لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

انتقاد تند کروبی از خامنه‌ای به دنبال درگذشت مهسا امینی: این کشور ملک طلق یک فرد نیست


مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز در واکنش به کشته شدن مهسا امینی با انتشار بیانیه‌ای از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به تندی انتقاد کرد و گفت که او طی سال‌ها شخصا با درخواست‌ پایان دادن به برخورد با زنان و دختران در خیابان مخالفت کرده است.

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در بیانیه خود تاکید کرد که «این کشور ملک طلق یک فرد نیست و بنا نیست همه چیز از جمله شرع، قانون و اخلاق در راستای حاکمیت فردی ذبح شود».

این بیانیه می‌گوید، با وجود آنکه بیشتر مقامات اجرایی و قضایی نسبت به آثار منفی سیاست‌های قهری با ما هم‌نظر بودند، اما «به واسطه نظرات آقای خامنه‌ای اقدامی عملی در این حوزه صورت نپذیرفت.»

آقای کروبی در ادامه نوشته است: «در چند دهه گذشته دلسوزان این کشور بارها از آثار منفی برخوردهای خیابانی با زنان و دختران جوان و سیاست‌های شکست خورده حکومت در این زمینه سخن گفتند و خواستار اصلاح شیوه‌های ناصواب گذشته شدند، لیکن مخالفت صریح آقای خامنه‌ای نه تنها امکان تغییر و اصلاح اساسی در این زمینه را مسدود کرد بلکه با تضعیف نهادهای قانونی و حذف نيروهاى توانمند بستری برای تندروی جريان‌هاى وابسته به حاکمیت فراهم کردند.»

مهدی کروبی چندی پیش نیز مخالفت خود را با حجاب اجباری اعلام کرد و گفت که اجباری کردن حجاب پس از انقلاب اقدامی نادرست و سیاسی بوده است.

هم‌زمان جمعی از نواندیشان دینی نیز با انتشار بیانیه‌ای مقامات ارشد کشور از جمله علی خامنه‌ای را مسئول مرگ مهسا امینی دانستند.

این بیانیه که به امضای چهره‌هایی چون حسن یوسفی اشکوری، علیرضا رجایی، رضا علیجانی و صدیقه وسمقی رسیده است، می‌گوید: «دهه‌هاست که چکمه‌های گشت ارشاد بر گرده این ملت مظلوم و نجیب سنگینی می‌کند. تحمیل حجاب اجباری نماد "تمامیت‌طلبی بی‌رحمانه نظامی است که به نام دین و به کام خودکامگی حکومت می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید که امر به معروف و نهی از منکر تبدیل به ابزاری برای به بند کشیدن مردم تحت سلطه و ماشین سرکوب شده است.

امضاکنندگان بیانیه در نهایت ضمن درخواست انحلال گشت ارشاد گفته‌اند که آسایش، امنیت و توسعه ایران نیز مستلزم برچیده شدن حکومت مستبد دینی است.

با استفاد از گزارش‌های سحام‌نیوز و بیانیه نواندیشان دینی؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG