لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

موفقیت پهپاد ترکیه در شکار تانک‌های روسی


نمونه‌ای از پهپاد بیرق‌دار ترکیه
نمونه‌ای از پهپاد بیرق‌دار ترکیه

مجلهٔ هوافضا: پهپاد بیرق‌دار TB2 ترکیه توانسته است موفقیت‌های زیادی را در هدف قرار دادن خودروهای زرهی روس در تهاجم نظامی این کشور به اوکراین نصیب اوکراینی‌ها کند.

بیرق‌دار TB2 ترکیه

پهپاد بیرق‌دار، یا آن‌طور که در ترکی استانبولی تلفظ می‌شود «بایراکتار»، TB2 ترکیه تاکنون توانسته است در جنگ اوکراین عملکرد قابل‌قبولی نشان دهد. این پهپاد حتی موفق شده برخی سامانه‌های ضد هوایی روسیه را از بین ببرد بدون این‌که توسط این سامانه‌ها مورد هدف قرار گیرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، در پایگاه قونیه این پهپاد توانسته بود هدفی را از فاصله ۸ کیلومتری منهدم کند. حالا تصاویر منتشرشده از انهدام خودروهای زرهی روس این ادعا را تا حدودی تأیید می‌کند.

این پهپاد می‌تواند به سرعت ۲۲۳ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و تا حدود هفت کیلومتر از سطح زمین اوج بگیرد. شعاع عملیاتی از مرکز کنترل برای این پهپاد حدود سیصد کیلومتر ذکر شده است. مداومت پروازی این پهپاد هم حدود ۲۷ ساعت است.

این پهپاد می تواند چهار موشک لیزری را حمل کند.

مدارگرد اروپا به سمت خورشید

مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا به‌زودی به کمترین فاصله خود با خورشید می‌رسد. این مدارگرد قرار است از فاصله ۴۸ میلیون کلیومتری خورشید گذر کند و از آن عکس بگیرد. تا کنون هیچ فضاپیمایی نتوانسته از چنین فاصله‌ای از خورشید عکس بگیرد.

این مدارگرد قرار است دانش انسان درباره خورشید را افزایش دهد و به مطالعه دقیق شراره‌های خورشیدی بپردازد. این مطالعات می‌تواند دانش بشر را درباره طوفان‌های خورشیدی افزایش دهد؛ طوفان‌هایی که صدمات زیادی را تا کنون به ماهواره‌ها زده‌اند.

گفتنی است فضاپیمای پارکر ناسا هم در حال نزدیک شدن دوباره به خورشید است. این فضاپیما توانسته بود به فاصله ۸.۵ میلیون کیلومتری خورشید برسد.

این فضاپیما توانسته با سرعتی در حدود ۱۵۰ کیلومتر بر ثانیه نسبت به خورشید پیش برود. این بیشترین سرعتی است که یک فضاپیما توانسته بپیماید.

برای درک این سرعت می‌توان گفت با چنین سرعتی برای رسیدن از زمین به ماه فقط ۴۰ دقیقه زمان نیاز است.

بلیت هواپیما در سفرهای نوروزی

در چند ماه گذشته قیمت بلیت هواپیما در ایران به‌شدت افزایش داشته است و شرکت‌های هوایی بدون توجه به هشدارهای دولتی قیمت‌های خود را گران کرده بودند.

حالا دوباره احتمال داده می‌شود که در افزایش قیمت بلیت پروازهای نوروزی در ایران تخلف رخ داده باشد.

میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفته است: «قیمت بلیت هواپیما بر اساس لیست اعلامی در آذر سال جاری تعیین شده و در ایام عید به هیچ عنوان افزایش پیدا نخواهد کرد و سازمان هواپیمایی کشوری با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد می‌کند.»

این مقام مسئول با اشاره به افزایش تقاضای سفرهای هوایی همچنین با اشاره به رکود دو سال گذشته صنعت حمل‌ونقل هوایی به دلیل شیوع ویروس کرونا، افزوده است: «خوشبختانه امسال با کنترل این ویروس و واکسیناسیون عمومی در کشور شاهد افزایش تقاضا برای مسافرت‌های هوایی هستیم. تاکنون، از تعداد ۹۳۴ مجوز صادرشده برای پروازهای خارجی نوروز، ۸۱۳ مجوز به شرکت‌های هواپیمایی داخلی و ۱۲۱ مجوز به شرکت‌های هواپیمایی خارجی اختصاص یافته است. همچنین تعداد ۸۸۹ مجوز پرواز برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی در مسیرهای داخل کشور صادر شده است.»

آیا بزرگ‌ترین هواپیمای جهان زنده می‌شود

آنتونوف ۲۲۵ بزرگ‌ترین هواپیما جهان بود که در حمله روسیه به اوکراین به آن آسیب جدی وارد شده است، با این حال بخشی از بدنه و موتورهای آن هنوز سالم است.

نسخه دومی از این هواپیما هم هم سال‌ها در حال ساخت بود که به دلیل مشکلات مالی نیمه‌کاره رها شده بود.

اکنون برخی رسانه‌های جهان گزارش داده‌اند که احتمال دارد با قطعات باقی‌مانده از آنتونوف ۲۲۵ دومین نسخه در حال ساخت این هواپیما در سال‌های آینده زنده شود.

آنتونوف ۲۲۵ هواپیمای باری شش‌موتوره بود که طول بال‌هایش به ۸۸ متر و طول بدنه آن به ۸۴ متر می‌رسید.

این هواپیما ۲۴۰ رکورد جهانی را در اختیار دارد که یکی از آن‌ها حمل تجهیزات خط لوله نفت به وزن ۲۴۷ تن از پراگ به تاشکند در سال ۲۰۰۴ است.

هدف اصلی از تولید این هواپیما جابه‌جایی شاتل فضایی بوران بود .در کنار این باید بوستر راکتی انرژی متعلق به شوروی سابق نیز با این هواپیما حمل می‌شد.

XS
SM
MD
LG