لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

انتخابات فرانسه؛ نظرسنجی‌ها مکرون را پیروز نشان می‌دهند


دو روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان حمایت از امانوئل مکرون بین ۱۰ تا ۱۴ درصد بیشتر از میزان حمایت از مارین لوپن است و بین ۵۵.۵ تا ۵۷.۵ درصد آرا را به دست خواهد آورد.

با این حال حدود ۳۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی‌ها گفته‌اند در رای گیری شرکت نخواهند کرد یا هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته اند و همین موضوع باعث شده برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کنند مانند همه پرسی برگزیت و یا پیروزی دونالد ترامپ که کمتر کسی آن را پیش بینی می‌کرد، مارین لوپن با پیروزی در دور دوم همه را متعجب کند.

امانوئل مکرون با ۲۷.۸۵ درصد و مارین لوپن با ۲۳.۱۵ درصد آراء به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند. در دو دهه گذشته، هیچ رئیس‌جمهوری در فرانسه است نتوانسته برای دور دوم ریاست‌جمهوری کشور را در دست بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای مکرون در آخرین روزهای کارزار انتخاباتی شیوه برخورد و لحن مغرورانه خود را کنار گذاشته و پذیرفته است که بخش قابل توجهی از مردم فرانسه از اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در دوران ریاست جمهوری او ناراضی هستند.

او روز جمعه در مصاحبه با رادیو «فرانس اینتر» با اشاره به نگرانی‌های اقشار کم درآمد و میانی در مورد کاهش سطح معیشت و بحث نظم و قانون گفت: «مارین لوپن روی کارهايی که ما نتوانسته‌ایم انجام دهیم و مشکلاتی که من نتوانسته‌ام حل کنم و باعث نارضایتی مردم شده، تمرکز کرده است.»

عامل دیگری که می‌تواند روی میزان رای هر یک از دو نامزد تاثیر بگذارد، تصمیم طرفداران ژان لوک ملانشون، نامزد چپ رادیکال، است که دور اول رقابت ها حدود ۲۰ درصد از آرا را به دست آورد.

آقای ملانشون تاکنون به هوادارانش نگفته است که به کدام یک از کاندیدا رای دهند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند بخشی از طرفداران او از آقای مکرون و بخش دیگری از خانم لوپن حمایت می‌کنند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است «فرانسه یکی از سخاوتمندترین نظام‌های تامین اجتماعی در جهان را دارد» و دولت مکرون برنامه‌هایی چون کمک هزینه بیکاری و جلوگیری از افزایش قیمت سوخت را اجرایی کرد ولی افزایش هزینه‌های زندگی و تعطیلی صنایع در بحران کرونا باعث افزایش نارضایتی‌های عمومی شده است.

خانم لوپن در شهرهای کوچک در شمال و شمال غربی فرانسه که به دلیل تعطیلی صنایع در دهه‌های اخیر خود را در دستاوردهای اقتصاد جهانی شده سهیم نمی بینند، طرفداران فراوانی دارد.

در کنار افزایش هزینه زندگی، مسئله جایگاه فرانسه در اروپا و جنگ اوکراین نیز اهمیت فراوانی دارد. مارین لوپن در کارزار انتخاباتی امسال تلاش کرده چهره ملایم‌تری نشان دهد و برخی از شعارهای ضداروپایی خود را تلطیف کرده است.

با این حال بسیاری از رای دهندگان فرانسوی می‌دانند که به قدرت رسیدن او می‌تواند برای یکپارچگی اروپا خطرناک باشد و جایگاه فرانسه در اتحادیه اروپا و جهان را تضعیف کند.

خانم لوپن درعین حال به دلیل مناسبات نزدیک با روسیه و محکوم نکردن تهاجم نظامی آن کشور به اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG