لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

طرح کمیسیون اروپا برای کاهش قیمت انرژی از راه اخذ مالیات از تولیدکنندگان


اورسولا فون درلاین
اورسولا فون درلاین

در پی اوج گرفتن بهای انرژی در سراسر دنیا، کمیسیون اروپا در نظر دارد پیشنهادات خود برای کاهش قیمت‌ها و هزینه‌های برق و گاز را ارائه دهد.

قیمت برق و گاز در اتحادیه اروپا طی چند ماه گذشته اوج گرفته و در برخی کشورها مانند آلمان حتی دو برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون اروپا روز چهارشنبه، ۲۳ شهریور، در آستانه دیدار وزرای خارجه ۲۷ عضو این اتحادیه در ۳۰ سپتامبر، ۱۶ روز دیگر، پیشنهادات خود برای مهار قیمت انرژی در اتحادیه را ارائه خواهد کرد.

بخشی از این پیشنهادات مربوط به اعمال مالیات بر درآمدهای بیشتر شرکت‌های تولیدکننده برق است.

در اتحادیه اروپا قیمت‌گذاری برق بر اساس محصول نهایی (برق تولید شده) و متناسب با قیمت برق تولیدی نیروگاه‌های گازی است. طی ماه‌های گذشته قیمت گاز اوج گرفته، در حالی که شرکت‌هایی که از فرآورده‌های نفتی، زغال سنگ یا منابع غیرفسیلی تولید برق می‌کنند، نیز قیمت برق را به اندازه نیروگاه‌های گازی افزایش داده‌اند.

بدین ترتیب، هزینه مصرف انرژی برای شهروندان به شدت افزایش یافته است.

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، می‌گوید با اعمال مالیات بر درآمدهای اضافی شرکت‌های تولیدکننده برق از منابع غیر گاز، انتظار می‌رود ۱۴۰ میلیارد دلار درآمد کسب شود و این مبلغ برای کمک به شهروندان فقیر و آسیب‌پذیر صرف خواهد شد.

در صورت تصویب این پیشنهاد، سقف قیمت برای برق حدود ۱۸۰ دلار برای هر مگاوات ساعت خواهد بود و هر درآمدی بیشتر از این، به خزانه کشورهای عضو واریز می‌شود تا صرف خانوارها و مشاغل مشکل‌دار شود.

خانم فون درلاین همچنین خواستار اصلاحات «عمیق و جامع» بازار انرژی اتحادیه اروپا شد که شامل جدا کردن قیمت گاز از تولید برق از منابع دیگر می‌شود.

اثرات این مالیات از کشوری به کشور دیگر در اتحادیه اروپا متفاوت است. در فرانسه، جایی که انرژی هسته‌ای سهم بالاتری دارد، مالیات بیشتری به دولت پرداخت خواهد کرد.

بروکسل همچنین در نظر دارد «مشارکت در بحران» موقتی برای شرکت‌های عمده نفت، گاز و زغال‌سنگ اعمال کند که بیشترین سود را به خاطر اوج‌گیری قیمت‌های جهانی انرژی داشته‌اند.

رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید با توجه به این که ما در بحران انرژی به سر می‌بریم، صنایع تولید سوخت‌های فسیلی مسئولیت خاصی در قبال این بحران دارند: در زمان کنونی، دریافت سودهای فوق‌العاده از جنگ اوکراین کار درستی نیست و باید از مصرف‌کننده‌ها حمایت شود.

کمیسیون اروپا در نظر دارد ۳۳ درصد بر سودهای اضافی این شرکت‌ها مالیات بیشتری وضع کند.

کمیسیون اروپا همچنین از اعضای اتحادیه می‌خواهد در ساعات پیک، مصرف برق را حداقل پنج درصد کاهش دهند، امری که به کاهش ۳.۸ درصدی مصرف برق اتحادیه منجر خواهد شد.

کمیسیون همچنین خواستار کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق ماهانه اعضا شده است.

موضوع دیگر اعمال سقف قیمت برای گاز وارداتی روسیه است تا هم درآمدهای گازی روسیه کاهش یابد و هم قیمت گاز وارداتی از روسیه برای اتحادیه اروپا افت کند.

هنوز معلوم نیست واکنش جمعی اعضای اتحادیه اروپا با توجه به تهدید روسیه برای قطع گاز به کشورهایی که اعمال سقف قیمت می‌کنند، چه خواهد بود و آیا این طرح به تصویب وزرا خواهد رسید یا نه.

روسیه صادرات روزانه گاز به اتحادیه اروپا را از نزدیک ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال گذشته به زیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داده و انتظار می‌رود سهم روسیه از گاز مصرفی اتحادیه اروپا از ۴۰ درصد در سال گذشته به زیر ۱۰ درصد در سال آینده برسد.

فعلا اعضای اتحادیه اروپا ذخایر انبارهای زیرزمینی گاز خود را به مدد افزایش واردات ال‌ان‌جی با قیمت بالا، تا ۸۵ درصد پر کرده و انتظار نمی‌رود بحران کسری گاز در زمستان دامن‌گیر اروپا شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG