لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

حادثه متروپل؛ معترضان در شهر ری شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند


تاکنون فوت ۲۹ نفر در زیر آوارهای ساختمان فروریخته متروپل آبادان تایید شده است
تاکنون فوت ۲۹ نفر در زیر آوارهای ساختمان فروریخته متروپل آبادان تایید شده است

مراسم سوگواری برای کشته‌شدگان حادثه فرو ریختن برج متروپل آبادان در شهر ری با شعارهایی علیه حکومت ایران همراه شد. همچنین یک رسانه نزدیک به سپاه پاسداران تایید کرد که شامگاه شنبه هفتم خرداد تجمعاتی اعتراضی در آبادان و دزفول شکل گرفته است.

ویدیوهایی که از شهر ری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سرمی‌دهند. گزارش‌ها حاکی از حضور چشم‌گیر نیروهای امنیتی در این مراسم سوگواری است که در حسینیه عرب‌های شهر ری برگزار شد.

این مراسم ابتدا قرار بود که در حسینیه خوزستانی‌های مقیم تهران برگزار شود، اما برخی خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی گزارش داده‌اند که مراسم به دستور نیروهای امنیتی در نهایت به حسینیه عرب‌های شهر ری منتقل شده است.

خبرگزاری فارس در گزارش خود صرفا به شعارهای غیرسیاسی در این مراسم اشاره کرده، نظیر «عزا عزاست امروزست ، آبادان بی‌پناه صاحب عزاست امروز». اما همین خبرگزاری تایید کرده آبادان و دزفول شامگاه شنبه بار دیگر صحنه اعتراضات مردمی بوده‌اند.

گزارش خبرگزاری فارس معترضان در آبادان را «دسته‌های کم جمعیت» نامیده که «در محدوده فلکه مجسمه تا فلکه الله شعار سردادند» و نوشته که «اما پلیس مانع اجتماع مردم در محدوده میدان طوطیا آبادان شد».

همین گزارش در ادامه می‌گوید: «دزفول در شمال خوزستان هم شاهد تجمع حدودا ۲۰۰ نفره مردم در سوگ فاجعه آبادان بود که عده‌ای محدود هم شعارهای سیاسی سردادند.»

تاکنون فوت ۲۹ نفر در زیر آوارهای ساختمان فروریخته متروپل آبادان تایید شده و گفته می‌شود ده‌ها نفر هنوز زیر آوار هستند.

فرو ریختن این برج جرقه اعتراضاتی را در شهرهای مختلف ایران نسبت به فساد در ساختار حکومت ایران زده است، به طوری که مقامات جمهوری اسلامی نیز خود اعتراف کرده‌اند که در جریان ساخت این برج زد و بند گسترده‌ای بین مالک برج با ناظران و شهرداری رخ داده است. مقام‌های قضایی استان گفته‌اند که شهردار فعلی و دو شهردار قبلی آبادان بازداشت شده‌اند.

دولت ایران پنج روز پس از این حادثه سرانجام روز یکشنبه را اعلام عزای عمومی کرد.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های خبرگزاری فارس و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG