لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

از آماده شدن ایلان ماسک برای تغییر مرزهای فضا تا هواپیمای فوق‌سریع چین


اولین استارشیپ مداری SN20 اسپیس‌ایکس، دهم فوریه، بر روی Super Heavy Booster قرار گرفت
اولین استارشیپ مداری SN20 اسپیس‌ایکس، دهم فوریه، بر روی Super Heavy Booster قرار گرفت

مجلهٔ هوافضا: شرکت اسپیس‌ایکس در حال آماده‌سازی نسل دومِ موتور رپتور برای فضاپیماهای آینده خود است؛ موتورهایی که قرار است مرزهای فضا را تغییر دهد و انسان را به مریخ برساند.

برنامه‌های اسپیس ایکس

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس‌ایکس، جزئیاتی را درباره برنامه‌‌های آینده فضایی این شرکت پیشرو فضایی اعلام کرده و گفته است موشک سوپرهِوی و فضاپیمای استارشیپ قرار است بخشی از رؤیاهای بشر را به واقعیت نزدیک کنند.

در این برنامه بلندپروازانه، اسپیس‌ایکس قرار است، با سرعت بالا، سکوی پرتاب موشک‌های مختلف را برای سوختگیری و پرواز آماده کند و پس از فرود مجدد، دوباره این پروسه با سرعت تکرار شود.

نسل اول موتورهای رپتور توان تولید ۱۸۵ تن نیروی رانش را دارند، اما نسل دوم که تست‌های آن انجام شده است، نیروی رانشی به اندازه ۲۳۰ نیوتن تولید می‌کنند.

با وجود این، تردیدهایی هم درباره کارایی این موتورها وجود دارد چرا که بخشی از موتور به‌دلیل گرمای زیاد دچار ذوب‌شدگی می‌شود. ایلان ماسک معتقد است این مشکلات به‌زودی حل خواهند شد.

یکی دیگر از مشکلات تأیید پرتاب این فضاپیمای بزرگ است. هنوز مشخص نیست اداره هوانوردی فدرال آمریکا چه زمان چنین مجوزی خواهد داد. با این حال، ایلان ماسک گفته است که به‌زودی این تأییدیه گرفته خواهد شد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا باید سازگاری پرتاب با محیط زیست را در تگزاس جنوبی تأیید کند.

یکی از مشکلات پیش رو ساخت ایستگاه زمینی پرتاب برای فضاپیمای استارشیپ و موشک سوپرهوی است که امکان دارد تا هشت ماه پروژه را با تأخیر روبه‌رو کند.

البته اسپیس‌ایکس هم‌اکنون عملکرد موفق پرتاب موشک فالکون ۹ را در کارنامه خود دارد؛ موشکی با قابلیت استفاده مجدد که جزو ایمن‌ترین موشک‌های جهان شناخته می‌شود.

فالکون ۹، با ۱۳۹ پرواز و ۱۱۲ مأموریت موفق متوالی، ایمن‌ترین موشک در نوع خود است.

پروتکل‌ها و شرایط جدید سفرهای هوایی در ایران

حسن خوشخو، سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، گفته است: «با توجه به شیوع سویه جدید ویروس کرونا به نام امیکرون و ورود به پیک ششم کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط و پروتکل‌های جدید بهداشتی را برای انجام سفرهای هوایی داخلی و خارجی ابلاغ کرده است که باید حتما رعایت شوند.

بر این اساس، ظرفیت پذیرش مسافر در پروازهای داخلی تا ۶۰ درصد باید کاهش پیدا کند و همه مسافران و خدمه پروازی به استفاده از ماسک در حین پرواز ملزم شدند.»

او درباره دیگر شرایط برای پرواز مسافران در ایران چنین توضیح داده است: «داشتن کارت واکسن برای انجام پروازهای داخلی و خارجی الزامی است و همه مسافران باید هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده باشند. در غیر این صورت، بر اساس پروتکل‌های ابلاغیه، برای این‌که بتوانند از این خدمات استفاده کنند باید تست منفی پی‌سی‌آر ارائه دهند.»

با این حال، شرکت‌های هوایی ایرانی دلِ خوشی از این پروتکل‌ها ندارند و کاهش تعداد مسافر را دلیل بر زیان دیدن خود می‌بینند و به همین دلیل این خطوط هوایی اقدام به افزایش قیمت بلیت در دوره‌های مختلف کرده‌اند؛ اتفاقی که مدیران وزارت راه آن را تخلف عنوان کرده‌اند.

هواپیما فوق‌سریع چینی

چین قصد دارد در رقابت با آمریکا توسعه هواپیماهای مسافربری با سرعت چندین برابر سرعت صوت را پیگیری کند. در طرحی بلندپروزانه، این هواپیمای مسافربری فوق‌سریع می‌خواهد مسیر پکن تا نیویورک را یک‌ساعته طی کند.

این هواپیما شباهت زیادی به هواپیماهای بال پرنده دارد و قرار است با دو راکت برای پرواز تقویت شود. گفتنی است سه پروژه در زمینه هواپیماهایی باسرعت چندین برابر سرعت صوت هم‌اکنون در حال پیگیری است.

شرکت ویرجین در حال ساخت یک هواپیمای مافوق صوت ۱۹ نفره است. هدف‌گذاری برای سرعت این هواپیما کمی رؤیایی به نظر می‌رسد، اما قرار است این هواپیما به سرعتی معادل سه برابر سرعت صوت دست پیدا کند.

شرکت هوافضای آمریکایی بوم در حال توسعه یک هواپیمایی مسافربری مافوق صوت با نام OVERTURE است.

شرکت آمریکایی Spike هم در حال توسعه یک هواپیمای مسافربری مافوق صوت با نام اس ۵۱۲ است. این هواپیما می‌تواند فاصله بین لندن تا نیویورک را طی چهار ساعت طی کند. این هواپیما ۱۸ نفر ظرفیت دارد و می‌تواند به سرعت ۱.۶ برابر سرعت صوت دست پیدا کند.

XS
SM
MD
LG