لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

پیشنهاد ارسال محموله بزرگ سلاح آلمانی به اوکراین؛ سفر جانسون به کی‌یف


بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در سفری غیرمنتظره به کی‌یف رفت و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار کرد. هدف از این سفر اعلام همبستگی با مردم اوکراین اعلام شده است.

در جریان این سفر اعلام شد که بریتانیا علاوه بر تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، کمک‌های نظامی خود را بیشتر می‌کند و ۱۲۰ خودروی زرهی و سامانه‌های موشکی ضد کشتی به اوکراین می‌دهد.

در ادامه روند افزایشی کمک‌های نظامی کشورهای اروپایی به اوکراین، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی آلمان نوشت این بحث مطرح شده که ارتش آلمان ۱۰۰ فروند توپخانه هویتزر به اوکراین تحویل بدهد و در ازای آن یک شرکت سازنده سلاح آلمانی تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴، این تعداد توپخانه را برای ارتش آلمان بسازد.

دولت آلمان اسفند سال گذشته ۹ فروند توپخانه هویتزر به ارتش اوکراین تحویل داده بود.

پیش از این، کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان، از شرکت‌های تسلیحاتی خواسته بود با توجه به اینکه ذخیره تسلیحاتی ارتش آلمان برای کمک به اوکراین تمام شده است، شرکت‌های سازنده سلاح برای کمک به اوکراین وارد شوند.

از سوی دیگر، اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی، که به تازگی به کی‌یف سفر کرده است، خبر داد که کمک ۱۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا تصویب شده است و کمک‌های اروپا به اوکراین ادامه خواهد داشت.

در روزهای اخیر برخی مقام‌های ارشد اروپایی از جمله جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، نیز به کی‌یف رفته بودند تا بر حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین تاکید کنند.

امروز همچنین کارل نهامر، صدر اعظم اتریش، برای بازدید از وقایع رخداد در شهر بوچا در حومه کی‌یف به اوکراین رفت و سپس در پایتخت این کشور با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در این دیدار گفت کشورش برای جنگ با روسیه آماده است ولی پیگیر راه‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ است.

در روزهای اخیر همچنین کمک‌های کشورهای اروپایی به اوکراین از نظر مالی و نظامی افزایش یافته است.

کشورهای عضو ناتو در پی افشای کشتار دسته‌جمعی ساکنان شهر بوچا که به تازگی از کنترل نظامیان روسی خارج شده، توافق کردند تسلیحات نظامی سنگین را در اختیار اوکراین قرار دهند.

در همین راستا، روز گذشته، ادوارد هگر، نخست‌وزیر اسلواکی، اعلام کرد که این کشور یک سامانه ضدهوایی «اس ۳۰۰» روسی را به اوکراین تحویل داده است.

دولت آمریکا نیز می‌گوید موشک‌های پیشرفته ضدتانک جاولین، موشک‌های هدایت لیزری، سیستم‌های راداری و ضدهوایی تحویل اوکراین داده است.

از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۵ اسفند پارسال، هزاران شهروند این کشور کشته شده و حدود ۴.۴ میلیون نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. علاوه بر این بیش از ۷ میلیون نفر در داخل کشور بر اثر پیامدهای جنگ آواره شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های اسکای‌نیوز، گاردین. د.خ/ر.ح
XS
SM
MD
LG