لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

چهار رهبر اروپایی در کی‌یف به دیدار زلنسکی رفتند


از چپ: اولاف شولتس، امانوئل مکرون، ولودیمیر زلنسکی، ماریو دراگی، کلاوس یوهانیس
از چپ: اولاف شولتس، امانوئل مکرون، ولودیمیر زلنسکی، ماریو دراگی، کلاوس یوهانیس

رهبران چهار کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد برای «اعلام حمایت و همبستگی» با اوکراین، با رئیس‌جمهوری این کشور در کی‌یف دیدار کردند.

امانوئل مکرون از فرانسه، اولاف شولتس از آلمان، ماریو دراگی از ایتالیا و کلاوس یوهانیس از رومانی در پایتخت اوکراین با ولودیمیر زلنسکی دیدار کردند که در بیش از سه ماهی که از آغاز جنگ می‌گذرد کشورش را ترک نکرده است.

این دیدار پس از آن انجام شد که رهبران فرانسه و آلمان و ایتالیا از ویرانه‌های جنگ در شهر ایرپین در نزدیکی کی‌یف بازدید کردند.

در ایرپین، آقای شولتس به «خشونت بی‌معنا» و «قساوت غیر قابل تصور» روسیه اشاره کرد که به اوکراین حمله کرده است و امانوئل مکرون نیز مسکو را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد.

ولودیمیر زلنسکی امیدوار است که سفر سران اروپایی دنباله‌ای نیز داشته باشد: تسلیحات و تجهیزات بیشتر برای اوکراین تا بتواند مناطق اشغالی این کشور را از روسیه بازپس بگیرد.

آقای زلنسکی پیشتر در چند سخنرانی فرانسه و آلمان و تا اندازه‌ای ایتالیا را متهم کرده بود که در کمک به کشورش تعلل می‌کنند و رفاه و راحتی خود را به آزادی اوکراین ترجیح می‌دهند.

آقای مکرون نیز در جریان سفر به اوکراین به خبرنگاران گفت که اکنون زمان مهمی برای ارسال پیام وحدت و حمایت از امروز و آینده اوکراینی‌ها است؛ چرا که هفته‌های پیش رو بسیار دشوار خواهد بود.

نیروهای روسیه عملیات سنگینی را برای اشغال مناطق شرقی اوکراین آغاز کرده‌اند.

تمرکز این نیروها هم اکنون روی تسخیر شهر سیورودونتسک در شرق اوکراین و پیشروی برای اشغال و کنترل کامل بندر خرسون در جنوب این کشور است که در ماه مارس سقوط کرد.

دمیترو مارچنکو، فرمانده نیروهای نظامی اوکراین در منطقه جنوب شرقی، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی اعلام کرد که برای عقب راندن نیروهای روسیه نیاز به ارسال تجهیزات سنگین نظامی به اوکراین است.

او گفت اگر تجهیزات مناسب دریافت شود، می‌توان نیروهای روسیه را تا پایان تابستان عقب راند.

همزمان وزیر دفاع آلمان گفته است این کشور تا پایان ماه آینده پرتابگرهای موشکی به اوکراین ارسال خواهد کرد. اسلواکی نیز از تحویل پنج هلی‌کوپتر به اوکراین طی روزهای گذشته خبر داده است.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، تاکنون ۷.۵ میلیون اوکراینی به کشورهای خارجی پناهنده شده و ۶.۵ میلیون نفر نیز در داخل کشور جابجا شده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز روز پنج‌شنبه از نشست اعضای حوزه یورو ناتو در روز ۲۹ ژوئن، حدود دوهفته دیگر، در مادرید خبر داد و این اجلاس را «تحول‌آفرین» خواند.

در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند پارسال، سوئد و فنلاند خواستار عضویت در ناتو شدند، موضوعی که با مخالفت ترکیه مواجه شده است.

ترکیه این دو کشور را به همکاری با گروه‌های تروریستی کُرد متهم کرده است. با این‌حال، طی هفته‌های گذشته مذاکرات فشرده‌ای میان رهبران این دو کشور و همچنین مقامات غربی با ترکیه انجام شده است.

آقای استولتنبرگ روز چهارشنبه هم با وزیر خارجه و هم رئیس‌جمهوری ترکیه گفت‌وگو کرد، اما آنکارا هنوز اعلام نکرده است که آیا تغییری در موضع آن نسبت به عضویت سوئد و فنلاند در ناتو اتفاق افتاده است یا خیر.

با استفاده از گزارش‌های گاردین، رویترز، خبرگزاری آناتولی و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG