است. به تلاش خود برای تضمین خروج مراد از ایران ادامه می‌دهیم».

به‌رغم آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، هم‌اکنون دست کم دو شهروند ایرانی-بریتانیایی دیگر شامل مراد طاهباز و مهران رئوف، به همراه چندین ایرانی دارای تابعیت مضاعف، در انتظار سرنوشت پرونده‌هایی هستند که جزئیات آنها برای افکار عمومی روشن نیست.

مهران رئوف، فعال کارگری و شهروند ایرانی-بریتانیایی، نیز به اتهام «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» به تحمل ۱۰ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۸ ماه حبس محکوم شده است. جزئیات اتهام‌ها علیه او از سوی قوه قضائیه اعلام نشده است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دو تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است و برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر مبادله شده‌اند.

این رویه حکومت بارها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر دنیا محکوم و به «گروگان‌گیری» و «باج‌خواهی» با هدف «پیشبرد اهداف سیاسی» تعبیر شده است.

سیامک نمازی، عماد شرقی، جمشید شارمهد، ناهید تقوی، احمدرضا جلالی و حبیب‌الله چعب، از جمله ایرانیانی هستند که با تابعیت مضاعف آمریکایی و یا دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان و سوئد در زندان‌های ایران دوران محکومیت و یا بازداشت خود را در زندان‌های جمهوری اسلامی سپری می‌کنند.

با استفاده از آسوشیتدپرس،توییتر، بیانیه بنیاد توماس رویترز و گزارش‌های رادیو فردا / پ.پ و آ. ت/ پ.پ
XS
SM
MD
LG