لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۵

منبع ادعای خامنه‌ای درباره کرونای مخصوص ایرانی‌ها کیست؟


علی خامنه‌ای پیشتر به رئيس ستاد کل نیروهای مسلح دستور داده بود که یک رزمایش پدافند بیولوژیک برای مقابله با کرونا انجام شود.
علی خامنه‌ای پیشتر به رئيس ستاد کل نیروهای مسلح دستور داده بود که یک رزمایش پدافند بیولوژیک برای مقابله با کرونا انجام شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سوم فروردین در سخنرانی نوروزی‌اش دولت آمریکا را به «ساخت ویروس کرونا» متهم کرد و گفت: «گفته شده که یک بخش [ویروس کرونا] برای ایران بالخصوص تولید شده است. با استفاده از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی به دست آورده‌اند، این بخش را برای ایران درست کرده‌اند».

او پیش از این هم به رئيس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دستور داده بود که با توجه به اینکه ممکن است شیوع کرونا یک «حمله بیولوژیک» باشد، یک رزمایش پدافند بیولوژیک برای مقابله با آن انجام شود.

طرح ادعای ساخت ویروس خاص توسط آمریکا علیه ایرانیان، نشان می‌دهد که از دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی و برخی لایه‌های حکومت، ویروس کرونا فراتر از یک بیماری و یک طرح خاص پیچیده است.

این ادعاها در روزهای اخیر در سطوح رسانه‌ای نزدیک به جمهوری اسلامی، بازتاب گسترده‌ای یافته است.

در یک مورد مشخص، روز ۲۰ اسفند ۹۸، در برنامه عصر با اجرای نادر طالب‌زاده که از شبکه تلویزیونی افق پخش می‌شود، فردی به نام علی کرمی مهمان برنامه بود.

او در این برنامه گفت چون «ژنتیک مردم ایتالیا شباهت بسیار زیادی به ژنتیک مردم ایران دارد» و ویروس در هر دو کشور شیوع زیادی داشته است، احتمال دارد آمریکا «سلاح نژادی» تولید کرده است که می‌تواند یک نژاد خاص را هدف قرار دهد.

آقای کرمی توضیح نداد که از چه طریقی به نقشه ژنتیک ایتالیایی‌ها دسترسی دارد و گفت مسئولان کشور هم نقشه ژنتیک ایرانی‌ها را در اختیارش قرار نداده‌اند ولی تاکید کرد این بحث شیوع کرونا در ایران و ایتالیا، چنین گمانه‌ای را برجسته می‌کند.

بر اساس آخرین آمارهای منتشره، کشورهای چین، ایتالیا، اسپانیا، آمریکا و آلمان در رتبه‌های اول تا پنجم ابتلا به کرونا قرار دارند و ایران در رتبه ششم است.

مشخص نبود اگر این ویروس خاص برای کاربرد روی یک ژن خاص ساخته شده، چرا کشورهایی چون اسپانیا و آلمان و مهم‌تر از همه خود آمریکایی‌ها را هدف قرار داده است؟

پس از طرح چنین سؤالات و ابهاماتی، علی کرمی روز ۲۷ اسفند دوباره در برنامه نادر طالب‌زاده حضور یافت و گفت ممکن است چینی‌ها هم به آمریکایی‌ها ویروس کرونا فرستاده باشند یا اینکه آمریکا در پیش‌بینی‌های خود لحاظ نکرده باشد که این ویروس به خود آنها بر می‌گردد.

او در نهایت گفت ممکن است آمریکایی‌ها از قبل خودشان واکسن این ویروس را تولید کرده باشند ولی رهبران و سران نظامی آنها واکسن زده‌اند تا ویروس کرونا نگیرند ولی مردم‌ آمریکا بگیرند.

اما این نخستین بار نیست که علی کرمی چنین اظهارات عجیب و پاسخ‌های غریبی را مطرح می‌کند.

او که استاد دانشگاه بقیه‌الله وابسته به سپاه پاسداران است، سال ۹۵ هم در یک نشست خبری همراه با نادر طالب‌زاده شرکت کرد تا یک ویروس آمریکایی را افشا کند.

آنها در این نشست خبری ادعا کردند که بر اساس تحقیقات ده ساله، متوجه شده‌اند که ‌آمریکا ویروس «فان‌وکس» را طراحی و در آب زمزم وارد کرده است.

به گفته طالب‌زاده و کرمی، این ویروس «ایمان و اعتقاد در عبادت را در مسلمان‌ها می‌برد» و هدف آمریکا از این کار، کنترل مسلمانان جهان است.

علی کرمی در این نشست از ویروس «فان‌وکس» به عنوان «ویروس ضدبنیادگرایی» نام برد و گفت آمریکایی‌ها «دیگر با سلاح نظامی از پس ما برنمی‌آیند و این بار به مکه آمدند تا جمع مسلمانان تمام دنیا را آلوده کنند».

آقای کرمی تیرماه سال ۹۶ هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم گفت دشمنان کمربندهایی به کشور وارد کرده‌اند که روی سگگ آنها مواد رادیواکتیو بوده تا مردان به کمر خود ببندند و تولید مثل در ایران را دچار مشکل کنند.

او در گفت‌وگوهای متعددش هدف این پروژه را کاهش جمعیت شیعیان در جهان اعلام کرده است.

در یک نمونه دیگر، علی کرمی در مصاحبه‌های متعدد اعلام کرد که نادر طالب‌زاده توسط دشمنان ترور بیولوژیک شده است، ولی اظهارات او به طور رسمی رد شد.

علاوه بر این، در طول سال‌های گذشته او اظهارات متعددی در زمینه بیوتروریسم در ایران داشته است ولی معمولا از سوی مسئولان دولتی یا علمی سخنانش جدی گرفته نمی‌شود.

آقای کرمی در مصاحبه‌ای که خرداد سال ۹۵ با خبرگزاری فارس داشته، به این موضوع اشاره کرده است: «در جلسات مهم و استراتژیک کشور بارها این نوع تهدیدات را به مسئولان گوشزد کرده‌ام اما اصلاً هشدارها جدی گرفته نمی‌شود و بلکه گاهی اوقات مورد تمسخر واقع شده‌ام».

اما اکنون وضعیت متفاوت شده است. رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی رسمی به چنین ادعاهایی، اعتبار و پشتوانه حکومتی داده است.

پیش از این فرمانده سپاه نیز گفته بود که شیوع ویروس کرونا احتمالا یک حمله بیولوژیک از سوی آمریکا است.

طرح چنین ادعاهایی در سطوح بالای بررسی و تصمیم‌گیری نظام سیاسی، در کوتاه‌مدت، تلاش برای جنگ روانی علیه آمریکا و انحراف افکار عمومی به ویژه حامیان جمهوری اسلامی از مشکلات مدیریتی کشور باشد ولی بعید نیست که در درازمدت، همین ادعا مبنای برنامه‌ریزی برای نظام پدافندی جمهوری اسلامی قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG