لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

فروریختن متروپل؛ اعتراضات در برخی شهرها با شعار علیه خامنه‌ای ادامه یافت


محوطه تئاتر شهر تهران، هفتم خرداد
محوطه تئاتر شهر تهران، هفتم خرداد

با گذشت حدود یک هفته از فرو ریختن برج متروپل آبادان و شکل‌گیری اعتراضات مردمی گسترده در این شهر، برخی گزارش‌ها و ویدئوهای منتشرشده از ادامه‌دار بودن سوگواری‌ها و اعتراضات در برخی شهرهای دیگر در شامگاه شنبه هفتم خرداد حکایت دارند.

علاوه بر آبادان، دزفول و شهر ری که پیشتر خبر برگزاری تجمعات اعتراضی در آن‌ها منتشر شده بود، گروهی از مردم اندیمشک نیز شامگاه شنبه هفتم خرداد در خیابان تجمع کردند و علیه حکومت شعار دادند.

این در حالی است که فضای شهرهای بزرگ خوزستان از جمله آبادان، اهواز و خرمشهر همچنان امنیتی توصیف می‌شود و برخی شهروندان از استقرار مأموران یگان ویژه و قطع اینترنت تلفن همراه از عصر روز شنبه خبر داده‌اند.

شعار «مرگ بر دیکتاتور» شاخص‌ترین و رایج‌ترین شعاری است که در اغلب این تجمعات اعتراضی به گوش می‌رسد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در چهارمین روز پس از حادثه فرو ریختن متروپل پیام تسلیت فرستاد و دولت نیز پنج روز پس از این حادثه اعلام کرد که تصمیم گرفته است روز یکشنبه هشتم خرداد را عزای عمومی اعلام کند.

در برخی ویدئوهای منتشرشده منتسب به شامگاه هفتم خرداد معترضان شعار «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» و «فرمانده کل قوا، استعفا، استعفا» نیز سر می‌دهند.

تاکنون خبر جان باختن ۲۹ نفر زیر آوارهای ساختمان متروپل آبادان که شنبه دوم خرداد فرو ریخت، منتشر شده و استاندار خوزستان روز یکشنبه به استناد به اعلام خانواده‌ها گفت که دست‌کم ۳۸ نفر از حاضران در زمان فروریختن ساختمان، همچنان مفقود هستند.

فرو ریختن این برج و بی‌توجهی دولت و حکومت به اندوه و عصبانیت مردم آبادان اعتراضات به فساد در ساختار حکومت را در این شهر جرقه زد؛ اعتراضاتی که پس از آن در برخی شهرهای دیگر ایران ادامه یافت.

در حادثه فرو ریختن متروپل آبادان، برخی مقامات جمهوری اسلامی نیز اعتراف کرده‌اند که در جریان ساخت این برج زدوبند گسترده‌ای بین مالک اصلی برج با شهرداری و برخی مقامات رخ داده است.

حسین عبدالباقی که سازنده و مالک برج متروپل است و مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند زیر آوار کشته شده است، متهم شده که با چراغ سبز مسئولان شهری و زدوبند با مقامات، اقدام به ساخت‌وساز خارج از ضوابط قانونی کرده است.

در این زمینه، سازمان منطقه آزاد اروند نیز که از آن به‌عنوان یکی از شرکای این برج یاد می‌شود، روز یکشنبه هشتم خرداد اعلام کرد درباره برخی تخلفات با شهرداری آبادان مکاتباتی داشته که به هیچ‌یک از آن‌ها پاسخ داده نشده و دستگاه قضا نیز، به گزارش سازمان منطقه آزاد، درباره این تخلفات جوابی نداده است.

عصر روز شنبه هفتم خرداد، در تهران هم گروهی از مردم با روشن کردن شمع و گذاشتن تصاویر قربانیان متروپل آبادان در کنار عکس‌هایی از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی یاد آنان را گرامی داشتند.

گزارش‌ها از برگزاری مراسم سوگواری برای قربانیان متروپل آبادان در برخی شهرهای دیگر از جمله قم و یزد نیز حکایت دارد.

در روزها و شب‌های گذشته شهرهای شاهین‌شهر اصفهان، ماهشهر، بوشهر، بندرعباس و بهبهان نیز شاهد تجمعات اعتراضی مردم همراه با سر دادن شعارهای ضدحکومتی بوده است.

با استفاده از گزارش‌های شهروندان و وب‌سایت رادیو فردا / ر.ش/م.ا
XS
SM
MD
LG