لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

پنج شرط ۲۵۰ نماینده مجلس برای احیای برجام؛ عبداللهیان: آمریکا دنبال تحمیل شروط جدید است


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران روز یکشنبه ۲۱ فروردین بار دیگر ایالات متحده را متهم کرد که «در دو سه هفته گذشته زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کرد».

حسین امیرعبداللهیان که در یک جلسه وزارت خارجه صحبت می‌کرد، با اشاره به مذاکرات وین برای احیای برجام اظهار داشت که «بخش زیادی از متن مورد توافق قرار گرفته بود»، اما به ادعای وی، طرف آمریکایی «پیشنهاداتی را مطرح می‌کند که در تعارض با برخی از بندهای متن است».

وی افزود: «در حوزه لغو تحریم‌ها هم آن‌ها گاهی اوقات علاقه‌مندند یک‌طرفه شروط جدیدی را مطرح و اعمال کنند».

این ادعا در حالی است که مقام‌های دولت آمریکا با برخی شروط ایران مانند لغو همه تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند، و می‌گویند ایران با طرح خواسته‌های فراتر از برجام باعث طولانی شدن و به نتیجه نرسیدن مذاکرات شده است.

مقام‌های حکومت ایران در ماه‌های اخیر از لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، برخورداری از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای و خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا به عنوان شروطی نام برده‌اند که نهایی شدن توافق را ممکن می‌کند.

خبرگزاری فارس نیز روز یکشنبه متن نامه ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس خطاب به ابراهیم رئيسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، را منتشر کرد که در آن شروطی مانند عدم خروج دوباره آمریکا از برجام و تصویب این موضوع در کنگره آمریکا، تضمین دادن آمریکا برای عدم اعمال مکانسیم ماشه پس از بازگشت به برجام، تضمین آمریکا برای عدم اعمال تحریم‌های جدید پس از احیای برجام، تضمین فروش نفت و انتقال کامل منابع مالی و راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها مطرح شده است.

مکانیسم ماشه که نمایندگان مجلس به آن اشاره کرده‌اند، بخشی از برجام است و بر اساس آن اگر ایران تعهدات برجامی را نقض کند، اعضای برجام می‌توانند مکانیسم ماشه را فعال کرده و پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند.

​در نامه نمایندگان مجلس همچنین تاکید شده است که «سخنان رئیس‌جمهور آمریکا،‌ نمی‌تواند تضمین شمرده شود».

در واکنشی دیگر درباره مذاکرات هسته‌ای، محمدباقر قالیباف، رئٍیس‌ مجلس شورای اسلامی، ابراز امیدواری کرد که «توافق خوب» صورت گیرد و «منافع تضمین شده، پایدار و ملموس اقتصادی» به دست آید.

یک روز پیشتر، ابراهیم رئيسی نیز در مورد مسئله برجام سخن گفته و گفته که ایران در مذاکرات هسته‌ای «حتی یک گام» عقب‌نشینی نمی‌کند و به توسعه برنامه‌ هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

او که روز شنبه ۲۰ فروردین مراسمی به مناسبت «سالروز ملی صنعت هسته‌ای» سخن می‌گفت، تاکید کرد که دولت ایران قصد خروج از مذاکرات را ندارد.

آقای رئيسی همچنین گفت که به باور او «سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی» ندارد و نگرانی‌های دیگران درباره برنامه هسته‌ای ایران را ناشی از مخالفت آنها با «قدرتمند شدن» جمهوری اسلامی توصیف کرد.

منبع: خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا؛ ر.ح / پ.پ
XS
SM
MD
LG