لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

اسپیس‌ایکس و ساخت «بندرهای فضایی» اختصاصی در اقیانوس


ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس
ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس، در روزهای اخیر تأیید کرد که شرکت او در حال ساخت دو سکوی پرتاب فضاپیما در میانهٔ آب‌های خلیج مکزیک است.

درپی کامیابی اخیر شرکت اسپیس‌ایکس در فرود آوردن فضاپیمای «اس‌ان۱۵»، این شرکت برای فرستادن نمونه اولیه یک فضاپیمای دیگر خود به نام «استارشیپ» (ستاره‌پیما) به مدار زمین آماده می‌شود. ستاره‌پیمای اسپیس‌ایکس یک پرتابگر فوق سنگین دومرحله‌ای با قابلیت استفادهٔ مجدد است که ایلان ماسک امید دارد در آینده‌ای نزدیک با آن پای انسان را به مریخ برساند.

شرکت آقای ماسک تاکنون برای پرتاب‌های مکرر خود نیازمند کرایه کردن تأسیسات نیروی فضایی ایالات متحده و دیگران بوده است.

اسپیس‌ایکس به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه رساندن فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی و قرار دادن ماهواره‌های پرشمار در مدار زمین برای پروژه اینترنت فراگیر، موسوم به «استارلینک» (به معنی ستاره‌پیوند)، فعالیت پرتابی زیادی داشته و دارد.

این هفته ایلان ماسک سرانجام اعلام کرد که برای رهایی از کرایه سکوهای پرتاب، اسپیس‌ایکس دو سکوی نفتی بلااستفاده را در آب‌های ایالات تگزاس در خلیج مکزیک خریداری کرده و در حال تبدیل آن‌ها به «بندر فضایی» اختصاصی اسپیس‌ایکس است.

این دو بندر فضایی به نام دو قمر مریخ، فوبوس و دیموس نامیده شده‌اند که معنی نام اولی «ترس» و دومی «وحشت» است.

این دو سکو به قیمت ۷ میلیون دلار از شرکت حفاری نفتی «والاریس» خریده شده‌اند و به گفته ایلان ماسک، پرتابگاه فضایی دیموس سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد. در مورد زمان آماده شدن فوبوس هنوز گزارشی منتشر نشده است.

اگر همه چیز خوب پیش برود، این دو سکوی اقیانوسی می‌توانند محل پرتاب و فرود فضاپیمایی باشند که انسان را به سیاره بهرام خواهد برد.

ایلان ماسک هنوز تاریخ دقیق شلیک استارشیپ به سوی مریخ را اعلام نکرده، اما اکتبر گذشته برآوردهای اولیه خود در مورد انجام این کار طی سال ۲۰۲۲ را کنار گذاشت.

او اکنون چشم خود را به سال ۲۰۲۴ دوخته است که فرصت بعدی این کار است زیرا زمین و مریخ هر دو سال یک‌بار در نزدیک‌ترین فاصله به یکدیگر قرار می‌گیرند.

با استفاده از مجله پی‌سی، اسلش‌گیر،‌ اینترستینگ‌ اینجینیرینگ و توئیتر / پ.پ

XS
SM
MD
LG