لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

کشته شدن یک «مهندس» وزارت دفاع ایران در «حادثه» مرکز نظامی پارچین


تاسیسات پارچین، یکی از مراکز اصلی مرتبط با توسعه برنامه موشکی ایران است
تاسیسات پارچین، یکی از مراکز اصلی مرتبط با توسعه برنامه موشکی ایران است

خبرگزاری‌های حکومتی در ایران از وقوع یک «سانحه» در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه پارچین در جنوب شرق تهران، در عصر روز چهارشنبه چهارم خرداد خبر دادند.

بر اساس گزارش‌ها، در این واحد وزارت دفاع «مهندس احسان قدبیگی، جوان متخصص اراکی» جان خود را از دست داده و یکی از همکاران او نیز زخمی شده است.

منطقه پارچین، یکی از مراکز اصلی مرتبط با توسعه برنامه موشکی ایران است و پیشتر نیز، رخدادهایی مشابه در آن‌جا گزارش شده که مقام‌های جمهوری اسلامی هیچ‌گاه دربارهٔ ابعاد آن گزارش شفافی منتشر نکرده‌اند.

فروردین‌ پارسال پس از خبر آغاز تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در ایران، بررسی تصاویر ماهواره‌ای از مجتمع پارچین در شرق تهران، حکایت از عملیات ساخت چهار ساختمان بتونی جدید در این منطقه داشت.

پیشتر هم گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال ساخت و آزمایش چاشنی‌های انفجاری مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای در این پایگاه نظامی مطرح شده بود.

«سانحه» تازه در پارچین در حالی است که در دو سال اخیر برخی تأسیسات حساس هسته‌ای ایران هدف حمله قرار گرفته است. در برخی موارد مقام‌های ایران این رخدادها را به «نفوذ» یا اقدامات اسرائیل و کشورهای غربی نسبت داده‌اند.

خردادماه و تیرماه سال ۹۹ نیز سلسله‌ای از آتش‌سوزی‌ها و انفجارها در مناطق شهری و مراکز صنعتی ایران رخ داد که مهم‌ترین آن‌ها انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز و یک انفجار در شرق تهران بود که مقام‌های جمهوری اسلامی محل وقوع آن را «پارچین» و تحلیگران، محل آن را «خجیر» اعلام کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی درباره انفجار در شرق تهران اظهارنظری نکرده‌اند و درباره انفجار در نطنز نیز شورای عالی امنیت ملی گفت که علت «حادثه» مشخص شده اما آن را اعلام نمی‌کند.

رسانه‌های بین‌المللی گزارش‌هایی مبنی بر این‌که این انفجارها ناشی از «خرابکاری‌» بوده است منتشر کردند.

به‌جز دو انفجار اشاره‌شده، انفجار‌ها و آتش‌سوزی‌های دیگری نیز در مدت یادشده روی داد که از جمله آن‌ها می‌توان به انفجار در یک مرکز درمانی در تهران، آتش‌سوزی در نیروگاه زرگان اهواز و آتش‌سوزی گسترده در کارخانه لنج‌سازی بوشهر اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG