لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

مونتاژ بزرگ‌ترین راکت فضایی جهان


راکت جدید با ارتفاع حدود ۱۲۰ متر
راکت جدید با ارتفاع حدود ۱۲۰ متر

مجلهٔ هوافضا: با مونتاژ دو قسمت اصلی فضاپیمای اسپیس‌ایکس که قرار است مرزهای فضانوردی را تغییر دهد، راکتی با ارتفاع ۱۱۹ متر ساخته شد که بزرگ‌ترین در نوع خود در جهان است.

فضاپیمای اسپیس‌ایکس پس از مونتاژ

مونتاژ و روی هم قرار دادن فضاپیمای استارشیپ و موشک سوپرهوی (فوق سنگین) یکی از بزرگ‌ترین‌ سازه‌های هوانوردی تاریخ را پدید آورد؛ مجموعه‌ای ۱۱۹ متری که قرار است انسان را دوباره به ماه و پس از آن به مریخ ببرد.

البته فعلاً نمونهٔ آزمایشی از استارشیپ و سوپرهوی روی هم مونتاژ شده‌اند. در سوپرهوی آزمایشی، ۲۹ موتور نصب شده است؛ موتورهایی که سوخت آن‌ها متان و اکسيژن است و برای خنک‌کاری این موتورها از روشی جدید در راکت‌های فضایی استفاده خواهد شد.

در موتور این فضاپیما سوخت به جای تزریق بیشتر، در مداری مشخص، دور نقاط گرم‌شوندهٔ پیشرانه و خروجی برای خنک‌کاری می‌چرخد.

پس از این نصب موفق اسپیس‌ایکس به دنبال تکمیل سپرهای حرارتی این فضاپیماست. استارشیپ یک فضاپیمای چندکاره است؛ هم موشک است هم فضاپیما و هم سطح‌نشین. در اصل سه ماشین در یک محصول گنجانده شده است.

احتمال قانونی اعلام شدن افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایران

از ابتدای تیر امسال شرکت‌های هواپیمایی داخلی بدون داشتن مجوز و حتی اطلاع‌رسانی در این زمینه، اقدم به افزایش قیمت بلیت هواپیما کردند. این شرکت‌ها برای این کار از فرصت تغییر دولت استفاده کرده‌اند.

این تغییر قیمت ابتدا از طرف دولت غیرقانونی ارزیابی شد، اما پس از بیش از یک ماه از ادامه این روند، احتمالاً شرکت‌های هوایی در افزایش قیمت بلیت موفق خواهند بود.

سیاوش امیر مکری، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری، گفته است: «هم‌اکنون آنالیز قیمت ایرلاین‌ها در کمیته کارشناسی که وزیر راه و شهرسازی دستور آن را صادر کرده در حال بررسی و راستی‌آزمایی است.»

سرپرست سازمان در توضیح اضافه کرده است که «با توجه به فرآیند بررسی هزینه‌ها و آنالیزهای مورد ادعای شرکت‌های هواپیمایی، به نظر می‌رسد تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص شود، اما در وهلهٔ نخست باید آنالیز ارائه‌شده از سوی ایرلاین‌ها که مبنای محاسبات آن‌ها در تعیین قیمت بلیت هواپیماست، بررسی و دقت و صحت آن مشخص شود. مسلماً در اسرع وقت تکلیف قیمت بلیت هواپیما را مشخص می‌کنیم چرا که مردم باید هر چه زودتر تکلیف‌شان در این زمینه روشن شود».

با وجود این اظهارنظر رسمی، رسانه‌های ایران از احتمال افزایش قیمت بلیت گزارش می‌دهند.

ایسنا گزارش داده است که سناریو احتمالی این است که وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی هواپیمایی زورشان به شرکت‌های هواپیمایی نرسیده و نمی‌توانند جلوی این افزایش قیمت را که اتفاقاً با آن مخالف هستند، بگیرند.

در این سناریوی احتمالی ممکن است برخی ایرلاین‌ها هم این تهدید را مطرح کرده باشند که اگر قیمت‌ها به نرخ سابق بازگردد، هواپیماهای خود را زمین‌گیر می‌کنند و پرواز نخواهند کرد؛ تهدیدی که در شرایط کنونی و با وجود کم بودن تعداد هواپیما نسبت به تقاضای موجود برای پرواز، به نظر کارساز هم هست.

نیروی هوایی آمریکا و ساخت سریع‌ترین هواپیمای جهان

نیروی هوایی آمریکا در شرکت Hermeus سرمایه‌گذاری کرده تا سریع‌ترین هواپیمای جهان را بسازد. این هواپیما باید بتواند با سرعتی بیش از پنج ماخ پرواز کند و موتورهایش هم پس از هر پرواز آسیب نبیند.

یک ماخ برابر است با سرعت ۱۲۳۴ کیلومتر بر ساعت که آن را سرعت صوت می‌نامند، ولی محاسبه آن بسته به قرارگیری هواپیما در محیط‌های متفاوت پایین‌تر از اتمسفر زمین متغیر است.

بر این اساس مهندسان در حال توسعه یک موتور جدید هستند. در نسخه اول این هواپیما بدون سرنشین خواهد بود اما در نهایت باید این هواپیما قابلیت حمل سرنشین را داشته باشد.

هلی‌کوپتر جدید برای مریخ

پس از موفقیت هلی‌کوپتر فضایی نبوغ در مریخ، حالا ناسا در حال توسعه هلی‌کوپتری جدید برای عملیات در مریخ است. در حالی که نبوغ حدود دو کیلوگرم وزن داشت، هلی‌کوپتر جدید بزرگ‌تر است و حدود ۳۰ کیلوگرم وزن دارد.

این محصول فعلا MSH نام دارد و دارای شش موتور است. این هلی‌کوپتر می‌تواند برخلاف نبوغ بار حمل کند. میزان این بار پنج کیلوگرم است. نهایت سرعت این بالگرد فضایی ۶۷ متر بر ثانیه در نظر گرفته شده است، ضمن این‌که بازویی مکانیکی و یک سوراخگر دارد برای نمونه‌برداری از سطح مریخ و ارسال آن به زمین.

XS
SM
MD
LG