لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

عربستان بعد از حملات حوثی‌ها: مسئولیتی در زمینه جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی نداریم


نمایی از آرم شرکت نفتی عربستان، آرامکو
نمایی از آرم شرکت نفتی عربستان، آرامکو

عربستان سعودی به‌دنبال حملات حوثی‌های یمن به تاسیسات نفت‌وگاز این کشور اعلام کرد که مسئولیتی در زمینه جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی ندارد.

شورشیان حوثی‌ مورد حمایت ایران شامگاه شنبه یک پالایشگاه نفت و گاز عربستان هدف حملات موشکی و پهپادی قرار دادند.

در پی این اقدام قیمت نفت شاخص برنت در روز دوشنبه اول فروردین با شش درصد افزایش، به ۱۱۴ دلار به ازای هر بشکه رسید.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان اعلام کرد که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این حملات توسط موشک‌های کروز و پهپادهای ساخت ایران انجام شده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد تلاش آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران و ادامه حملات حوثی‌ها به عربستان، دولت ریاض را نا امید کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان روز دوشنبه اول فروردین گفت که حملات حوثی‌ها توانایی عربستان برای عمل به تعهدات خود در زمینه صادرات نفت را تحت تاثیر قرار داده است.

یک مقام عربستان که خواست نامش فاش نشود نیز از جامعه جهانی خواسته است که عواقب ادامه تجهیز نظامی حوثی‌ها توسط ایران را درک کنند.

آمریکا طی هفته‌های گذشته به دفعات از عربستان خواسته بود که تولید خود را برای کاهش قیمت‌های جهانی نفت، خصوصا در میانه تهاجم روسیه به اکراین، افزایش دهد.

دولت جو بایدن سال گذشته حمایت از عربستان در عملیات‌ نظامی علیه حوثی‌های یمن را متوقف کرد و علاوه بر اعمال محدودیت برای فروش تسلیحات به عربستان، حوثی‌ها را نیز از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد.

با این‌حال، حوثی‌ها طی ماه‌های اخیر حملات نظامی به عربستان و امارات را شدت بخشیده‌اند.

از سوی دیگر، به رغم درخواست کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، آمریکا آن‌ها را از مشارکت در مذاکرات هسته‌ای ایران کنار گذاشت و هنوز هیچ تضمینی از تهران برای محدود کردن برنامه‌های موشکی و حمایت آن از گروه‌های نیابتی در منطقه، خصوصا حوثی‌های یمن، نگرفته است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز ۲۹ اسفند حملات حوثی‌ها به اهداف غیرنظامی در عربستان را به شدت محکوم کرد. اما به نظر می‌رسد عربستان تنها به محکومیت حملات توسط آمریکا قانع نشده است.

در حملات اخیر به غیر از آسیب به یک پالایشگاه نفت در بندر ینبوع، تاسیسات توزیع محصولات نفتی در جنوب منطقه جیزان همراه با یک مجتمع گازی نیز هدف قرار گرفت.

در این میان، همزمان با تشدید حملات حوثی‌های یمن به برخی مراکز حساس عربستان در هفته‌های گذشته، وال‌استریت جورنال از انتقال تعداد «قابل توجهی» موشک پدافند هوایی «پاتریوت» آمریکا به عربستان در هفته‌های اخیر خبر داد.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول هفت سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از یمن، از جمله صنعا، تسلط پیدا کرده‌اند، در مقابل عربستان سعودی که رهبری یک ائتلاف نظامی در جنگ یمن را بر عهده دارد از دولت «عبدربه منصور هادی» که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد، پشتیبانی می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، بلومبرگ، سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG