لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، بازداشت شد


گفت‌وگوی مصطفی تاج‌زاده با خبرنگاران پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰
گفت‌وگوی مصطفی تاج‌زاده با خبرنگاران پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰

رسانه‌های حکومتی شامگاه جمعه ۱۷ تیر از بازداشت مصطفی تاج‌زاده، معاون پیشین وزیر کشور در دولت محمد خاتمی و از سرشناس‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلب خبر دادند.

خبرگزاری مهر در خبر کوتاه خود اتهام آقای تاج‌زاده را «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور» عنوان کرده است.

این خبرگزاری بدون ذکر جزییات نوشته که اتهام دیگر آقای تاج‌زاده «نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی بوده است که به این ترتیب حکم بازداشت وی از سوی مقام قضائی صادر شده است.»

هنوز به طور رسمی اعلام نشده که نهاد بازداشت‌کننده این فعال سیاسی کدام نهاد بوده و اکنون در کجا نگهداری می‌شود، اما برخی فعالان رسانه‌ای داخل ایران در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که اطلاعات سپاه پاسداران اقدام به بازداشت او کرده است.

فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر آقای تاج‌زاده، نیز در ویدیویی گفت که از شماره تلفنی ناشناس با او تماس گرفته شده و گفته‌اند که او را به دادستانی برده‌اند.

خانم محتشمی‌پور در این ویدیو مسئولیت هر گونه اتفاقی برای آقای تاج‌زاده را متوجه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و فرزند او، مجتبی خامنه‌ای دانسته است.

مصطفی تاج‌زاده در پی انتخابات مناقشه‌انگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز بازداشت و به شش سال زندان محکوم شد که این محکومیت بعدها یک سال افزایش یافت و در مجموع به هفت سال رسید.

آقای تاج‌زاده از منتقدان صریح آیت‌الله خامنه‌ای است که از داخل زندان نیز نامه‌های سرگشاده‌ای خطاب به او منتشر کرد. این فعال اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرد، اما چنان که پیش‌بینی می‌شد شورای نگهبان صلاحیت وی را رد کرد.

بازداشت این فعال سیاسی همزمان با بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، دو سینماگر ایرانی و از امضاکنندگان بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» بوده است.

خبرگزاری ایرنا در خبر کوتاهی که شامگاه جمعه ۱۷ تیر ماه منتشر کرد، این دو فیلم‌ساز را به «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش متروپل آبادان متهم کرده است.

بیش از صد نفر از سینماگران ایرانی روز هشتم خرداد با انتشار بیانیه‌ای از نظامیانی که به نوشته آن‌ها «تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند»، خواسته بودند که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند».

با استفاده از گزارش خبرگزاری مهر؛ س.ن
XS
SM
MD
LG