لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

وزیر خارجه ایران خروج سپاه از فهرست تحریم‌های آمریکا را «موضوع اصلی» دانست


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با اشاره به برخی اختلافات بین ایران و آمریکا در جریان مذاکرات احیای برجام گفته است خروج سپاه از فهرست‌ تحریم‌های آمریکا «از موضوعات اصلی ما است».

او روز شنبه، ۶ فروردین، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، رفع تحریم «برخی از هلدینگ‌ها و مؤسسات حکومتی» را به عنوان دیگر درخواست ایران نام برده است و گفته است «آن چیزی را که در حال حاضر مذاکرات را به توافق نرسانده، مسائلی اندک از طرف آمریکایی‌ها است».

پیش از این گزارش شده بود که آمریکا از ایران خواسته است که در ازای رفع تحریم سپاه و خروج این نهاد از فهرست تروریسم، به کاهش تنش در منطقه تعهد بدهد ولی حکومت ایران قبول نکرده و گفته است می‌تواند یک نامه ضمنی غیرعلنی در این باره به دولت آمریکا ارائه کند.

وب‌سایت آمریکایی اکسیوس روز چهارشنبه، سوم فروردین، گزارش داده بود که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مذاکراتی که به صورت غیرمستقیم با ایران و توسط انریکه مورا، هماهنگ‌کننده امور دیپلماتیک اتحادیه اروپا انجام داده، درخواست ایران برای حذف نام سپاه از فهرست نهادهای تروریستی را مورد بحث قرار داده است.

انریکه مورا امروز به تهران سفر کرده است. وزیر خارجه ایران با اشاره به این سفر گفته است در ملاقات با آقای مورا «آخرین تبادلاتی که صورت گرفته است مورد بررسی قرار می‌گیرد».

آقای امیرعبداللهیان همچنین گفته است که مقام‌های ارشد سپاه گفته‌اند که «موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید» ولی با وجود چنین موضوعی، رفع تحریم‌های سپاه از موضوعات اصلی است.

دونالد ترامپ در سال ۱۳۹۸ با این استدلال کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد که این گروه نظامی ایرانی «فعالانه در تامین مالی و ترغیب تروریسم به عنوان ابزاری برای کشورداری مشارکت دارد» و «ابزار اصلی حکومت ایران در راستای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم است».

با این حال، مقام‌های دولت بایدن می‌گویند «وضعیت موجود، در هیچ زمینه‌ای، باعث امن‌تر شدن آمریکا نشده» و برعکس سپاه پاسداران «تقویت هم شده است».

در روزهای گذشته، موج مخالفت‌های داخلی در آمریکا نسبت به دستیابی به توافق احیای برجام به قیمت حذف نام سپاه از فهرست ترور، بالا گرفته است.

بیش از ۴۰ نماینده جمهوری‌خواه کنگره در نامه به وزارت خارجه کشورشان نسبت به عواقب پاک کردن نام سپاه از فهرست ترور هشدار دادند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، از روزهای گذشته آشکارا علیه تصمیم احتمالی دولت بایدن در مورد سپاه موضع گرفتند.

آقای بنت در چند سخنرانی در این هفته گفته است که برای اسرائیل سخت است باور کند که آمریکا در ازای «وعده توخالی رژیمی که خون آمریکاییان را به زمین ریخته»، نام سپاه را که «یکی از بزرگ‌ترین نهادهای تروریستی جهان است»، از فهرست ترور حذف کند.

این احتمال نزد ایرانیان نیز بازتاب‌هایی داشته است و دو نفر از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دست سپاه در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور آمریکا از او خواستند که این نهاد نظامی جمهوری اسلامی را از فهرست تروریستی خارج نکند.

شاهین مقدم و مهرزاد زارعی در این نامه با اشاره به مستنداتی که «تروریستی» بودن شلیک به سوی هواپیمای مسافربری «پی اس ۷۵۲» از سوی سپاه را ثابت می‌کند، از این نهاد نظامی به عنوان «منبع اصلی جنگ، بی‌ثباتی و ترور در سراسر ایران، خاورمیانه تا کانادا» نام برده‌ و از تصمیم احتمالی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای حذف این گروه از فهرست تروریستی آمریکا ابراز تعجب کرده‌اند.

منبع: ایرنا، آرشیو رادیو فردا / ر.ح
XS
SM
MD
LG