لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

نیویورک‌تایمز: تلاش روسیه برای فروش غلات غارت‌شده از اوکراین؛ آمریکا هشدار داد


ردیف کامیون‌هایی که غلات اوکراین را به شبه‌جزیره کریمه می‌برند، منطقه‌ای که تحت تسلط روسیه است
ردیف کامیون‌هایی که غلات اوکراین را به شبه‌جزیره کریمه می‌برند، منطقه‌ای که تحت تسلط روسیه است

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی از تلاش روسیه برای فروش «غلات غارت‌شده» اوکراین به کشورهای آفریقایی خبر داد و نوشت که ایالات متحده در این‌باره به چندین کشور هشدار داده است.

این گزارش اختصاصی که روز یکشنبه ۱۵ خرداد منتشر شده است، می‌گوید روسیه مراکز تولید غلات در اوکراین را بمباران کرده، مانع صادرات آن شده و غلات تولیدی این کشور را که یک دهم صادرات جهانی گندم را بر عهده دارد، به یغما برده و همین امر نیز به افزایش جهانی قیمت غذا و هشدارها نسبت به وقوع گرسنگی در جهان منجر شده است.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد، ایالات متحده هشدار داده که کرملین تلاش می‌کند از بابت فروش گندم غارت‌شده اوکراین به کشورهای دچار خشکسالی در آفریقا که برخی از آنها با خطر قحطی مواجه هستند، سود ببرد.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده اواسط ماه گذشته میلادی، ماه مه، نامه هشدارآمیزی را به ۱۴ کشور عمدتا آفریقایی ارسال کرد با این مضمون که کشتی‌های روسی با محموله «غلات دزدیده شده اوکراین» بنادر نزدیک به این کشور را ترک می‌کنند. این نامه سه فروند کشتی باری روسی را نام برده که مظنون به حمل این «غلات دزدیده‌شده» هستند.

گزارش‌گران نیویورک‌تایمز می‌گویند، اما این هشدار آمریکا صرفا شرایط را برای کشورهای آفریقایی غامض‌تر کرده و آنها احساس می‌کنند در جدال میان شرق و غرب گیر افتاده‌اند و باید دست به یک انتخاب دشوار بزنند؛ یک طرف سود بردن از جنایت جنگی احتمالی و ناخشنود ساختن متحدان غربی است و طرف دیگر، نپذیرفتن غذای ارزان آن هم در زمانی که قیمت‌ها رو به افزایش است و صدها هزار نفر گرسنگی می‌کشند.

این گزارش می‌افزاید، هشدار واشینگتن زمینه اتهاماتی را که دولت اوکراین علیه روسیه مطرح می‌کند، تقویت کرده است. اوکراین می‌گوید که روسیه از آغاز تهاجم نظامی به این کشور در ماه فوریه تاکنون ۵۰۰ هزار تن گندم اوکراین به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار را دزدیده است. به گفته مقامات اوکراین، روس‌ها بیشتر این گندم دزدیده شده را به بنادر شبه‌جزیره کریمه منتقل کرده‌اند که تحت کنترل مسکو است و از آنجا نیز بار کشتی‌هایی کرده‌اند که برخی از آنها هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند.

نیویورک‌تایمز یادآوری می‌کند که ماکی سال، رئیس جمهوری سنگال و رئیس اتحادیه آفریقا، روز جمعه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دیدار کرد و هدف از این دیدار نیز تامین غلات از روسیه بود.

منتقدان می‌گویند این سفر که آقای ماکی سال در جریان آن آقای پوتین را «ولادیمیر، دوست عزیز» خود نامید، ابزاری را در دست مسکو قرار داد که از آن برای دامن زدن به اختلافات بین‌المللی پیرامون چگونگی واکنش به تهاجم نظامی روسیه استفاده می‌کند.

بسیاری از کشورهای آفریقایی در حال حاضر نگاه تردیدآمیزی به کارزار تحریم‌های غرب علیه روسیه دارند که از جمله دلایل آن وابستگی این کشورها به خرید سلاح روسیه، احساس همدردی آنها با روسیه از دوران جنگ سرد و نیز تلقی آنها از استانداردهای دوگانه غرب است. در راس همه این‌ها نیز میزان قحطی و گرسنگی در آفریقاست.

روسیه و اوکراین در شرایط معمول حدود ۴۰ درصد گندم مورد نیاز آفریقا را تامین می‌کنند، قاره‌‌ای که طی سال گذشته افزایش ۲۳ درصدی قیمت غلات را شاهد بود. بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، خشکسالی در منطقه شاخ آفریقا، ۱۷ میلیون نفر را با قحطی مواجه کرده است که اغلب آنها از کشورهای سومالی، اتیوپی و کنیا هستند. بیش از ۲۰۰ هزار نفر دیگر در سومالی نیز در آستانه قحطی قرار دارند.

حسن خاننج، مدیر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک هرن که در کنیا مستقر است، می‌گوید بیشتر کشورهای آفریقایی که اکنون چنین نیاز مبرمی دارند، بعید است برای خرید غلاتی که روسیه می‌فروشد تردیدی به خودراه دهند و مهم نیست که روسیه این غلات را از کجا می‌آورد.

وی اظهار داشت: «دوراهی اینجا وجود ندارد. برای آفریقایی‌ها مهم نیست غذایی که می‌گیرند از کجا می‌آید و اگر کسی بخواهد دراین باره قضاوت اخلاقی کند، دچار اشتباه شده است. نیاز به غذا به شدت مبرم است. این مسئله‌ای نیست که احتیاج به بحث داشته باشد.»

اما مقامات اوکراینی می‌گویند که راه‌حل مشکل غذای روسیه، فشار جهانی به روسیه برای پایان بخشیدن به جنگ است. تاراس ویسوتسکی، معاون وزیر کشاورزی اوکراین، در این‌باره اظهار داشت: «جواب ساده است. جنگ را متوقف کنید.»

آقای ویسوتسکی و دیگر مقامات اوکراینی روسیه را متهم می‌کنند که ماه‌هاست غلات این کشور را از مناطق اشغال شده غارت می‌کند و در مناطقی مثل خرسون، دونتسک و لوهانسک «دیگر چیزی برای دزدی نمانده است».

نیویورک‌تایمز می‌نویسد، مقامات ایالات متحده تایید کرده‌اند که واشینگتن این نامه هشدارآمیز را روز ۱۶ مه به ۱۴ کشور فرستاده که بیشتر آنها در شمال و شرق آفریقا واقع هستند. چهار کشور غیرآفریقایی هم که این نامه را دریافت کرده‌اند پاکستان، بنگلادش، سری‌لانکا و ترکیه هستند.

با استفاده از گزارش نیویورک‌تایمز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG