لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

اطمینان میشل از «تصمیم تاریخی» برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا


موضوع نامزدی اوکراين برای عضويت در اتحاديه اروپا اولین‌بار در سفر سه رهبر اروپایی به کی‌يف مطرح شد
موضوع نامزدی اوکراين برای عضويت در اتحاديه اروپا اولین‌بار در سفر سه رهبر اروپایی به کی‌يف مطرح شد

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، می‌گوید انتظار دارد که رهبران اتحادیه اروپا برای اعطای نامزدی به اوکراین جنگ‌زده و همسایه‌اش مولداوی برای عضویت در این بلوک تصمیمی «تاریخی» اتخاذ کنند.

اشاره وی به نشست سران اتحادیه اروپا است که قرار است پنج‌شنبه، دوم تیرماه، برگزار شود.

آقای میشل به خبرنگاران گفت: «این یک لحظه تعیین‌کننده برای اتحادیه اروپا است، همچنین این یک انتخاب ژئوپلیتیک است. مطمئن هستم که امروز به اوکراین و مولداوی اجازه نامزدی در اتحادیه اروپا اعطا خواهد شد.»

اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز جمعه، ۲۷ خرداد، نامزدی اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا را پیشنهاد کرده بود که نقطه آغاز یک روند طولانی برای ادغام این دو کشور در اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.

موضوع نامزدی اوکراين برای عضويت در اتحاديه اروپا اولين بار روز پنج‌شنبه، ۲۶ خرداد از سوی رهبران فرانسه، آلمان و ايتاليا در جريان ديدار از کی‌يف و گفت‌وگو با ولوديمير زلنسکی مطرح شد و پيش‌بينی می‌شد که کميسيون اروپا به زودی اين تصميم را رسما اعلام کند.

ادی راما، نخست وزیر آلبانی، نیز از پیوستن اوکراین به این کشور در فهرست نامزدهای عضویت در اتحادیه اروپا استقبال کرد، اما در مورد هرگونه «امید غیرمنطقی» به سرعت در طبی شدن این روند هشدار داد.

آقای راما هنگام ورود به نشست اتحادیه اروپا با کشورهای بالکان غربی نومیدانه یادآوری کرد که مقدونیه شمالی از ۱۷ سال پیش و آلبانی از ۸ سال پیش، نامزد عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

وی در عین حال که اعطای این موقعیت به اوکراین را «خوب» توصیف کرد ابراز امیدواری کرد که مردم اوکراین زیاد در این زمینه «خیالبافی» نکنند.

رهبران بالکان به شدت از تلاش‌های متوقف شده خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا ناراضی‌اند و به همین دلیل، راما، همراه با رهبران مقدونیه شمالی و صربستان، تهدید کرده بودند که نشست اتحادیه اروپا را در اعتراض به عدم پیشرفت درباره عضویت خود تحریم خواهند کرد.

شورای اروپا ایده پیوستن اوکراین و جمهوری مولداوی و گرجستان به این اتحادیه را به رسمیت شناخته، اما توصیه کرده که ادغام بین اتحادیه اروپا و این مناطق، به صورت «تدریجی» پیش برود.

شورای اروپا از جمله بر اهمیت اصلاحات در حوزه حاکمیت قانون و به‌ویژه اصلاحات مربوط به استقلال و عملکرد قوه قضاییه و مبارزه با فساد و تضمین حقوق و رفتار برابر با اقلیت‌ها در این کشورها تاکید کرده است.

روسيه در واکنش به تصميم کميسيون اروپا برای بررسی پیوستن اوکراین و مولداوی به اتحادیه گفته تمامی اقدامات اوکراين در مسير عضويت در اتحاديه اروپا را با دقت زير نظر خواهد گرفت.

دميتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملين، نیز گفت: «ما با دقت اين موضوع را دنبال خواهيم کرد چون همه ما از تشديد مباحث مربوط تقويت عنصر دفاعی در ساختار اتحاديه اروپا مطلع هستيم و همه تحولات در مورد جنبه‌های نظامی همکاری اوکراين با اتحاديه اروپا را زير نظر داريم.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG