لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

در پی افزایش حمله‌های سایبری، کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تصویب شد


در پی افزایش حمله‌های سایبری به مراکز دولتی و حکومتی در ایران، روز یکشنبه ۵ تیر کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

سازمان پدافند غیرعامل نهادی است که در دهه اخیر زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح بوده و با تصویب نهایی این قانون به سازمانی دولتی با ساختار و تشکیلات مستقل تبدیل می‌شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در جریان تصویب کلیات این قانون در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مخالف، پدافند غیرعامل را «یکی از موضوعات حیاتی کشور» توصیف کرد و گفت: «همین چند وقت قبل در مشکلات فنی مانند توزیع و کارت بنزین و حمله سایبری به شهرداری تهران دیدیم که این مسائل مرتبط با بحث پدافند غیرعامل بود.»

ابوالفضل عموئی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، نیز با بیان این‌که این سازمان مسئول ارائه طرح‌ها و نظارت بر آن‌ها «در جهت مبارزه با تهدیدهای غیرعامل، غیرنظامی و تهدید در موضوعات غیرمتعارف» است، افزود که اساسنامه این سازمان به تصویب رهبر جمهوری اسلامی رسیده و در سال ۹۷ ایشان فرمودند قانون تشکیل این سازمان در مجلس شورای اسلامی تصویب شود».

حملات سایبری به زیرساخت‌های مهم و حساس در ایران طی سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته است. از آن جمله می‌توان به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در آبان ۱۴۰۰ اشاره کرد که در پی آن سامانه سوخت در کل کشور تا چند روز از کار افتاد.

در تازه‌ترین مورد نیز ۱۲ خرداد یک حمله سایبری به سامانه شهرداری تهران انجام شد و همان روز سازمان مجاهدین خلق اعلام کرد که افراد وابسته به آن، با نزدیک شدن تاریخ سالمرگ روح‌الله خمینی، «۵۱۳۸ دوربین کنترلی» در شهرداری تهران را هک و از دسترس خارج کرده‌اند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز جمعه ۲۷ خرداد گفت که «جمهوری اسلامی ایران در حالی‌ که هیچ‌گونه تعهد پادمانی برای اعلام فعالیت‌هایی که با هدف افزایش قابلیت‌های پدافند غیرعامل تاسیسات هسته‌ای و ایجاد کارگاه‌های زیرزمینی به منظور انتقال بخشی از فعالیت‌ها به مکان‌های جدید ندارد.» او در ادامه مدعی شد که با این وجود جمهوری اسلامی «همه این اقدامات را که همچنان ادامه دارد به اطلاع آژانس رسانده است.»

روز اول خرداد پارسال، غلامرضا جلالی، رئيس سازمان پدافند غیرعامل، خبر داد که با توجه به «ناهماهنگی بین لایه‌های تولیدکننده امنیت» در حوزه هسته‌ای، «طرحی در شورای عالی امنیت ملی مطرح و به تصویب رسید».

او توضیح خاصی درباره جزئیات این طرح نداد، ولی گفت که «فرماندهی واحد دفاعی- امنیتی هسته‌ای» تشکیل شده است.

با استفاده از خبرگزاری ایلنا، وب‌سایت مجلس و رادیو فردا؛ ر.ش / پ.پ
XS
SM
MD
LG