لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

نادر طالب‌زاده، فعال رسانه‌ای نزدیک به حکومت، درگذشت


نادر طالب‌زاده، فعال رسانه‌ای نزدیک به حکومت ایران، که در ماه‌های اخیر درگیر «عوارض ناشی از عارضه قلبی و لختگی خون» بود، درگذشت. او در روزهای اخیر با تشدید عوارض بیماری‌اش در بیمارستان بستری شده بود.

نام آقای طالب‌زاده که در زمینه تبلیغ شیعه در کشورهای دیگر و برگزاری کنفرانس‌ها و جشنواره‌های ویژه «محور مقاومت» فعال بود، در پرونده‌هایی چون جذب جاسوس از شهروندان آمریکایی نیز به چشم می‌خورد.

او که از پایه‌گذاران شبکه افق صداوسیما محسوب می‌شود، در طول فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی خود حاشیه‌های بسیاری آفرید که ادعای ساخت کرونای مخصوص ایرانی‌ها که توسط رهبر جمهوری اسلامی نیز تکرار شد و ماجرای کاترین شکدم از جمله این ماجراها بود.

آقای طالب‌زاده که اعتقاد داشت ویروس کرونا ضد اسلامی است، اسفند سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی از همکارش علی کرمی دعوت کرد و آقای کرمی در این برنامه در ادعاهایی خلاف واقع گفت احتمال دارد آمریکا «سلاح نژادی» تولید کرده است که می‌تواند یک نژاد خاص مانند ایران را هدف قرار دهد.

چند روز پس از ماجرا، در سخنرانی نوروزی‌اش دولت آمریکا را به «ساخت ویروس کرونا» متهم کرد و در ادعاهایی بی‌اساس گفت: «گفته شده که یک بخش [ویروس کرونا] برای ایران بالخصوص تولید شده است. با استفاده از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی به دست آورده‌اند، این بخش را برای ایران درست کرده‌اند».

نادر طالب‌زاده و علی کرمی سال ۹۵ نیز در یک نشست خبری اعلام کردند بر اساس تحقیقات ده ساله، متوجه شده‌اند که ‌آمریکا ویروس «فان‌وکس» را طراحی و در آب زمزم وارد کرده است.

به گفته طالب‌زاده و کرمی، این ویروس «ایمان و اعتقاد در عبادت را در مسلمان‌ها می‌برد» و هدف آمریکا از این کار، کنترل مسلمانان جهان است.

پس از این ماجرا مسئولان ایرانی اظهارات طالب‌‌زاده را رد کردند و گفتند آب زمرم آلوده نیست ولی این موضوع باعث نشد که او دست از اظهارات جنجالی بکشد.

از دیگر فعالیت‌های گسترده نادر طالب‌زاده، راه‌اندازی همایش‌هایی چون «افق‌نو» بود که با نگاه ضدآمریکایی، تبلیغ شیعه و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در منطقه فعالیت داشت.

این موسسه با نهادهای امنیتی و نظامی ایران از جمله نیروی قدس سپاه همکاری داشت و به گفته مقام‌های دولت آمریکا تلاش داشت که از میان شهروندان آمریکایی جاسوس جذب کند.

یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌ها مربوط به مونیکا ویت بود که از طریق موسسات تحت مدیریت نادر طالب‌زاده جذب شد و به ایران رفت.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مظنون به لو دادن اسامی جاسوس‌های دوجانبه بخش ضداطلاعات ارتش آمریکاست و ایران بر اساس اطلاعات او برخی از این جاسوس‌ها را شناسایی کرده است.

بر اساس این گزارش مونیکا ویت که مسلمان نیز شده، متهم به افشای نام هشت مامور ضداطلاعات ارتش آمریکاست. او از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ به عنوان افسر بخش ضد اطلاعات نیروی هوایی آمریکا مشغول به خدمت بوده و پس از آن نیز به مدت دو سال به عنوان کارمند قراردادی برای این بخش کار کرده است.

نادر طالب‌زاده که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، سال ۹۰ قصد داشت نماینده مجلس شود و در لیست جبهه پایداری حضور یافت ولی رای نیاورد.

یکی از جنجالی‌ترین ماجرای زندگی او اما دو سال پیش توسط شاگرد سابقش، حسین دهباشی، فاش شد. بر اساس این روایت، سال ۱۳۷۱ طالب‌زاده همراه احمد جنتی به بوسنی رفته بود.

به روایت دهباشی، طالب‌زاده قصد داشته به بهانه مصاحبه با رادوان کاراجیچ، رهبر صرب‌های بوسنی، بمبی در داخل دوربینش جاگذاری و برای کشتن کاراجیچ، اقدام به حمله انتحاری کند ولی با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای این عملیات منتفی شده است.

آخرین حاشیه سیاسی نادر طالب‌زاده مربوط به پرونده کاترین شکدم، تحلیلگر زن یهودی فرانسوی-بریتانیایی، بود که با برخی رسانه‌های وابسته به حکومت از جمله سایت رهبر جمهوری اسلامی همکاری کرده بود ولی پس از پایان همکاری افشا کرد که قصدش نفوذ در میان محافل رسانه‌ای وابسته به جمهوری اسلامی و سیاستمداران رده بالا بوده است.

کاترین شکدم در طول فعالیت‌های رسانه‌ای خود با ابراهیم رئيسی‌ نیز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، مصاحبه کرد؛ مصاحبه‌ای که هماهنگی آن توسط نادر طالب‌زاده انجام شده بود.

در سال‌های اخیر ادعاهایی مبنی بر اینکه نادر طالب‌زاده توسط «دشمنان» ترور بیولوژیک شده، مطرح شد ولی این اظهارات به طور رسمی رد شد.

XS
SM
MD
LG