لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

هشدار دوباره سازمان ملل در مورد قحطی در صورت ادامه جنگ در اوکراین


مردم سری‌لانکا چند ماه است که در اعتراض به وضع معیشتی بد در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند
مردم سری‌لانکا چند ماه است که در اعتراض به وضع معیشتی بد در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند

سازمان ملل متحد روز جمعه،‌ ۲۷ خرداد، هشدار داد که ادامه جنگ روسیه در اوکراین می‌تواند زمین را به «جهنمی» برای مردم همه کشورها مبدل کند، زیرا بی‌شک قحطی و گرسنگی در پی خواهد داشت.

مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد با دادن این هشدار تکان‌دهندده گفت کمبود بی‌سابقه مواد غذایی ممکن است به شورش و عصیان در ده‌ها کشور دنیا بینجامد.

او هشدار داد که محاصره دریای سیاه بر فشارهای اقتصادی جهانی از ناحیه انتقال غلات و سایر مواد حیاتی خوراکی افزوده است.

به گفته این مقام ارشد سازمان ملل، در صورت تداوم جنگ و به‌ویژه حصر بنادر صادراتی اوکراین، دنیا به سوی گرسنگی پیش می‌رود.

به نوشته گاردین، دیوید بیزلی، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل، روز پنج‌شنبه، ۲۶ خرداد، در آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی ابراز نگرانی کرد که با ادامه گرانی بیشتر مواد غذایی در سراسر دنیا، ده‌ها کشور با بروز عصیان مردم خود روبه‌رو شده و خشونت‌های سیاسی ناشی از آن نیز دامنگیر جهان شود.

آقای بیزلی کمبود مواد غذایی در حال حاضر را نیز «دهشتناک» توصیف کرد و گفت به‌ویژه کشورهایی که به گندم و غلات اوکراین و روسیه وابسته بودند، با مخاطرات جدی روبه‌رو هستند.

به گفته او، دنیا حتی پیش از یورش روسیه به اوکراین نیز با بحران جهانی بی‌سابقه غذایی دست و پنجه نرم می‌کرد که دلایل آن، افزایش قیمت سوخت و همه‌گیری کرونا بود.

او گفت، فکر نمی‌کردیم که دنیا از دوران کرونا نیز می‌تواند بدتر شود اما حال با جنگی ویرانگر در اوکراین روبه‌رو هستیم.

دیوید بیزلی اضافه کرد که شمار افرادی که شوک گرسنگی را تجربه کرده‌اند، از ۸۰ میلیون تن به ۳۲۵ میلیون انسان در دوره اخیر افزایش یافته است.

شوک گرسنگی وضعیت انسان‌هایی است که قوت لایموتی دارند و نمی‌دانند وعده بعدی غذا در کار خواهد بود یا نه.

او افزود که تعداد انسان‌هایی نیز که از گرسنگی مزمن در رنج هستند، از ۶۵۰ میلیون تن به ۸۱۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

این مقام بلندپایه سازمان ملل یادآور شد که در نتیجه بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ آمریکا که زخمه‌های آن دامن‌گیر تمامی جهان شد، در ۴۸ کشور مردم سر به عصیان برداشتند.

اما او افزود که وضعیت کنونی دنیا بسیار بدتر از ۱۵ سال پیش است و اگر این جنگ پایان نیابد، به قحطی، بی‌ثباتی در ده‌ها کشور و افزایش چشمگیر مهاجرت از روی گرسنگی منجر خواهد شد.

مدیر برنامه جهانی غذا اشاره کرد که هم‌اکنون نیز شورش مردمی بر اثر کمبود و گرانی شدید مواد غذایی در سریلانکا، تونس و پاکستان درگرفته و کشورهای بورکینافاسو، چاد و مالی در قاره آفریقا با بی‌ثباتی جدی روبه‌رو هستند.

در سودان جنوبی نیز میلیون‌ها تن به دوران سخت گرسنگی بازگشته و مادران بسیاری شاهد مرگ کودکان خود هستند.

آقای بیزلی از ثروتمندان دنیا خواست به فکر مردم فقیر و گرسنگان باشند و در این دوره سخت، کمی بیشتر از ثروت خود را برای مقابله با گرسنگی جهانی اختصاص دهند.

او از ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه، نیز خواست بندر اودسای اوکراین را باز کند.

وزارت کشاورزی اوکراین اعلام کرده که بیش از ۲۰ میلیون تن غلات، به دلیل حصر دریایی اودسا در دریای سیاه از سوی روسیه، امکان صادرات ندارد.

مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل گفت تنها راه رهایی از وضعیت «بسیار بسیار ترسناک کنونی» پایان دادن به «جنگ لعنتی» روسیه و اوکراین است.

XS
SM
MD
LG