لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

زلنسکی: اوکراین در ضدحملات اخیر۶۰۰۰ کیلومتر از خاک خود را از روسیه پس گرفت


سربازان اوکراینی در منطقه ایزیوم در شرق خارکیف
سربازان اوکراینی در منطقه ایزیوم در شرق خارکیف

یک روز پس از آن‌که رئیس‌جمهوری اوکراین گفت ارتش این کشور در جریان ضد حملات ماه جاری خود موفق شده است ۶۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک خود را از روسیه پس بگیرد، روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور خبر رسید که نیروهای اوکراینی فشارها بر نیروهای روسی که در حال عقب‌نشینی هستند را افزوده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی روز دوشنبه از تصرف مجدد ۶۰۰۰ کیلومتر مربع (معادل هشت برابر مساحت شهر تهران) از دست نیروهای روسی خبر داد و در واکنش به این خبر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، این پیشرفت‌ها را «مهم و قابل توجه» خواند و آن را نتیجه «شجاعت و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده نیروهای مسلح اوکراین» همراه با حمایت‌های غرب از ارتش این کشور توصیف کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه تأکید کرده بود که انتظار دارد غرب تحریم‌ها علیه مسکو را تقویت کند و افزود که «هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا مورد نیاز است». او همچنین خواستار سرعت بخشیدن به ارائه سامانه‌های پدافند هوایی از سوی غرب به اوکراین شد.

ویتالی گانچف، مقام منصوب روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین، روز دوشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه اذعان کرد که نیروهای اوکراینی مناطقی را در شمال خارکیف از روسیه پس گرفته‌اند و در این نواحی تا مرز روسیه پیشروی کرده‌اند.

او همچنین گفت که در برابر این ضدحمله، نیروهای روسی «حدود ۵۰۰۰ غیرنظامی» را از این مناطق به روسیه برده‌اند.

ویتالی گانچف در توضیح ناکامی نیروهای روس در منطقه خارکیف گفت که شمار نظامیان اوکراینی در این منطقه «هشت برابر» نیروهای روس مستقر در این نواحی است و اضافه کرد که «وضعیت ساعت به ساعت سخت‌تر می‌شود و مرز اوکراین با منطقه بلگرود روسیه اکنون بسته شده است».

اوکراین در هفته‌های اخیر در مانوری انحرافی، بخشی از نیروهای خود را به جنوب کشور، در اطراف شهر خرسون که در اشغال روسیه است، منتقل کرده بود و روسیه که انتظار ضدحمله‌ای بزرگ در جنوب را داشت به تقویت نیروهایش در اطراف خرسون پرداخته بود، اما بعد شاهد عملیاتی شدن ضدحمله اصلی اوکراین در شمال و شرق بود.

در همین حال، سازمان اطلاعات ارتش اوکراین می‌گوید که در مناطق تحت اشغال روسیه در کریمه و جنوب اوکراین، نیروهای وابسته به روسیه، افسران اطلاعاتی و فرماندهان نظامی روس آغاز به تخلیه و «اسکان فوری خانواده‌های خود» در خاک روسیه کرده‌اند.

«تضعیف شدید یگان ویژه روسیه برای مقابله با ناتو»

روز سه‌شنبه وزارت دفاع بریتانیا در تازه‌ترین خبرنامه خود اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین یگان‌های زرهی روسیه در میان یگان‌هایی است که از منطقه خارکیف خارج شده است.

به گفته این بولتن اطلاعاتی، این یگان که «لشکر زرهی محافظان اول» یا جی‌تی‌اِی۱ (1 GTA) نام دارد یکی از معتبرترین لشکرهای روسیه بود که برای دفاع از مسکو سازماندهی شده و قرار بود که در صورت بروز جنگ با ناتو، ضدحملات را رهبری کند.

در خبرنامه وزارت دفاع بریتانیا آمده‌است: «با خسارات شدید وارد شده به جی‌تی‌اِی۱ و سایر تشکیلات منطقه نظامی غرب روسیه (WEMD)، نیروی نظامی متعارف روسیه که برای مقابله با ناتو طراحی شده بود، به شدت تضعیف شده است و احتمالاً سال‌ها طول می‌کشد تا روسیه این توانایی را بازسازی کند».

افزایش انتقادها علیه جنگ در روسیه

از سوی دیگر، شهرداران ۱۸ منطقه شهری مسکو و سن پترزبورگ، با امضای بیانیه‌ای در اعتراض به کارزار نظامی روسیه در اوکراین خواستار استعفای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری، شدند.

کرملین یک روز بعد با لحنی تهدیدآمیز به این بیانیه پاسخ داد و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که «مرز بین انتقاد قانونی از کارزار نظامی روسیه در اوکراین و زیر پا گذاشتن قوانین سانسور زمان جنگ که مجازات‌هایی تا ۱۵ سال زندان را در پی دارد، بسیار بسیار نازک است».

بنابر گزارش‌ها، درخواست برای اعلام بسیج عمومی در روسیه برای مقابله با پیشروی‌های اوکراین بالا گرفته و به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، دمیتری پسکوف در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این مورد نیز گفت که «در حال حاضر، هیچ حرفی در این مورد طرح نیست».

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، فرانسه، آلمان و تاس/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG