لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

ادعای وزیر خارجه ایران در تماس با همتای اوکراینی؛ ارسال پهپاد به روسیه «اتهام بی‌اساس» است


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران

وزیر خارجه ایران روز جمعه ۲۴ تیرماه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن تکذیب ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین گفت که طرح این ادعا از سوی آمریکا «در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص» صورت گرفته است.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با دمیتری کولبا، اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی‌ بر همکاری جدید نظامی ایران و روسیه برای ادامه تهاجم به اوکراین را رد کرد و گفت که تهران با هرگونه اقدامی که منجر به تشدید درگیری‌ها و تداوم جنگ شود «مخالف است».

او سخنان جیک سالیوان را «اتهاماتی بی‌پایه و اساس» دانست که «مغرضانه و هدفمند»، هم‌زمان با سفر جو بایدن به خاورمیانه مطرح شده است، اما توضیحات بیشتری در این‌باره ارائه نکرد.

آقای سالیوان روز ۲۰ تیر در جمع خبرنگاران اعلام کرد که روسیه از ایران خواسته است «صدها هواپیمای بدون سرنشین» با قابلیت حمل تسلیحات به این کشور تحویل دهد تا در تهاجم نظامی خود علیه اوکراین از آن‌ها استفاده کند.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده تصریح کرد هنوز مشخص نیست که آیا ایران این خواسته روسیه را عملی کرده است یا نه.

او افزوده بود که با این حال، واشینگتن «اطلاعاتی» در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران خود را برای آموزش نیروهای روسی جهت استفاده از پهپادهای مذکور آماده می‌کند.

به گفته آقای سالیوان، ایران پیش از این نیز پهپادهای مشابهی را برای حمله به عربستان سعودی در اختیار شورشیان حوثی در یمن گذاشته بود.

قرار است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هفته آینده به تهران سفر و با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا روز ۲۲ تیر هشدار داد که تلاش‌های ولادیمیر پوتین برای گسترش روابط با ایران در بحبوحه جنگ در اوکراین، «تهدیدی عمیق» است.

هم‌زمان با این اظهارات، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر خود به تهران درباره خرید پهپاد با مقام‌های ایران گفت‌وگو نخواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی بر این باورند که طرح روسیه برای به خدمت گرفتن پهپادهای ایرانی نشانه «نیاز مبرم» روسیه به تقویت نیروهای خود به دلیل خسارات سنگین ناشی از جنگ چهار ماهه علیه اوکراین است. ضمن آن‌که چنین توافقی نشان می‌دهد ایران مایل به پشتیبانی از روسیه در جنگ علیه اوکراین است.

گزارش‌های مختلف حاکی است که نیروهای روسیه در تهاجم به اوکراین در هفته‌های اخیر متحمل خساراتی سنگین شده‌اند، به‌ویژه با توجه به این‌که آمریکا و متحدانش ارسال تسلیحات پیشرفته‌تر مانند موشک‌های هدایت‌شونده را برای کمک به اوکراین آغاز کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، مهر و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG