لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۳

از جنگنده فوق‌پیشرفتهٔ کره جنوبی تا تکان مختصر شرکت ایرباس


تصویری از مراسم رونمایی از جنگندهٔ کره‌ای
تصویری از مراسم رونمایی از جنگندهٔ کره‌ای

مجله هوافضا: کره جنوبی جنگندهٔ جدید فوق پیشرفتهٔ خود را با نام KF-21 Boramae معرفی کرد، شرکت ایرباس هم از فروش بیش از ۱۲۵ فروند هواپیما در سه ماه اول سال جاری میلادی خبر داد.

جنگنده فوق پیشرفتهٔ کره‌ای

صنایع هوا فضای کرهٔ جنوبی نسل جدید جنگنده‌های اختصاصی این کشور را معرفی کرد. قرار است از این جنگنده حدود ۴۰ فروند تا سال ۲۰۲۸ تحویل نیروی هوایی این کشور شود.

این جنگنده شباهت زیادی به جنگندهٔ اف۳۵ آمریکایی دارد. کره جنوبی برای توسعهٔ این جنگنده از کمک‌های شرکت لاکهید مارتین بهره برده است. این جنگنده قرار است جایگزین جنگنده‌های قدیمی اف۴ و اف۵ در نیروی هوایی کره جنوبی شود. کره جنوبی هم مانند ایران دارای ناوگان بزرگی از جنگنده‌های اف۴ و اف۵ بوده است.

این جنگنده البته قابلیت پنهانکاری کمتری نسبت به اف۳۵ دارد و می‌توان آن‌ را هواپیمایی بین اف‌۳۵ و اف۱۶ قلمداد کرد. البته هزینهٔ عملیاتی و قیمت پایین‌تر مزیت این جنگنده نسبت به اف۳۵ محسوب می‌شود.

حداکثر سرعت این هواپیمای دو موتوره ۱.۸ ماخ اعلام شده است. یک ماخ برابر است با سرعت ۱۲۳۴ کیلومتر بر ساعت که آن را سرعت صوت می‌نامند ولی محاسبه آن بسته به قرارگیری هواپیما در محیط‌های متفاوت پایین‌تر از اتمسفر زمین متغیر است.

فروش ایرباس

شرکت ایرباس در سه ماه ابتدای سال جاری میلادی توانست ۱۲۵ فروند هواپیما تولید کند. این شرکت با بحران کاهش شدید تولید و لغو بسیاری از سفارش‌های خود به دلیل بحران کرونا روبه‌روست. میزان پروازها در سال جاری به دلیل کرونا به‌شدت کاهش داشته است و خطوط هوایی بسیاری کشورها بخش زیادی از ناوگان خود را زمینگیر کرده‌اند.

البته در ماه مارس میزان سفارش‌ها نسبت به ماه قبل افزایش یافته است که نشان می‌دهد بحران کرونا در برخی مناطق در حال کاهش است و در برخی مناطق نشانه‌ای از امید دیده می‌شود. با این‌ حال، حداقل دو سال زمان نیاز است تا شرایط از حالت بحرانی کنونی خارج شود.

در وضعیت فعلی، تولید ایرباس نیز به‌شدت کاهش یافته و این شرکت تا کنون هزاران نفر از کارکنان خود را کنار گذاشته است.

روش جدید یوپی‌اس

شرکت یو‌پی‌اس که در زمینه پست فعالیت می‌کند، می‌خواهد از پرنده‌های عمودپرواز برای انتقال بار در درون شهرها استفاده کند. در این راستا این شرکت قصد دارد حدود ۱۵۰ پرندهٔ عمودپرواز با نام eVTOL را به ناوگان خود وارد کند.

یک نمونه از eVTOL
یک نمونه از eVTOL

این پرندهٔ عمودپرواز از چهار ملخ ثابت عمودی و یک ملخ برای حرکت به سمت جلو استفاده می‌کند. این پرنده حدود ۶۳۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند با یک بار سوختگیری تا حدود ۴۰۲ کیلومتر پرواز کند. سرعت این پرنده هم به حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

این پرنده از الکتریسته برای پرواز استفاده می‌کند و قابلیت شارژ شدن در ایستگاه‌های مخصوصی در درون شهرها خواهد داشت.

اتصال فضاپیمای یوری گاگارین به ایستگاه فضایی بین‌المللی

فضاپیما یوری گاگارین توسط موشک سایوز توانست سه مسافر خود را به ایستگاه فضایی بین‌‌المللی برساند. این فضاپیما به افتخار یوروی گاگارین، اولین انسانی که به فضا رفت، چنین نامگذاری شده است.

این فضاپیما با دو بار چرخش به دور زمین خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند. این پرتاب با دو فضانورد روس و یک فضانورد آمریکایی انجام شده است. البته با گسترش پروازهای اسپیس ایکس به نظر می رسد پرواز فضانوردان آمریکایی با فضاپیماهای روسی رو به پایان است.

پیگیری ایران از بوئینگ

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی، گفته است: «شرکت‌های ایرانی به لحاظ حقوقی حق دارند قرارداد خود را با بوئینگ پیگیری کنند. ایران‌ایر و شرکت‌هایی که قرارداد داشته‌اند، به طور طبیعی حقوقی دارند که طرف قرارداد باید نسبت به آن پاسخگو باشد.»

بر اساس گزارش سایت کن نیوز، پس از امضای برجام و اجرایی شدن این قرارداد بین‌المللی، ایران‌ایر اقدام به سفارش ۸۰ فروند هواپیما از نوع بوئینگ ۷۳۷ مکس و بوئینگ ۷۷۷ از شرکت هواپیماسازی بوئینگ کرد و موفق شد مجوز اوفک را هم که دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی زیر نظر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکاست، برای خرید این هواپیماها به دست آورد.

همچنین دو شرکت هواپیمایی آسمان و قشم‌ایر به‌ترتیب برای خرید ۳۰ و ۱۰ هواپیما با بوئینگ قراردادهایی امضا کرده بودند. اما با خروج آمریکا از برجام و لغو مجوزهای اوفک، این قراردادها به حالت تعلیق درآمد و عملاً بوئینگ هیچ هواپیمایی را به شرکت‌های ایرانی تحویل نداد.

XS
SM
MD
LG