لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۳

سوخو کیش‌ومات؛ جنگندهٔ جدید روسیه


جنگندهٔ سوخو کیش‌ومات در مراسم افتتاحیه، ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۱
جنگندهٔ سوخو کیش‌ومات در مراسم افتتاحیه، ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۱

مجلهٔ هوافضا: روسیه جنگنده‌ای جدید با نام سوخو کیش‌ومات معرفی کرده، شرکت‌های خصوصی فضایی به رقابت برای فرستادن گردشگر به فضا مشغول‌اند و در ایران بحث افزایش «غیرقانونی» قیمت بلیت هواپیما همچنان داغ است.

جنگندهٔ کیش‌ومات

روسیه به‌تازگی یک جنگندهٔ جدید را که رقیب اف ۳۵ است با نام Checkmate یا کیش‌ومات معرفی کرده است. این جنگندهٔ تک‌موتوره ساخت شرکت سوخو است.

در چند سال اخیر تمام هواپیماهای پیشرفتهٔ روسیه را سوخو تولید کرده است. پیش از این هم جنگندهٔ سوخو ۵۷ که اولین هواپیما نظامی نسل پنجم روسیه است، در همین شرکت ساخته شده بود.

در جنگندهٔ کیش‌ومات از موتوری مشابه سوخو ۵۷ استفاده شده است. البته سوخو ۵۷ دوموتوره است و نوع مأموریت آن با سوخو کیش‌ومات فرق دارد.

در استراتژی هوایی روسیه، سوخو ۵۷ رقیب اف ۲۲ و سوخو کیش‌ومات رقیب اف ۳۵ به حساب می‌آید.

از نظر طراحی بدنه، طبق معمول روس‌ها سعی کرده‌اند طراحی را به سمتی ببرند که در قدرت مانور، هواپیما قوی عمل کند. با این حال خروجی موتور و نوع طراحی بدنه، رادارگریز بودن هواپیما را زیر سؤال می‌برد.

رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند که این هواپیما سه هزار کیلومتر برد دارد و در حالتی که منطقه به دلیل جنگ الکترونیک آلوده باشد، باز هم هواپیما می‌تواند شش هدف را در دریا و خشکی و هوا شناساسی کند و با آن‌ها درگیر شود.

در این هواپیما روس‌ها ادعا کرده‌اند که از هوش مصنوعی برای هدایت هواپیما جهت کمک به خلبان استفاده می‌کنند. نخستین پرواز این هواپیما قرار است در سال ۲۰۲۳ انجام شود، تحویل آن هم از سال ۲۰۲۶ به ارتش روسیه آغاز خواهد شد.

افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایران

همچنان در ایران بحث افزایش قیمت بلیت هواپیما داغ است و شرکت‌های هوایی در حال افزایش فشار به دولت برای افزایش قیمت هستند. با این حال دولت اعلام کرده است افزایش قیمت بلیت غیرقانونی است.

در تازه‌ترین اظهارنظر، سیاوش امیرمکری، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری، در نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی فروش بلیت هواپیما خارج از جدول نرخی مصوب در آبان سال گذشته را غیرقانونی اعلام کرد و گفت با گران‌فروشان برخورد خواهد شد.

از ابتدای تیرماه امسال شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی تا حدود ۳۰ درصد کردند که بابت آن هیچ مصوبه‌ای از شورای عالی هواپیمایی کشوری نگرفته بودند.

ایرلاین‌های داخلی بر این اساس باید قیمت بلیت‌ پروازهای داخلی خود را مطابق نرخنامه مصوبِ آبان سال گذشته عرضه کنند، اما بسیاری از ایرلاین‌ها تا کنون و با وجود هشدارهای وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسئولان این وزارتخانه و سازمان هواپیمایی کشوری، تا کنون قیمت‌هایشان را به نرخ مصوب گذشته بازنگردانده‌اند.

به‌ نظر می رسد شرکت‌های هوایی از فرصت عوض شدن دولت و تغییر مدیران آن، برای افزایش قیمت بلیت استفاده کرده‌اند و با وجود فشار دولت قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

قیمت بلیت هواپیما در چند سال اخیر در ایران به‌شدت افزایش یافته است. با این حال، به دلیل بحران کرونا و فرسودگی ناوگان و تحریم‌های آمریکا، خطوط هوایی ایران با زیان روبه‌رو شده‌اند و سعی دارند این زیان را با افزیش قیمت بلیت جبران کنند.

رقابت برای گردشگر فضایی

شرکت‌های ویرجین گلکتیک و بلو ارجین در رقباتی تنگاتنگ توانسته‌اند با دو روش متفاوت گردشگر به فضا ارسال کنند. شرکت اسپیس ایکس هم در تلاش است تا با روشی مختصِ خود وارد این رقابت شود.

روش شرکت بلو ارجین که توسط مؤسس آمازون تأسیس شده است، شباهت فراوانی به روش شرکت اسپیس ایکس دارد.

موشک و مخزن مسافر بلو ارجین
موشک و مخزن مسافر بلو ارجین

در این روش، یک موشک، مخزن حامل مسافران را که شش نفر ظرفیت دارد تا ارتفاع ۷۵ کیلومتری از سطح زمین بالا می‌برد. در این زمان مخزن از موشک جدا می‌شود و تا ارتفاع ۱۰۷ کیلومتری اوج می‌گیرد، اما موشک با کمک باله‌ها و جاذبه زمین به محل فرود باز می‌گردد و برای فرود نرم، موتورهایش را روش می‌کند. مخزن هم پس از رسیدن به نقطهٔ اوج به سمت زمین بازمی‌گردد و با چتر در نقطهٔ مشخص‌شده فرود می‌آید.

در روش ویرجین گلکتیک هواپیمایی مخصوص یک فضاپیما حامل مسافران را تا فاصلهٔ ۱۵ کیلومتری سطح زمین حمل می‌کند و فضاپیما با روشی مشابه شاتل‌های فضایی به فاصله۹۰ کیلومتری از زمین می‌رود و پس از مدتی به زمین باز می‌گردد و در فرودگاهی فرود می‌آید.

XS
SM
MD
LG