لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

رئیس سازمان سینمایی خواستار برخورد با «ژست اپوزیسیونی» هنرمندان ایرانی در کن شد


یک روز پس از اختتامیه جشنواره فیلم کن، رئیس سازمان سینمایی ایران با انتقاد از آن‌چه که «رفتار هنجارشکنانه» و «ژست اپوزیسیونی» هنرمندان ایرانی در این رویداد سینمایی خواند، خواهان برخورد خانه سینما و «شورای اخلاق حرفه‌ای» با این موارد به‌ گفته او «حاشیه‌برانگیز» شد.

به‌نظر می‌رسد اشاره محمد خزاعی به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی، زوج بازیگر، روی فرش قرمز جشنواره کن و همچنین سخنان عوامل «برادران لیلا» از جمله ترانه علیدوستی، سعید روستایی و پیمان معادی در نشست خبری این فیلم است.

پیشتر روزنامه تندرو کیهان، به مدیریت حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی، آن را رفتاری خوانده بود که «با حجب و حیای انسان ایرانی در تضاد است».

آقای خزاعی روز یکشنبه هشتم خرداد در نشستی با مسئولان بنیاد سینمایی فارابی، سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۲ را متهم کرد که «برای کسب جایزه به رفتارهای نمایشی و غیرصادقانه» تن داده و در عوض، در برابر «تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی علیه ۸۰ میلیون ایرانی» سکوت کرده‌اند.

او مدعی شد که «اظهارات غیرسینمایی» و «نمایش پوپولیستی» اهالی سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی علاوه‌بر آن‌که فاقد «مشروعیت و اعتبار» است، واکنش منفی مردم را نیز به دنبال دارد.

پیش از این، ترانه علیدوستی، بازیگر «برادران لیلا»، روز پنجم خرداد در نشست خبری این فیلم در جشنواره کن، در پاسخ به پرسش رادیو فردا گفته بود که «قائل» به استفاده از تریبون‌هایی چون جشنواره سینمایی کن برای بیان مطالبات مردم ایران است.

این بازیگر سینما همچنین افزود که پیش از این هم درباره رویدادهای جاری در ایران «موضع‌گیری» کرده و ‌«هزینه» آن را نیز پرداخته است.

مراسم اختتامیه هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن شنبه‌شب برگزار شد. اصغر فرهادی، کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران، نیز در هیات داوری این دوره جشنواره حضور داشت و در رخدادی تاریخی، جایزه بهترین بازیگر زن این دوره به زر (زهرا) امیرابراهیمی، بازیگر ایرانی فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی اهدا شد.

از سوی دیگر، سعید روستایی که با نمایش جدیدترین ساخته خود در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن حضور داشت، پس از دریافت جایزه «فیپرشی» یا همان جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم، این جایزه را به مردم آبادان تقدیم کرد.

آقای روستایی پس از دریافت جایزه فیپرشی در کن گفت: «از طرف خودم و همه اعضای فیلم این جایزه بسیار مهم را تقدیم می‌کنم به مردم داغ‌دار کشور عزیزم در شهر آبادان».

این فیلم‌ساز جوان که با کارگردانی فیلم «ابد و یک روز» به شهرت رسید، این‌بار نیز اثری اجتماعی را برای به تصویر کشیدن دشواری شرایط طبقات محروم و کم‌برخوردار ایران مقابل دوربین برده است.

آبادان طی روزهای اخیر در پی فرو ریختن برج متروپل و جان باختن و مفقود شدن ده‌ها تن، صحنه اعتراضات و سوگواری‌های جمعی بوده است.

محور این اعتراضات که با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شده، انتقاد از فساد گسترده‌‌ای است که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، موجب شده تا برج متروپل بدون رعایت ضوابط ایمنی ساخته شود.

هنرمندان و چهره‌های معروف ایرانی یا به اصطلاح «سلبریتی‌ها» در چند سال اخیر، هدف انتقادهای زیادی گرفته‌اند، از جمله این‌که چرا از فرصت رویدادهای جهانی مانند جشنواره کن برای رساندن صدای مردم معترض و سرکوب‌شده ایران به گوش جهانیان استفاده نمی‌کنند.

در همین زمینه، ده‌ها سینماگر ایرانی در بیانیه‌ای مشترک در حمایت از اعتراضات مردم آبادان، از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی خواستند که «سلاح‌های خود را زمین گذاشته» و سرکوب مردم معترض را متوقف کنند.

در این بیانیه که روز یکشنبه هشتم خرداد منتشر شد، آمده است: «فوج خروشان مردم ستم‌دیده‌ از جای‌جای ایران، فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبادان سر داده‌اند. اکنون که خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب و خفقان، امواج هم‌بسته‌ای از اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است، از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند، می‌خواهیم، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند».

پوران درخشنده، جعفر پناهی، لیلا حاتمی، علی مصفا، محمد رسول‌اف، تهمینه میلانی، مونا زندی و کتایون ریاحی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

با استفاده از گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی ایران، بیانیه سینماگران و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG