لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

در پی حمله حوثی‌ها، عربستان خواستار جلسه شورای امنیت شد، قیمت نفت بالا رفت


گفته می‌شود که آتش‌سوزی در تاسیسات آرامکو هم‌چنان ادامه دارد
گفته می‌شود که آتش‌سوزی در تاسیسات آرامکو هم‌چنان ادامه دارد

در پی حمله دوباره حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی که به افزایش قیمت نفت انجامید، این کشور روز شنبه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل شد.

کمتر از یک هفته پس از حملات گسترده پهپادی و موشکی حوثی‌ها به تاسیسات نفت و گاز عربستان، روز جمعه، ۵ فروردین، یک تاسیسات نفتی در شهر جده مورد حمله این گروه شبه‌نظامی قرار گرفت.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در همان زمان نشان‌دهنده آتش گرفتن یک تاسیسات ذخیره نفت در شهر جده بود، حریقی که گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حکایت از ادامه یافتن آن در روز شنبه دارد.

همزمان روز جمعه شبکه العربیه نیز گزارش داد که آتش‌سوزی محدود در یک مجتمع توزیع برق در شهر صامطه منطقه جازان به خاطر حملات حوثی‌ها اتفاق افتاده است.

در واکنش به این حمله، عربستان سعودی روز شنبه خواستار جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن این اقدام حوثی‌های یمن یا همان گروه انصارالله شد.

شدت گرفتن حملات حوثی‌ها که از حمایت حکومت ایران برخوردار هستند، به تاسیسات نفتی عربستان در حالی است که کشورهای غربی برای کاهش چشمگیر یا توقف واردات نفت از روسیه آماده می‌شوند و هفته گذشته عربستان نیز اعلام کرد «با ادامه حملات حوثی‌ها مسئولیتی در زمینه جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی نداریم».

این هشداری است که وزیر انرژی سعودی روز جمعه بار دیگر تکرار کرده است. او ضمن محکوم کردن این گونه «حملات خراب‌کارانه» تاکید کرده است که کشورش مسئولیت اختلال در عرضه جهانی نفت را بر عهده نمی‌گیرد.

حمله روز جمعه باعث شد که قیمت نفت در بازار جهانی در روز شنبه بالاتر ثبت شود. در پی این رخداد، نفت خام برنت دریای شمال با ۱.۶۲ دلار افزایش به ۱۲۰.۶۵ دلار در هر بشکه برسد، یعنی افزایشی ۱.۳۶ درصدی.

عصر جمعه ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران در یمن با انتشار بیانیه‌ای از ردیابی و انهدام یک موشک بالیستیک و یک پهپاد انفجاری حوثی‌ها در منطقه نجران عربستان، نزدیک مرزهای یمن، خبر داد. صبح روز جمعه نیز این ائتلاف از هدف‌گیری ۹ پهپاد حوثی‌ها خبر داده بود.

ظاهرا حمله روز جمعه همزمان با سالروز ورود ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به جنگ یمن انجام شده است، سالگردی که در ایران با نقش تصویر رهبران حوثی یمن بر برج آزادی در تهران همراه شد و خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران خبر آن را منتشر کرد.

نمایندگی سعودی در سازمان ملل روز شنبه ضمن درخواست برای جلسه شورای امنیت تاکید کرده است که حمله جدید «با حمایت ایران» انجام شده و ریاض «حق دست زدن به هر اقدام برای دفاع از قلمرو خود» را برای خود محفوظ می‌داند.

عربستان ماه گذشته بیش از ۱۰ میلیون بشکه تولید نفت داشت و ظرفیت افزایش تولید نفت تا سطح ۱۲ میلیون بشکه نفت را نیز دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا پیش‌بینی کرد که تحریم‌های شدید اروپا و آمریکا علیه کرملین، صادرات نفت روسیه را در ماه آینده میلادی تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. اروپا و آمریکا اخیرا مذاکراتی با عربستان و امارت برای افزایش تولید نفت داشته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های عرب نیوز، العربیه، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG