لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

آلمان: تحویل سلاح به اوکراین را ادامه می‌دهیم، حتی اگر گاز کاملاً قطع شود


آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی

وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید که کشورش به ارسال تسلیحات و سایر حمایت‌ها به اوکراین ادامه خواهد داد، حتی اگر روسیه به‌طور کامل عرضه گاز به اروپا را قطع کند.

آنالنا بربوک این مطلب را روز سه‌شنبه ۴ مردادماه در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی بیان کرد.

همچنین اقدام اخیر روسیه به کاهش صادرات گاز به اروپا را «باج‌خواهی» نامید و گفت باید هرچه زودتر از وابستگی به انرژی‌های فسیلی روسیه بصورت ۱۰۰ درصدی رها شویم؛ چون این، مسئله «امنیت و آزادی» است.

وی همچنین از مجارستان به خاطر مواضع ناهمسو با اتحادیه اروپا در جنگ روسیه و اوکراین انتقاد کرد و گفت روسیه بارها و بارها در تلاشی ناموفق برای ایجاد تفرقه در میان اعضای اتحادیه بوده، «اما ما هم‌اکنون در یک همبستگی و اتحاد بی‌سابقه قرار داریم.»

خانم بربوک در پاسخ به پرسشی پیرامون سفر وزیر خارجه مجارستان به روسیه برای دریافت گاز بیشتر گفت: «خوشبختانه هیچ‌کدام از اعضای دیگر اتحادیه اروپا با مجارستان همراهی نمی‌کنند و البته مجارستان نیز همراه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه به تحریم‌های روسیه رای مثبت داده است: مجارستان بسیار خوب می‌داند که آینده آنها در چه سمتی بهتر خواهد بود.»

روسیه پارسال صادرات گاز به اروپا را تقریباً ۲۰ درصد کاهش داد و به ۴۲۰ میلیون متر مکعب در روز رساند و از زمان تهاجم نظامی به اوکراین، را شتاب بیشتری اقدام به کاهش تحویل گاز کرد؛ به‌طوری که از ماه گذشته صادرات گازش به اتحادیه اروپا به زیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسانده است.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تصمیم به صرفه‌جویی ۱۵ درصدی در مصرف گاز از اول اوت تا پایان مارس سال آینده برای جلوگیری از وقوع بحران انرژی گرفت.

پیشتر اتحادیه اروپا تصمیم به کاهش ۶۶ درصدی واردات گاز روسیه از اواخر سال جاری میلادی و قطع کامل وابستگی به گاز روسیه از سال ۲۰۲۷ گرفته بود، اما روسیه در قطع گاز به اروپا پیش‌دستی کرده است. رهبران اروپایی کرملین را به استفاده از گاز به‌عنوان حربه‌ای برای باج‌خواهی از غرب متهم کرده‌اند.

خانم بربوک همچنین در پاسخ به پرسشی دربارهٔ رضایت ارتش اوکراین از جنگ‌افزار پیشرفته و سنگینی که اخیراً آلمان تحویل این کشور داده، همچنین تأخیر چندماهه آلمان در ارسال چنین تسلیحاتی گفت این سلاح‌ها بسیار پیشرفته هستند و برای استفاده از آنها نیاز به آموزش پرسنل نظامی اوکراین بود.

وی گفت پیشتر آلمان در تدارک جنگ‌افزار سنگین به اوکراین آهسته عمل کرده و به همین خاطر اکنون در تلاش هستیم تا بهتر باشیم.

طی روزهای گذشته خبرهایی از استفاده سربازان اوکراینی از سامانه‌های دوربرد «هویتزر» و تحویل سامانه‌های پدافند هوایی «گپارد» آلمان به اوکراین منتشر شد.

وزیر خارجه آلمان همچنین آینده جنگ روسیه و اوکراین را امری مربوط به دولت کی‌یف دانست و گفت: «هرچه اوکراین تصمیم بگیرد، از پشتیبانی ما برخوردار خواهد بود، چرا که ما همراه با قوانین بین‌المللی هستیم و از آن حمایت می‌کنیم.»

وی به توافق اخیر روسیه و اوکراین با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل برای باز کردن راه‌های دریایی برای صادرات غلات اوکراین اشاره کرده و گفت که روسیه هم‌زمان با اعلام موافقت برای بارگیری غلات از بندر ادوسا، این بندر اوکراینی را بمباران کرد و هم‌زمان وزیر خارجه روسیه اعلام کرد حتی فکر نمی‌کند اوکراین کشور مستقلی باشد.

اشاره خانم بربوک به سخنان اخیر سرگئی لاوروف است که صراحتاً از تلاش روسیه برای سرنگونی دولت اوکراین خبر داده و بر «قطعیت کمک کرملین به مردم اوکراین برای نجات از شر رژیم ضد تاریخی و ضد مردمی» در اوکراین تأکید کرده بود.

خانم بربوک در ادامه گفته است سخنان لاوروف پرده از چهره واقعی دولت روسیه و اهدافش کشید.

اظهارات لاوروف در حالی بیان شده است که وی در ابتدای تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، هدف را سرنگونی به گفته وی «رژیم نئونازی» اوکراین اعلام کرده بود، اما بعد از تلاش ناموفق ارتش روسیه در اشغال کی‌یف، مدعی شده بود روسیه قصد سرنگونی دولت اوکراین را ندارد.

با استفاده از گزارش بخش انگلیسی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رادیو فردا؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG