لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

دستور عقب‌نشینی نیروهای اوکراین از شهر راهبردی سِوِرودونِتسک صادر شد


نمایی از شهر جنگ‌زده سیورودونتسک و درگیری‌های شدید جاری بین نیروهای اوکراینی و روسی در شرق اوکراین در منطقه دونباس در ۳۰ ماه مه ۲۰۲۲
نمایی از شهر جنگ‌زده سیورودونتسک و درگیری‌های شدید جاری بین نیروهای اوکراینی و روسی در شرق اوکراین در منطقه دونباس در ۳۰ ماه مه ۲۰۲۲

پس از هفته‌ها نبرد و مقاومت شدید نیروهای اوکراین برای جلوگیری از تسلط روسیه بر سورودونتسک، یک مقام اوکراینی روز جمعه، چهارم تیر، تایید کرد که دستور عقب‌نشینی نظامیان اوکراین از این شهر راهبردی صادر شده است.

برای روسیه موفقیت در کنترل سورودونتسک که آخرین بخش باقی‌مانده در دست اوکراین در منطقه لوهانسک بود، یک امر کلیدی محسوب می‌شود.

در حالی که سقوط سورودونتسک قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد، موقعیت شهر لیسیچانسک نیز که مدافعان اوکراینی کنترل لرزانی بر آن داشته‌اند، وخیم‌تر خواهد شد و حضور کامل نظامیان روسیه بر آن تقویت می‌شود.

به گزارش الجزیره انگلیسی، سِرهیی هایدای، فرماندار لوهانسک، روز جمعه گفت به نظامیان دستور عقب‌نشینی از سورودونتسک داده شده است. این مقام محلی تایید کرد که قوای اعزامی ولادیمیر پوتین در لیسیچانسک نیز پیشروی‌می‌کنند.

او افزود که ماندن در مواضعی که ماه‌ها بی‌رحمانه هدف آتش بوده، منطقی نیست. به گفته آقای هایدای، سورودونتسک به تلی از آوار تبدیل شده است.

تمامی زیرساخت‌های حیاتی شهر ویران شده است. در مجموع ۹۰ درصد از ساختمان‌ها و تاسیسات آسیب دیده و ۸۰ درصد خانه‌ها نیز چنان آسیب دیده که باید ویران شود. لیسیچانسک نیز به‌شدت لطمه دیده و ابعاد ویرانی در آن هولناک است.

با این حال، معلوم نیست که نیروهای مدافع اوکراینی باید سریعا از سورودونتسک خارج شوند یا نه.

نظامیان روس از آغاز یورش همه‌جانبه ارتش کشورشان به اوکراین از اواخر بهمن پارسال، پس از شکست در تصرف کی‌یف، پایتخت اوکراین، تلاش کرده بودند تا استان‌های لوهانسک و دونتسک را، که در مجموع منطقه موسوم به دونباس در شرق اوکراین را تشکیل می‌دهند، به کنترل خود درآورند.

بخش‌هایی از دونباس از پیش از حمله روسیه به اوکراین نیز در کنترل جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه بود.

با این حال برخی از شدیدترین نبردهای چهار ماه اخیر در جنگ جاری در سورودونتسک رخ داد.

نیروهای اوکراینی پیشتر از بخش بزرگ شهر به عقب رانده شده و تنها کنترل مناطق صنعتی را حفظ کرده بودند.

گزارشگران خبرگزاری فرانسه که روز سوم تیر در محل حضور داشتند و پیشروی نیروهای روس را مشاهده می‌کردند، گزارش دادند که از یک‌ سو جدایی‌طلبان طرفدار روسیه از این تحول شادمان هستند و از سوی دیگر، هنوز برخی از ساکنان باقی‌مانده در شرایط سخت کنونی نیز به موفقیت دفاع نیروهای اوکراین امید بسته‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، به تازگی گفته بود که از بسیاری جهات، سرنوشت دونباس را نتیجه نبرد در سورودونتسک تعیین می‌کند.

XS
SM
MD
LG