لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

وال‌استریت جورنال: آمریکا «شمار زیادی» موشک «پاتریوت» به عربستان تحویل داده است


سامانه موشک زمین‌به‌هوای پاتریوت
سامانه موشک زمین‌به‌هوای پاتریوت

هم‌زمان با تشدید حملات حوثی‌های یمن به برخی مراکز حساس عربستان در هفته‌های گذشته، وال‌استریت جورنال از انتقال تعداد «قابل توجهی» موشک پدافند هوایی «پاتریوت» آمریکا به عربستان سعودی در هفته‌های اخیر خبر داد.

بر اساس این گزارش یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواسته است نامش فاش شود، شامگاه یک‌شنبه، ۲۹ اسفند درباره این اقدام اخیر دولت آمریکا گفته است که این تصمیم در راستای وعده رئیس جمهور، جو بایدن، برای «حمایت از دوستان منطقه‌ای» صورت گرفته است.

روزنامه وال استریت جورنال در ادامه گزارش خود آورده است که تحویل این سامانه‌های پدافندی هم‌چنین به درخواست اضطراری ریاض و به دنبال حملات پهپادی و موشکی شورشیان حوثی مورد حمایت تهران صورت گرفته است.

ماه گذشته ۱۲ نفر در فرودگاه «ابها» در عربستان سعودی بر اثر اصابت ترکش‌های مواد منفجره یک پهپاد رهگیری‌شده حوثی‌ها، مجروح شدند.

ائتلاف نظامی به رهبری سعودی شامگاه شنبه، ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، نیز در اطلاعیه‌ای از حمله حوثی‌های یمن به یکی از تاسیسات شرکت نفت آرامکو در جنوب عربستان سعودی و یک نیروگاه آب شیرین‌کن در الشقیق خبر داده بود.

این ائتلاف بعدتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس تحقیقات اولیه این حملات با کمک پهپادها و موشک‌های کروز ساخت ایران صورت گرفته و سامانه پدافند هوایی عربستان یک موشک بالستیک و ۹ پهپاد را رهگیری و منهدم کرده است.

حملات روز شنبه تنها ۹ روز پس از آن رخ داد که حوثی‌ها ادعا کردند با پهپادهای خود یک پالایشگاه نفت در نزدیکی ریاض، پایتخت عربستان سعودی را هدف حمله قرار داده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یک‌شنبه ۲۹ اسفند در بیانیه‌ای ضمن تایید حملات «تروریستی» حوثی‌ها با بهره‌گیری از توانمندی‌های ایران اعلام کرد که اقدامات ایران با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت صدور جنگ‌افزار به یمن انجام می‌شود.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول هفت سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از یمن، ازجمله صنعا، تسلط پیدا کرده‌اند، در مقابل عربستان سعودی که رهبری ائتلافی نظامی در جنگ یمن را بر عهده دارد از دولت «عبدربه منصور هادی» که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد، پشتیبانی می‌کند.

با استفاده از وال‌استریت جورنال و گزارش‌های رادیو فردا؛ ف.ع / پ.پ
XS
SM
MD
LG