لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۰

استاندار یزد مرگ «دانشمند هوافضا» را «شهادت» خواند؛ دادگستری تکذیب کرد


ایوب انتظاری
ایوب انتظاری

در حالی که استاندار یزد از «شهادت» ایوب انتظاری، «دانشمند هوافضا»، در این شهر خبر داده است، دادگستری استان، فرد یاد شده را کارمند معمولی یک شرکت صنعتی معرفی کرده که به گفته آن، «به جهت بیماری در بیمارستان فوت کرده است».

ایوب انتظاری، ۳۵ ساله و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف، در زمینه ساخت پهپاد و موشک فعالیت می‌کرد و آن طور که متن آگهی ترحیم وی نشان می‌دهد، او روز ۹ خردادماه درگذشته است.

پس از مرگ او، مهران فاطمی، استاندار یزد در نامه‌ای به خانواده انتظاری آنان را «خانواده شهید» خوانده و نوشته است که ایوب انتظاری «جان خود را ایثار کرده است».

مقام‌های استانداری یزد نیز برای تسلیت «شهادت» ایوب انتظاری به خانه او رفته‌اند.

همزمان با انتشار این خبر، دادگستری یزد روز یکشنبه اعلام کرد: «خبر منتشر شده در برخی پیج‌ها و رسانه‌ها مبنی بر فوت دانشمند هوافضا ایوب انتظاری صحت نداشته و فرد مذکور، کارمند معمولی یک شرکت صنعتی بوده و به جهت بیماری در بیمارستان فوت کرده است».

دادگستری یزد افزوده است: «یکی از بستگان ایوب انتظاری برای مطرح کردن خود در فضای مجازی، این شایعه را اولین بار در پیج خود منتشر کرده و باعث بازنشر گسترده آن در پیج‌های استان و متعاقباً در سطح کشور شده که با فرد مذکور برخورد لازم صورت خواهد گرفت».

دادگستری یزد در حالی می‌گوید که این فرد «کارمندی معمولی» بوده که بر اساس آگهی فوت منتشرشده در رسانه‌های ایران، ایوب انتظاری، مهندس صنایع هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف تهران بوده است.

در همین حال، بر اساس اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام در دسترس است، علت مرگ ایوب انتظاری «مسمومیت غذایی» اعلام شده است .در همین شبکه‌ها، در مورد علت مرگ اعلام‌شده شک و تردید ابراز شده است.

آگهی درگذشت این مهندس جوان صنایع هوافضای ایران و چند خبر کوتاه در رسانه‌های ایران درباره آن، بازتاب گسترده‌ و سریعی در رسانه‌های اسرائیلی داشته است.

عکس آگهی ترحیم ایوب انتظاری
عکس آگهی ترحیم ایوب انتظاری

رسانه‌های اسرائیل روز شنبه، ۱۴ خرداد، در گزارش‌های مربوط به مرگ این مهندس ایرانی، رویدادهای مشابه پیشین در ایران را ذکر کرده‌اند.

این رسانه‌ها همچنین با اشاره به برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی در توسعه صنایع پهپادی با هدف تبدیل کردن آن به یک قدرت منطقه‌ای، یادآور شده‌اند که نظامیان ارشد رژیم ایران در روزهای گذشته یک پایگاه زیرزمینی پهپادی را رسانه‌ای کردند.

بر اساس آگهی فوت منتشرشده در رسانه‌های ایران، ایوب انتظاری، مهندس صنایع هوافضا، که اهل استان یزد بوده، روز نهم خرداد درگذشته و در آرامگاه «خلد برین» در زادگاهش خاک شده است.

در آگهی‌های تسلیت درگذشت او آمده است که مراسم یادبود از روز دهم خرداد در خانه پدری‌اش در خیابان کاشانی شهر یزد آغاز شده و مراسم مذهبی و یادبود تا روزهای ۱۵ و ۱۶ خرداد ادامه خواهد یافت.

در شبکه‌های اجتماعی دکتر انتظاری یکی از «نخبگان هوافضا» نامیده شده و آمده است که او دانش‌‌آموخته دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف بود. او دکترایش را در سال ۱۳۹۶ دریافت کرده بود.

در یک کانال تلگرامی نیز اشاره شده است که او «مسئول چند پروژه بزرگ در پردیس فن‌آوری یزد در حوزه هوافضا بوده است».

وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت روز ۱۴ خرداد نوشت که گزارشی در مورد از بین بردن این فرد منتشر نشده، اما مرگ او نظر به مسئولیتی که از جمله در توسعه پهپادی و راکتی داشته، در کنار گزارش سوء قصدهای اخیر در ایران، مورد توجه است.

خبر مرگ این «دانشمند» دو روز پس از آن منتشر می‌شود که شبکه ایران اینترنشنال روز ۱۲ خرداد از احتمال «حذف فیزیکی» علی اسماعیل‌زاده، یک فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به ظن درز اطلاعاتی خبر داد که به کشتن حسن صیاد خدایی منجر شد.

حسن صیاد خدایی فرمانده دیگر نیروی قدس دو هفته پیش در تهران با شلیک پنج گلوله کشته شده بود.

رسانه‌های اسرائیل حسن صیاد خدایی را یکی از برنامه‌ریزان کشتن اسرائیلی‌ها و یهودیان در جهان نامیده بودند.

نیویورک تایمز نوشته بود که اسرائیل به آمریکا اطلاع داده که کشتن حسن صیاد خدایی کار این کشور بوده است.

روزنامه معاریو نیز روز ۱۴ خرداد خبر فوت ایوب انتظاری را در زمینه عکسی از حضور هفته گذشته محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، و عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، از پایگاه زیرزمینی پهپادی منتشر کرد.

به نوشته سایت والانیوز، ایوب انتظاری «دانشمند موشکی» بوده که برخی رسانه‌های ایران کار او را تحقیق و توسعه راکت و موشک کوتاه‌برد و دوربرد دانسته‌اند.

اسرائیل تایید کرده که پهپادهای ایران که جمهوری اسلامی شماری از آن‌ها یا دانش تولید آنها را به سازمان‌های متحد خود در منطقه نیز داده، به یک تهدید امنیتی برای اسرائیل مبدل شده است.

اسرائیل خود یک قدرت پهپادی است و انواع پهپادهای خود را به کشورهای زیادی صادر می‌کند.

پهپادهای انتحاری و تهاجمی اسرائیلی تحویلی به جمهوری آذربایجان نقش مهمی در پیروزی ارتش این کشور در جنگ دو سال پیش علیه ارمنستان داشتند.

برخی از حملات دوره اخیر به برخی از سایت‌های حساس نظامی و هسته‌ای ایران توسط رِیزپهپادها انجام شده است.

منابع: شبکه‌های اجتماعی، تایمز اسرائیل، رادیوفردا/ ف.ر و پ.پ/ ف. دو و پ.پ
XS
SM
MD
LG